19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    yellow

Harde schijf iBook G3 naar Macbook

Hallo allemaal,

Vandaag eigenaar geworden van een Macbook White 2.0 ghz! Vorige week dinsdag besteld, vandaag in huis! Dus best snel. Mijn vorige computer (iBook G3, 600 mhz) is helaas overleden. Er zijn een aantal draden doorgebrand en heeft ook te maken met de logic board, volgens mij.

Mijn vraag is nu dus: werkt de harde schijf van de iBook G3 (PPC met nadruk) op de Intel Macbook, zonder dat ik die schijf moet formatteren en OSX opnieuw moet installeren. Er staat nogal wat belangrijke informatie op die schijf, waar ik nu dus niet meer bij kan!

Bovendien en nog belangrijker: mag je de harde schijf nou zelf vervangen of niet (heeft dit gevolgen voor de garantie van de Macbook)?

Hoop dat jullie het weten. Alvast bedankt!

Yell

P.S. Heb ik al gezegd dat ik erg tevreden ben over de Macbook (tot nu toe)! :P

Bijdrager
    Esquare

Die Macbook kan niet opstarten van een schijf met de PPC-versie van OSX, dus dat wordt een probleem… Wat misschien de meest elegante oplossing is, is een extern USB- of Firewire-kastje kopen waar je de HD van de iBook in zet. Dan heb je gelijk een backup-mogelijkheid. (Het belang daarvan hoef ik je vast niet meer uit te leggen.)

Bijdrager
    yellow

Thanks voor de snelle reactie! Slecht en goed nieuws dus!

Bestaat zo’n kastje dan? Hoe heet zoiets? Waar kan ik zoiets vinden? :?
    (Google? Wat is dat?:wink: )

Bijdrager
    awesomemac

werkt de Migratie assistent niet? Dit zou zonder problemen moeten werken met een PPC en een Intel Mac.

Bijdrager
    Esquare
    ”awesomemac”

werkt de Migratie assistent niet? Dit zou zonder problemen moeten werken met een PPC en een Intel Mac.

Moet je wel twee werkende Macs hebben. :)

Bijdrager
    Esquare
    ”yell”

Bestaat zo’n kastje dan? Hoe heet zoiets?

Gewoon om een externe USB-behuizing voor een laptopdrive vragen bij de pc-boer op de hoek. :)

Bijdrager
    Nikita

Intern werkt ‘ie sowieso niet, die hardeschijven hebben een andere aansluiting.
    Zo’n extern kastje zou hooguit 30 euro kosten voor een USB versie. FireWire versies zijn vaak een flink stuk duurder en hebben niet zo veel voordelen.

Bijdrager
    yellow

Ga morgen naar een computerwinkel! Zoals Esquare al zei: dan heb je gelijk een backup-mogelijkheid! Yea!

Maakt mij niet zoveel uit of het Firewire of USB2.0 is. Maar zeer waarschijnlijk hebben ze niet eens Firewire-behuizingen.

Bijdrager
    Petje
    ”awesomemac”

Duh! Hij schreef toch dat zijn G3 overleden was, dus die werkt niet!

Bijdrager
    yellow

Maarre, gaat dit trouwens wel werken? Heb van iemand gehoord dat je die schijf dan eerst moet formatteren, wil je daar gebruik van maken. :x Niet?

Bijdrager
    Esquare
    ”yell”

Maarre, gaat dit trouwens wel werken? Heb van iemand gehoord dat je die schijf dan eerst moet formatteren, wil je daar gebruik van maken. :x Niet?

Alleen als je van die externe wilt kunnen opstarten. Gewoon lezen en schrijven naar en van die schijf zou geen probleem moeten zijn.

Bijdrager
    bommels

…en koop alsjeblieft een kastje met firewire (en usb)!
    Van een firewire disk kun je opstarten, van een usb disk niet. Dus als je al je bestanden hebt gered kun je op die externe disk een bootable backup maken voor als er dingen serieus mis mochten gaan.
    Verder is firewire behoorlijk sneller dan USB (hoewel dat verschil bij intel machines wel kleiner schijnt te zijn)

grtz bart

Bijdrager
    Esquare
    ”bommels”

Van een firewire disk kun je opstarten, van een usb disk niet.

Bij de Intel-Macs schijnt het met beide te kunnen, al heb daar zelf geen ervaring mee. Belangrijk is wel dat je de externe schijf (uiteindelijk) als GUID formatteert (dus niet als HFS+).

Bijdrager
    yellow

Helaas, heb al een usb-ding gekocht van Sitecom.
    Helaas, het werkt niet. OSX herkent hem niet. Schijf komt niet op bureaublad.
    Helaas, als ik “Systeemprofiel” opstart en op “USB” druk, dan loopt dat programma vast.

Dus eh, wat nu?:) :cry:

Bijdrager
    Nikita

Klinkt meer alsof d’r iets mis is met het kastje… Even omruilen? Die van Sitecom moet werken…

Bijdrager
    yellow

Nou, er is niets mis met dat kastje, volgens mij. In Windows ook geprobeerd: hij herkent hem wel maar het wordt geen Removable Disk (bijvoorbeeld F:). Kan niet bij de bestanden komen.

Bijdrager
    Nikita

Nee, op Windows is het nogal wiedes, die kan geen Macschijven lezen :P

Bijdrager
    Esquare
    ”yell”

Helaas, het werkt niet. OSX herkent hem niet. Schijf komt niet op bureaublad.

Hoe zeker ben/was je dat de schijf van die iBook nog goed is? En wat laat Apple Systeemprofiel en/of Schijfhulpprogramma zien als de schijf is aangesloten?

Bijdrager
    yellow

Ik ben nu niet meer zo zeker daarvan. Schijf is echter best nieuw: 1 a 2 jaar. Maar ik vrees het ergste. Systeemprofiel en schijfhulpprogramma lopen vast als de externe harde schijf aangesloten zit. Als je het loskoppelt dan lopen de programma’s weer.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.