13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Sheyenne

Harde schijf in kapotte iMac recupereren

Ik heb een probleem. Mijn iMac G5 iSight heeft een kortsluiting @#$%*^%$#@ ondergaan. Niets doet het meer, en aangezien het arme ding al 3 jaar oud is, ben ik toe aan een vervanging. Nu is het geval dat alle mijn gegevens nog op die harde schijf staan.

Vraag is: hoe krijg ik die gegevens weer terug?

Antwoord #1: men neme een tweedehands iMac G5 iSight voor late we zeggen een 6 รก 700 eurootjes en bouw die ‘oude’ harde schijf er in ~ Lijkt mij een duur grapje!

Antwoord #2: men neme een lege storage enclosure, bouwt die harde schijf in en knoopt die aan die nieuwe iMac of MacBook… Vraag rijst: welke enclosure moet ik daarvoor nemen? De harde schijf van de iMac bevat nogal wat vreemde aansluitingen…

BVD

Harmen

Bijdrager
    Aeschere

Kan je dit niet doen met een firewire draadje en de ingebouwde apple recovery?
    Tijdens het opstarten “T” ingedrukt houden. Je hoort dan in een firewire mode te komen. Je kan hem nu aan een andere mac hangen en bereiken als externe HD.

Bijdrager
    macpro

Die vreemde aansluitingen zijn dan waarschijnlijk van een SATA harde schijf.
    Ziet het soms zo uit:

Daar kun je ook al kastjes voor krijgen.
    Een andere Mac kopen is dus niet nodig om je data over te halen.

Bijdrager
    Mich

wandel gwn een apple storetje binnen en die zullen u wel helpen:?

Bijdrager
    1984

Kopier je HD naar een Externe HD die kun je later gebruiken als back up schijf

Bijdrager
    Sidje

volgens Dit document is het een sata schijf.

Dan kun je normaal met deze enclosures de harde schijf inbouwen.
    Let wel of het een 3,5 of 2,5 inch is.

Inactief
    Anoniem
    ”Aeschere”

Kan je dit niet doen met een firewire draadje en de ingebouwde apple recovery?
    Tijdens het opstarten “T” ingedrukt houden. Je hoort dan in een firewire mode te komen. Je kan hem nu aan een andere mac hangen en bereiken als externe HD.

Zijn Mac heeft kortsluiting gehad, opstarten zal dus moeilijk gaan.

Overigens lijkt optie 1 mij stukken goedkoper dan optie 2? Echter als je toch een nieuwe Mac wilt dan zou ik altijd voor de extra investering kiezen en een nieuwe Mac kopen en hopen dat de oude HD te redden is en bereikbaar in een externe enclosure.

Succes!

Bijdrager
    sally

Als je iemand met een MacPro kent..
    Schijf der in en alles kopieren naar een nieuwe externe schijf.
    Die heb je immers toch nodig als back-up schijf voor je volgende Mac, zodat je dit niet nog eens overkomt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Goedkoopste is ongetwijfeld het aanschaffen van een externe behuizing a een eurootje of twintig (USB2) en dan alles overzetten naar je nieuwe Mac (vooropgesteld dat je die hebt).

Bijdrager
    –help

Inderdaad gewoon externe hdd behuizing kopen. is namelijk een standaard 3,5″ Sata HDD:)

Bijdrager
    Sheyenne
    ”macpro”

Ziet het soms zo uit:

Ja zo ziet het er inderdaad uit, thanks:-) Heeft die aansluiting aan de zijkant van de schijf enig nut? Daar komen een paar draadjes uit die zijn weg vind naar de onderkant van het moederbord…

”Sidje”

Ik denk [lees: weet het heel erg zeker] dat een laptop wel een 2.5″ heeft LOL

Dus met een 3.5″ storage enclosure zal ik beter uit de voeten kunnen, dank je wel *big smile*

Ik kan nu rustig een laptopje aanschaffen en verder gaan met m’n werk… ’t Zal wel nog enige tijd duren, ik zit nu te tikken op zo’n Compraq Deskpro uit de vorige eeuw…

Ik dank jullie hartelijk voor de suggesties

see ye laterz

Harmen

Bijdrager
    –help
    ”darkchrystal”
    ”macpro”

Ziet het soms zo uit:

Ja zo ziet het er inderdaad uit, thanks:-) Heeft die aansluiting aan de zijkant van de schijf enig nut? Daar komen een paar draadjes uit die zijn weg vind naar de onderkant van het moederbord…

”Sidje”

Ik denk [lees: weet het heel erg zeker] dat een laptop wel een 2.5″ heeft LOL

Dus met een 3.5″ storage enclosure zal ik beter uit de voeten kunnen, dank je wel *big smile*

Ik kan nu rustig een laptopje aanschaffen en verder gaan met m’n werk… ’t Zal wel nog enige tijd duren, ik zit nu te tikken op zo’n Compraq Deskpro uit de vorige eeuw…

Ik dank jullie hartelijk voor de suggesties

see ye laterz

Harmen

Dat is de tempratuur sensor, hoef je dus niet aan te sluiten:)

Bijdrager
    Sheyenne

okay

‘k heb nu eindelijk weer een computer binnen, laptop deze keer… het bevalt me prima, alleen een beetje klein, volgens m’n dochter …. aaaaawwww wat grappig gilde ze vanmorgen omstreeks 7, gelukkig was ik net wakker… ik zei, alleen maar kijkuh, niet aankomen pretty please:P

ik heb al eerder met laptops gewerkt, doch niet met een touchpad, eerder een ‘klitje’ in het midden van het toetsenbord [toshiba]

het begin is er… dus nu verder opnieuw opbouwen

lol de apple protection plan van de vorige iMac G5 duurde exact tot 1 november 2008

ik hoop dat ik wat langer mag doen met deze MacBook…

trouwens, die enclosure die ik meteen in een bij een van jullie geadviseerde online stores in belgie heb besteld is nog steeds niet op mijn adres afgeleverd…. een beetje jammer eigenlijk… wel betalen via internet bankieren, en ook de kosten moeten dragen voor buitenlandse overschrijving ad 8 euros, en dan nog steeds niet kunnen ontvangen… geen berich, goed bericht?

ik had gelijk bij mailamac moeten bestellen, die doen er slechts een dag over…. over zouden ze in Belgie niet weten dat er GEEN dorpje in Belgie is die Swifterbant heet…

dus gewoon me geld terug vragen is kennelijk het enige remedie tegen zulk soort praktijken

gegroet en denk aan mij

S.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.