12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Reez

Harde schijf iMac eind 2013 vervangen

Halloo!

Ik heb een iMac van eind 2013 die wel erg traag is naar mijn mening met 8 gb ram, 3,2GHz intel core i5. Nu zou ik hier een SSD in willen laten zetten maar het probleem is dat dit een platte iMac is dus niet van die oude. Hierbij durf ik het niet aan zelf te gaan knutselen en dus wil ik het bij Apple zelf laten doen. Wie heeft hier ervaring mee of dit mogelijk is en wat het ongeveer gaat kosten? Eventueel een ander bedrijf die het goedkoop kan zou ook prettig zijn!

Moderator
    Night

Wel handig als je even vermeld waar je woont (ongeveer). Als je in Groningen woont is het niet zo handig als we goede shops in Limburg gaan dooorgeven;-)

Bijdrager
    makasa

wil je niet knutselen dan is een externe lightning versie ook een optie.

Bijdrager
    Reez

Ik woon in de buurt van Amsterdam/Haarlem

Bijdrager
    Daan Muller

Ik heb toevallig net vandaag m’n harde schijf gekloond op een externe Samsung SSD (250GB voor €114) gewoon USB 3.0 en nu als opstartschijf. Werkt perfect.

Bijdrager
    Soulshaker
    makasa op 02 oktober 2015

wil je niet knutselen dan is een externe lightning versie ook een optie.

Je bedoeld een externe thunderbolt ssd al OS schijf , werkt perfect:)
    En werkt toch ietsje stabieler dan USB 3.0

Bijdrager
    TheBigZ
    Daan_Muller op 02 oktober 2015

Ik heb toevallig net vandaag m’n harde schijf gekloond op een externe Samsung SSD gewoon USB 3.0 en nu als opstartschijf. Werkt perfect.

Inderdaad. Voor iets minder dan €200 heb je een externe 500GB SSD (USB3 case en 500GB SSD).

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  TheBigZ.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  TheBigZ.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Reez op 02 oktober 2015

het probleem is dat dit een platte iMac is dus niet van die oude. Hierbij durf ik het niet aan zelf te gaan knutselen en dus wil ik het bij Apple zelf laten doen.

Ik heb die van mij (één model eerder dan die van jou) van de week opengemaakt, en het is lang niet zo moeilijk of ingewikkeld als het lijkt wanneer je bijvoorbeeld de uitleg op iFixit bekijkt. Ze gaan daar héél erg stap-voor-stap te werk, en dat is goed om te zien hoe het moet, maar in de praktijk blijkt het lang zo moeilijk niet te zijn. Het grootste probleem is het doorsnijden van de plakstrips, zeker als je daar net aan begint en er nog geen gevoel voor hebt.

O, en wat budgetadvies voor wie z’n iMac in de toekomst open wil maken: koop niet zo’n setje plakstrips van €20 om hem weer dicht te kunnen maken maar een rolletje goed dubbelzijdig plakband van 5 mm breed. De strips in de computer hebben namelijk die breedte en geen enkele ingewikkelde vorm afgezien van een paar afgeronde stukjes om bij de bovenhoeken te passen — en dat knip je er zelf zo aan.

Bijdrager
    Daan Muller
    Soulshaker op 03 oktober 2015

Je bedoeld een externe thunderbolt ssd al OS schijf , werkt perfect:)
    En werkt toch ietsje stabieler dan USB 3.0

In de tests ik online heb gevonden is een externe USB 3.0 SSD sneller dan de thunderbolt versie.

Bijdrager
    fixar

Heb je daar misschien een URL van Daan?

Het lijkt mij dat het verschil in snelheid dan vooral bepaald wordt door de snelheid van de SSD’s in kwestie en niet zo zeer de snelheid van de interface.

Bijdrager
    Daan Muller
    fixar op 03 oktober 2015

Heb je daar misschien een URL van Daan?

Volgens mij was het deze (lange) thread

Maar de voornaamste reden dat ik een USB en geen thunderbolt SSD heb genomen nu was de prijs. Voor thunderbolt zit je op ruim €300 en die samsung was €114.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Daan Muller.

Bijdrager
    fixar

Bedankt voor de link Daan… best wat leesvoer.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.