3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    MDW

Harde schijf blijft tijdje onzichtbaar na opstarten

Ik heb een iMac die op El Capitan draait.
    Naast de interne harde schijf heb ik een data-schijf (LaCie / Porsche design) die verbonden is met USB. Deze is nog geen jaar oud, en werkte prima. Bij het opstarten van mijn iMac ondervind ik nu problemen met deze schijf. Het duurt immers een paar minuten alvorens de schijf zichtbaar wordt in de finder, en als ik deze dan selecteer dan is het alsof er niets op die schijf staat. Pas na nog eens een paar minuten later verschijnt de inhoud in de finder.
    Merkwaardig is ook dat het lampje op de LaCie-schijf steeds maar blijft pinken, zelfs als ik geen actie onderneem om iets te lezen van die schijf.
    Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

Bijdrager
    Maurits

Het lijkt er op dat de iMac de hele schijf aan het checken is. Als er veel opstaat kan dat lang duren.
    Maar normaal hoort die check snel te zijn (een paar seconden).

Ik zou direct alle belangrijke bestanden van deze schijf ergens anders naar toe kopieren, want dit soort problemen zijn vaak een aankondiging van grotere problemen!

Zet je de iMac netjes uit? Koppel je de schijf netjes af? (als je dat niet netjes doet is het normaal dat bij her-aansluiten de lange check gedaan wordt)

Kijk eens in de log file /var/log/fsck_hfs.log met het programma Console wat hij daar rapporteert.
    Bij het aansluiten van een USB disk zie ik normaal dit staan:

/dev/rdisk6s2: fsck_hfs started at Thu Sep 22 12:40:15 2016
    /dev/rdisk6s2: /dev/rdisk6s2: ** /dev/rdisk6s2 (NO WRITE)
    /dev/rdisk6s2:    Executing fsck_hfs (version hfs-305.10.1).
    QUICKCHECK ONLY; FILESYSTEM CLEAN
    /dev/rdisk6s2: fsck_hfs completed at Thu Sep 22 12:40:15 2016

Bijdrager
    MDW

Ik heb de fout gevonden. De schijf was verbonden via een slechte USB-kabel ?.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.