16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    reporterdavid

Harde Schijf gezocht voor Mac Mini

Voor het maken van videos ben ik op zoek naar een harde schijf voor mijn Mac Mini. Weet iemand waar ik die goedkoop kan vinden? Liefst vanaf 1 tot 2 tb

MVG.

David

Bijdrager
    KarelWillem

Met de toevoeging ‘voor mijn Mac mini (geen hoofdletter trouwens!), impliceer je dat je een interne harddisk wilt?

Moderator
    unSOUND

1 TB is sowieso het grootste wat er is voor de mini, aangezien hij 2,5 inch schijven slikt, net als de MacBooks. Je komt dan uit op 2 a 3 schijven die passen, zoals de WD Scorpio Blue en de Samsung Spinpoint M8.

Bijdrager
    KarelWillem

Waarbij ik dan nog even vermeld dat ik fijn voor een externe schijf zou gaan.

Dan is de keus schier onbeperkt. En het is een kwestie van kabeltje inpluggen en klaar.

Ik heb net een Freecom 2 Tb binnen via MyCom voor 69 euro, incl. verzendkosten.

Moderator
    unSOUND

Maar als je voor extern gaat, zou ik voor video eerder een iets duurder model met FireWire 800 nemen.

Bijdrager
    iep

En voor een externe schijf geldt dan ook niet meer de limiet van 1TB en 1 schijf omdat je daar wel van 3,5″ schijven gebruik kunt maken en bij sommige kastjes ook van meerdere schijven. Je kunt beter naar een model zoeken die je direct op de Mac aansluit en niet via het netwerk ivm performance. Zoals unSOUND al aangeeft is fw800 daar goed geschikt voor, levert een betere performance dan usb2 waar je helaas ook wel voor betaald (ze zijn dus duurder). Een snellere verbinding als thunderbolt heeft alleen zin wanneer je van meerdere schijven gebruik gaat maken in jbod of raid maar dan zit je ook wel meteen aan het duurste wat je krijgen kunt. Iets als eSATA heeft geen zin omdat dit niet op de Mac mini zit.

Let ook op wat voor schijf erin zit. Seagate schijven zijn berucht om de enorme lawaai die ze weten te produceren. Schijven van Samsung en Western Digital (WD) zijn heel wat stiller. Daar ga je je dus ook minder aan ergeren. Koop ook niet die kleine portable dingen ook al zit daar firewire op. De 3,5″ schijven zijn overall veel sneller dan die kleine 2,5″ schijfjes die in laptops, de Mac mini en die kleine portable externe schijven zitten.

Moderator
    unSOUND
    iep op 20 september 2011

Let ook op wat voor schijf erin zit. Seagate schijven zijn berucht om de enorme lawaai die ze weten te produceren.

Ik moet ineens weer terug denken aan de 10 GB Quantum Fireball die in mijn iMac G3 zat… Wat maakte die een takke-herrie.

Bijdrager
    iep

Zoiets heb ik ook in mijn Sun Blade 100…eerste wijziging aan dat apparaat was dan ook de harde schijf. Koop je zo’n Iomega externe schijf voor je backups…zit er weer zo’n pokke herrie ding van Seagate in:(

Moderator
    unSOUND

Daarom koop ik dus tegenwoordig gewoon een losse behuizing, en kies ik zelf de schijven.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb al jaren een kastje onder mijn bureau.

Alle schijven verdwijnen daar in. Nog nooit ook maar een tikje of zuchtje gehoord van een schijf.

En het ziet er gelijk een stuk cleaner uit.

Bijdrager
    G-Force

Lawaai hangt ook een beetje van de behuizing af. De Seagate schijf in mijn LaCie d2 Quadra maakte veel lawaai maar nu die schijf in mijn Mac Pro zit valt het echt reuze mee. De Hitachi schijf in dezelfde computer maakt veel meer geluid.

Bijdrager
    iep

Het nadeel van harde schijven in kastjes stoppen is warmte die niet weg kan omdat kastjes veel te afgesloten zijn. En ja, een behuizing die goed geïsoleerd is qua geluid weet een vrij lawaaierige schijf te beteugelen maar heeft eenzelfde probleem met warmte (ze zitten vaak gewoon potdicht dus warmte kan niet makkelijk weg). Aangezien stille en lawaaiige schijven niet verschillen in aanschafkosten maar behuizingen wel is het verstandiger om in de schijf zelf te investeren en ook het meest makkelijke.

Hitachi is trouwens nog zo’n merk wat om lawaai bekend staat, in ieder geval hun laptopschijfjes (worden vaak vervangen omdat ze zo ruizen wat de gemiddelde Seagate dus ook doet).

@unSOUND: wat voor behuizingen heb jij dan?

Moderator
    unSOUND
    Bijdrager
    iep

Ziet er lekker degelijk uit en past ook mooi bij de Macs. Doet me denken aan de behuizingen van G-technology.

Bijdrager
    mtb

intressante site
    macsales

en als ik het goed heb begrepen als je hem als nraid laat draaien ziet hij de 4 schijven als 1

Bijdrager
    reporterdavid

Iedereen bedankt voor de reacties. Dus ik zou niks hebben aan een 2tb schijf als ik die zou kopen?:) Ik zoek dus echt zo’n los kastje die je er aan moet hangen. Ik moet voor Rotterdam TV tv een tv programma monteren met Final Cut Pro (heb final cut studio 2)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.