4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    CMD-Z

Harde schijf disk permissions

Hey allemaal,

Heb gisteren van een vriend gehoord die bij een mac-store werkt dat het niet verstandig is
    om via disk utilities regelmatig de disk permissions te repareren.

Mijn vraag:

– Is dit zo?
    – is er een andere manier om je harde schijf ‘vlot’ te houden?
    – waar is een goede topic/link naar HD onderhoud?

Is natuurlijk niet de bedoeling dat mn HD snel naar de kloten gaat, aangezien
    hij in die iMacs niet goed te vervangen is!

Cheers

Bijdrager
    klaus

Dat het niet verstandig is?

Disk permissions worden altijd uitgevoerd na een OS-update, dus het lijkt me nogal onzin om te gaan claimen dat dit niet verstandig is.

Of het iets zal uitmaken is nog iets anders, maar het kan geen kwaad af en toe te gaan controleren of de goeie permissies wel gezet zijn. En indien nodig, fixen natuurlijk.

Trouwens, je zal je iMac’s HD niet naar de **** helpen door hem te gebruiken, zelfs al zet je hem vol met de grootste onzin.

Niet bang zijn, als hij echt stuk gaat, dan is het hardwarematig en kan je er via software weinig meer aan veranderen.

Bijdrager
    Roesch
    Bijdrager
    JeePee
    ”klaus”

Disk permissions worden altijd uitgevoerd na een OS-update, dus het lijkt me nogal onzin om te gaan claimen dat dit niet verstandig is.

Dat is niet waar, na een systeemupdate wordt de boel ‘ge-optimized’, dat is iets heel anders dan permissies herstellen, als het al zou helpen, dan zou het overigens handiger zijn, wanneer zoiets automatisch vóór de update zou plaatsvinden, dan erna, omdat er door verkeerde permissies bepaalde updates bijvoorbeeld niet uitgevoerd zouden kunnen worden. Maar het repareren van permissies is niet persé noodzakelijk, hoewel ik het bijna altijd handmatig doe bij een systeemupdate. Mijn backupprogramma (SuperDuper!) doet het ook altijd automatisch voor dat het gaat klonen/backuppen en hoewel er bij Daringfireball 1 geval van schade vermeld staat (de upgrade van 10.2 naar 10.3 en daarna het repareren van permissies veroorzaakte een probleem), heeft het repareren van permissies bij mij nog nooit problemen opgeleverd. Het repareren van van permissies heeft bij mij daarentegen wel geholpen om mislukte backups alsnog te kunnen laten lukken en soms trad een probleem niet meer op na het repareren van permissies, maar dit is lang geleden, ruim voor Tiger.
    Het enige nadeel van permissies repareren vond ik altijd de hoeveelheid tijd die het in beslag nam, maar bij iedere systeemupgrade is die tijd enorm ingekort, nu is er geen reden meer om er bij weg te lopen. :D

Regelmatig (eens in de maand) doen kan mijns inziens geen kwaad (bij mij doet Macaroni het automatisch) en ook voordat je een systeemupdate uitvoert (dit wordt ook aangeraden bij MacFixit.com) of een backup maakt, zou ik het doen, maar echt vaak doen is onzin.:roll:
    Het is niet echt nodig, dus wellicht bedoelt hij dat met ‘niet verstandig’, zonde van je tijd, maar schadelijk zal het niet zijn, anders had Apple het er wel uitgehaald.:roll:

Ik denk dat het belangrijkste onderhoud moet bestaan uit het regelmatig een goede backup maken. Daarnaast opletten bij wat je wel en niet installeert en wat je wel of niet weer verwijdert. Het kan geen kwaad om af en toe eens te kijken wat er wel of niet wegkan. Weet je niet wat je doet, zorg dan voor een kloon, zodat je die kloon kan terugzetten, mocht je toch wat teveel hebben weggegooid…:wink: Ga niet zomaar lopen rommelen en draai geen ‘onderhoudsprogramma’s’ zonder dat je weet wat je doet of zonder dat je problemen hebt.

Ikzelf gebruik af en toe AppleJack om m’n Macs weer goed te krijgen (of af en toe een onderdeeltje van Tiger Cache Cleaner wanneer iets niet functioneert zoals het hoort) en TechTool Pro 4.1.1 voor het verversen van m’n directory, maar alles nooit voordat ik een verse kloon heb gemaakt. Mocht je een kleine of trage harde schijf hebben, dan kan het helpen om eens een keertje aan Schijf-defragmentatie te doen, maar alleen bij kleine of trage schijven of wanneer je schijf bijna vol zit of wanneer je vrije schijfruimte enorm is gefragmenteerd. Het maken van Swapfiles wordt dan een probleem, evenals het aaneengesloten wegschrijven van de directory (van levensbelang voor je systeem). Bij de grote en snelle harde schijven van tegenwoordig is het fragmenteren echter vrijwel niet meer nodig (voor de belangrijkste File-defragmentatie zorgt het systeem tegenwoordig zelf), zolang je maar voor ongeveer 15 % vrije ruimte zorgt (die niet te gefragmenteerd raakt), zit je goed. Mocht je veel met video werken (of veel met bestanden groter dan 20 Mb), dan kan fragmentatie sneller optreden, bedenk dan wel dat alleen File-fragmentatie voor snelheidsverlies kan zorgen. Defragmenteren kan helpen om je vrije schijfruimte weer groter te maken en de fragmentatie daarvan te verkleinen, maar met de snelle en grote schijven van tegenwoordig zul je in snelheid zeer weinig tot helemaal niets merken. Ga je toch defragmenteren, zorg dan altijd voor een goede backup, want het is altijd een risicovol karwei, mocht verkeerd gaan, bijvoorbeeld doordat de stroom uitvalt, dan kun je een groot probleem hebben…
    En wat altijd handig is, koop meer RAM, dat versnelt een boel. 8)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.