30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    lotjenr1

harde schijf bijkopen

Hoi

Als ik een soort extra harde schijf wil kopen; waar moet ik op letten? Ik ben een mac-leek. Ik heb een powermac G4. Welke info moet ik meenemen naar een winkel? En wat zal zoiets kosten….? En gaat dat ding in mijn mac… of plaats ik zoiets erbuiten?

Geblokkeerd
    Anoniem

Een ATA100 of ATA133 is prima. Dit is het type schijf. Koop ook geen HD
    die groter is dan 120Gb als je G4 zo’n donkergrijze kast is. Als je zo’n
    Quicksilver of MDD hebt (lichtgrijze kast), dan is het mogelijk om een grotere
    te nemen. Sommige Quicksilver kasten konden geen HD’s aan als ze groter
    waren dan 160Gb, maar de meeste kunnen gewoon HD’s aan van zelfs 200gb en meer.

Kosten? Ik weet niet echt wat een 120Gb HD kost, maar het zal zo’n 60-80 Euro zijn:)

Die HD kan gewoon in je Mac. De PowerMac G4’s konden allemaal tussen de
    3-5 HD’s aan geloof ik. Zorg er even voor dat je de jumpersettings van die HD op
    Cable Select zet. Deze jumpersettings staan vaak op de sticker van de HD, dus die
    kun je niet missen. Even formatteren via je Schijfhulpprogramma naar HFS+/HFS Journaled,
    en je kan aan de slag. Als je niet zo handig bent duurt het monteren van zo’n HD
    je misschien 5 minuutjes, als je wel handig bent, 3 minuten:D

Bijdrager
    Marc Smiers

Het beste advies dat ik je kan geven is:
    Bel een dealer op, geef je type mac door en vraag een prijsopgave INCLUSIEF inbouw.

Laat je schijf inbouwen door iemand met verstand van zaken dan voorkomt een
    hoop ellende.

Bijdrager
    basiel

kan je je titel eens aanpassen want harde schijf is niet hetzelfde als geheugen

Bijdrager
    basiel
    ”Marc

Het beste advies dat ik je kan geven is:
    Bel een dealer op, geef je type mac door en vraag een prijsopgave INCLUSIEF inbouw.

Laat je schijf inbouwen door iemand met verstand van zaken dan voorkomt een
    hoop ellende.

Als je harde schijf met geheugen verwart dan kan zou ik inderdaad het advies van Marc Smiers opvolgen.

Bijdrager
    Neproadie
    Bijdrager
    lotjenr1
    ”joram”

Koop ook geen HD
    die groter is dan 120Gb als je G4 zo’n donkergrijze kast is. Als je zo’n
    Quicksilver of MDD hebt (lichtgrijze kast), dan is het mogelijk om een grotere
    te nemen.

uhm… een graphite… Is zeker geen Quicksilver. MDD weet ik niet..

En laat het zeker doen..

Chipmunk site doet het niet…

Dank maar weer allen!

Bijdrager
    Nikita

MDD is Mirrored Drive Doors. Oftwel, lichtzilver met spiegelende drive deurtjes aan de voorkant.

Bijdrager
    Neproadie
    ”lotjenr1″

Chipmunk site doet het niet…

vaag…doet het bij mij prima

Bijdrager
    Neproadie

Wat zijn de laatste 3 letters/cijfers van je serienummer?

Bijdrager
    lotjenr1

zal vanaaf even kijken, zit nu op mn werk…

Bijdrager
    iDog

Even ter info. > 128GB is geen probleem, gewoon extra PCI IDE kaartje inpluggen en draaien maar.

Bijdrager
    Neproadie
    ”lotjenr1″

zal vanaaf even kijken, zit nu op mn werk…

Right-o.

Same here….helemaal alleen op m’n werk…collega ziek en hoofd ict op vakantie.
    Wat een rust :P

Bijdrager
    Neproadie
    ”iDog”

Even ter info. > 128GB is geen probleem, gewoon extra PCI IDE kaartje inpluggen en draaien maar.

heel simpel ja…er vanuit gaande dat daar ruimte voor is nog;)

Bijdrager
    swissonline

Het beste adres voor advies en prijzen is http://www.tweedehandsmac.be/

Ik zelf heb hier ook een G4 die clikt gewoon open met een hendeltje , daar is standaard een plaats voorzien voor een 2é harde schijf (intern)( kabels zitten klaar ) .

tweedehandsmac is een eerlijke firma en heeft ervaring met alle macmodellen , verzenden naar Neerland is mogelijk .

Neem een kijkje op de website

Greets Swissonline

Bijdrager
    swissonline

hier is de prijs bij tweedehandsmac

opties bij elke G4:
    * uitbreiden geheugen per schijf van 256 MB voor 40 euro
    * uitbreiden met DVD-brander voor 60 euro
    *uitbreiden met 80 GB harde schijf voor 60 euro
    *uitbreiden met 120 GB harde schijf voor 80 euro

Bijdrager
    lotjenr1

als ik naar een echte apple store ga, heb ik dan een beetje redelijk uit kwa prijs denken juliie? Of zijn die erg duur en moet ik het zelf ergens bestellen en dan inbouwen (vriend is wel heel erg pc geleerd en in elkaar zetterig)

Bijdrager
    lotjenr1
    ”swissonline”

hier is de prijs bij tweedehandsmac

opties bij elke G4:
    * uitbreiden geheugen per schijf van 256 MB voor 40 euro
    * uitbreiden met DVD-brander voor 60 euro
    *uitbreiden met 80 GB harde schijf voor 60 euro
    *uitbreiden met 120 GB harde schijf voor 80 euro

is dit http://www.tweedehandsmac.nl

Of ietas anders…

Bijdrager
    Neproadie

Volgens mij kunnen die harde schijven ook wel goedkoper.

als ik daar kijk naar de harde schijven voor een imac g5, dan zie ik daar voor 250GB een prijs staan van 169 euro.
    Ik heb deze week een 300GB erin gezet, kostte me 115 euro

Bijdrager
    Neproadie
    ”lotjenr1″

als ik naar een echte apple store ga, heb ik dan een beetje redelijk uit kwa prijs denken juliie? Of zijn die erg duur en moet ik het zelf ergens bestellen en dan inbouwen (vriend is wel heel erg pc geleerd en in elkaar zetterig)

gewoon zelf halen en erin zetten.
    heb ik ook met m’n geheugen gedaan, bij de apple store 160 euro, heb ik voor 90 gehaald.

Geblokkeerd
    Anoniem

Naar een echte Applestore (zoals apple.nl) moet je niet gaan. Die verkopen toch
    geen losse HD’s of goed(koop) ramgeheugen.

Voor Nederlandse Apple-sites:
    http://www.macstuff.nl

Voor gewoon een HD kun je het best naar een PC-winkeltje lopen, en zeggen
    dat je een ATA133 of ATA100 schijf nodig hebt van 120Gb. Ik ga er even vanuit
    dat je zo’n Graphite hebt. Als ze met merken e.d. aankomen, dan zeg je gewoon
    dat je een Seagate of Western Digital wilt, met 8mb cache. Dat zijn de meest
    standaard schijven namelijk.

Het veranderen van de jumper settings kun je ter plekke even vragen hoe dat werkt.
    De meeste PC winkels leggen dat binnen 10 seconden uit… zo simpel is het zelfs;)
    Wat betreft het inbouwen van een HD; je krijgt bij de HD die je koopt een paar schroefjes,
    en zo niet dan kun je daar even om vragen. Het installeren van een HD is bij wijze van
    net zo simpel als het aansluiten van een USB-stikje. Er zijn 2 stekkers die er maar
    op 1 manier in kunnen, en that’s it:)

Bijdrager
    swissonline

nee niet tweedehands.NL maar BE hier is de link http://www.tweedehandsmac.be/
    Duur OK maar opgelet elke pc harde schijf past niet zomaar in je G4 , en als je Mac beginner bent dan ben je met de service bij tweedehands.be (raad en uitleg voor het model -instaleren -) beter af.
    Ik kijk niet meer elders ik heb 3 macs en altijd wel wat nodig en ben daar altijd goed geholpen.

Greets Swissonline

Bijdrager
    lotjenr1
    ”joram”

Voor gewoon een HD kun je het best naar een PC-winkeltje lopen, en zeggen
    dat je een ATA133 of ATA100 schijf nodig hebt van 120Gb. Ik ga er even vanuit
    dat je zo’n Graphite hebt.

Ik heb een graphite….! dus dan is dat ATA 100% goed? En kan ik dat halen bij bijv paradigit? En kan ik er bijv ook 2 in doen?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja hoor, geen probleem. Als je 1 HD in je computer hebt, dan kun je er gewoon 2 bijdoen.
    Even op de sticker van de HD kijken hoe je ’t piepkleine plugje moet plaatsen om hem
    op “Cable Select” te krijgen (ook wel “CS”), en dan gewoon plaatsen.

Als je niet al te veel moeite hebt met een IKEA kastje, dan zal dit ook geen probleem zijn:P
    Maar zoals ik eerder aangaf… hou er even rekening mee dat jouw computer hooguit
    128Gb kan zien per HD. Dus koop HD’s met maximaal 120Gb schijfruimte, want anders is
    het zonde van je geld.

Het is overigens wel mogelijk om 200Gb HD’s te plaatsen, maar dan moet je ook een PCI-kaartje
    kopen waar je de HD’s op aansluit. Kortom, een piepklein beetje meer moeite. Maar de makkelijkste
    oplossing is gewoon 1 (of 2) HD’s te kopen van 120Gb, en die dan plaatsen.

Bijdrager
    Neproadie

137 is max volgens mij;)

Geblokkeerd
    Anoniem

Volgens mij 128, maar zelfs als het 137 is wordt het een beetje lastig:D
    Ze verkopen geen HD’s van 140Gb, dus dan zou je een 160Gb moeten kopen
    en daar ±20Gb van weggooien.;)

Bijdrager
    lotjenr1
    ”joram”

Het is overigens wel mogelijk om 200Gb HD’s te plaatsen, maar dan moet je ook een PCI-kaartje
    kopen waar je de HD’s op aansluit. Kortom, een piepklein beetje meer moeite. Maar de makkelijkste
    oplossing is gewoon 1 (of 2) HD’s te kopen van 120Gb, en die dan plaatsen.

ik vind tot nu toe bij htr 120 gig voor 100 euro. beetje veel… Bij macstuff zie ik 200 gig voor 82. Dat klinkt leuk. Wat zou zo’n hierboven beschreven kaartje erbij kosten?

Bijdrager
    computer space

Volgens mij mag je op een 200Gb ook best twee partities van 100mb maken. Daarmee omzeil je de 120Gb limiet. Dan doet ie het wel helemaal. Ik kon een 160Gb in mijn G4-400 helemaal gebruiken zonder verdere aanpassingen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Zo’n PCI kaartje? De goedkoopste die ik bij Macstuff kon vinden is ±40-60 euro.
    Maar bij de gemiddelde PC boer vind je die 120Gb Ata schijven voor een veel
    mooiere prijs hoor;) HTR ken ik niet, maar die prijs is wel erg hoog.

Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.komplett.nl of http://www.mycom.nl:)
    Of op http://www.pczaak.nl kan ook nog trouwens, en http://www.icomputers.nl

Bijdrager
    lotjenr1

uh, hoe doe ik dat? van die partities? HTR is een apple store in arnhem en rhenen….
    macstuff heeft, net als paradigit alleen 80 gig…. of 200…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.