14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    sammerman

Harde schijf kapot ???

Beste macers

Ik heb al een tijd wat problemen met mijn harde schijf. Telkens als ik schijf-ehbo draai geeft hij aan dat de harde schijf herstelt moet worden. Ik doe dit ook, maar het blijft terug komen. Nu starte ik gisteren de computer op en kreeg ik een knipperend vraagteken en het symbool van de finder. Ik heb toen opgestrat vanaf de Cd-rom en de harde schijf herstelt met schijf-ehbo. Ik dacht gelukkig doet hij het weer. Maar helaas vandaag weer hetzelfde verhaal. Alleen kreeg hij deze keer, de harde schijf de eerste keer niet hersteld. Hij gaf het volgende rapport

Schijf ‘Harde schijf’ wordt gecontroleerd.
    “Mac OS Standaard”-volumestructuren worden gecontroleerd.
    “Mac OS Uitgebreid”-volumestructuren worden gecontroleerd.
    Controle op beveiligde volumenaam wordt uitgevoerd.
    Omvang “BTree” wordt gecontroleerd.
    Probleem: ‘Ongeldige “BTree Header”‘, 0, 0
    Extent-bestand wordt gecontroleerd.
    Index “BTree” wordt gecontroleerd.
    Index-bestand wordt gecontroleerd.
    Probleem: Grote problemen gevonden tijdens MountCheck.
    Index-hiërarchie wordt gecontroleerd.
    Volume bit map wordt gecontroleerd.
    Probleem: ‘Volume Bit Map is licht beschadigd en moet worden hersteld’, 4, 215
    Volume-informatie wordt gecontroleerd.
    Probleem: ‘Volume Header is licht beschadigd en moet worden hersteld’, 1, 0
    De schijf wordt hersteld.
    Extents BTree wordt opnieuw opgebouwd.
    Het volume ‘Harde schijf’ is met succes hersteld.

Ik ben nu bang dat mijn harde schijf er vandaag of morgen mee ophoudt. Weet iemand een oplossing???

alvast bedankt, Sam

PS. ik werk op een imac g3 400mhz met os 9,2,2

Bijdrager
    TonE

Alle data van deze schijf backuppen en daarna LOW LEVEL formatteren, dus niet alleen maar wissen en daarna alles terugzetten.

Bijdrager
    sammerman
    ”TonE”

Alle data van deze schijf backuppen en daarna LOW LEVEL formatteren, dus niet alleen maar wissen en daarna alles terugzetten.

als ik dit doe betekent dit dan ook dat ik van de problemen af ben of is dit alleen een oplossing van ja het zou kunnen helpen. Ik moet namelijk iemand inschakelen voor het backuppen want met een usb stick van 256 mb gaat dit niet echt snel. Maar toch bedankt Sam

Bijdrager
    Nikita

Back-uppen wat er te back-uppen valt en daarna maar een nieuwe hardeschijf erin, ik heb gelezen dat dat Low-Level formatteren niet zo handig is ivm bad-sectors op je hardeschijf…

Bijdrager
    sammerman

Oke er moet dus een nieuwe schijf in. Even over het backuppen ik heb wel een ibm laptop (thinkpad r40) is er een manier om deze twee aan te verbinden.

Bijdrager
    trabant

Als er echt iets fysiek aan die schijf stuk is, helpt een Lowlevel format ook niet. Diwe brengt de disk alleen maar in een logische fabriekstoestand: dus van begin tot eind vol met enkel nullen nog alleen maar enen.
    het kost wat, maar het is een mooie gelegenheid om eens een nieuwe grotere schijf erin te zetten.
    Als je een 400Mhz processor erin hebt, zal de machine ergens van tussen oktober 1999 en juli 2001 komen, cq een harde schijf van 6 tot 40 GB hebben. Hopelijk behoort een nieuwe 120 GB disk tot je financiele mogelijkheden, die grootte moet er zonder problemen in kunnen.
    Hier kun je misschien al wat wijzer worden.

(Laat je iig niet verleiden tot een tweedehands harddisk. In een gebruikte processor zou ik nog meer vertrouwen hebben.)

Bijdrager
    trabant
    ”sammerman”

Oke er moet dus een nieuwe schijf in. Even over het backuppen ik heb wel een ibm laptop (thinkpad r40) is er een manier om deze twee aan te verbinden.

Ethernet kruiskabeltje? Volgens de Thinkpad R40 specs mot dat kunnen.

Bijdrager
    sammerman

allemaal al super bedankt alvast:) Maar ik weet niet of het mij lukt om een harde schijf zelf( is dit moeilijk) in te bouwen daarom zit ik te denken aan een externe harde schijf. Als dit tenminste snel genoeg is.

Bijdrager
    TonE
    ”sammerman”
    ”TonE”

als ik dit doe betekent dit dan ook dat ik van de problemen af ben of is dit alleen een oplossing van ja het zou kunnen helpen. Ik moet namelijk iemand inschakelen voor het backuppen want met een usb stick van 256 mb gaat dit niet echt snel. Maar toch bedankt Sam

Weet ik niet, garantie tot op de hoek, ECHTER, het biedt wel de meest zekere manier om van de ellende af te komen met betrekking tot de bestaande harde schijf.

Bijdrager
    TonE
    ”Nikita”

Back-uppen wat er te back-uppen valt en daarna maar een nieuwe hardeschijf erin, ik heb gelezen dat dat Low-Level formatteren niet zo handig is ivm bad-sectors op je hardeschijf…

Waar heb je op school gezeten?

Bijdrager
    Nikita
    ”TonE”
    ”Nikita”

Waar heb je op school gezeten?

Ik heb dat laatst gelezen hier op het forum zelfs! Iets over dat de bad-sectors dan niet meer geregistreerd staan o.i.d. …

Bijdrager
    rrrichie

Tegenwoordig heeft het voor de meeste drives geen zin meer om low-level format te doen. De drives van nu worden low-level geformateerd vanaf fabriek en de drive zelf “verplaats” de bad sectors tijdens het werken als onderdeel van de S.M.A.R.T. functionaliteit. De drive “faked” een low-level format zelfs!

Maar ja als het een oude drive is heeft het zeker zin. Echter ik zou liever voorstellen een nieuwe te kopen.

Bijdrager
    sammerman

Iedereen super bedankt voor de links en reacties. Ik denk dat ik maar eens begin met alles te backuppen en dan Low-Level formatteren. Als dat niet helpt maar een nieuwe schijf. :)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.