30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    Mgaav

Harde schijf bij Mac alleen te lezen (seagate)

Hoi,

Ik heb een Seagate harde schijf gekocht (2tb) en ik heb hem moeten installeren op mijn mac.
    Het punt is dat ik hem nu wel op mijn eigen mac kan gebruiken maar zodra ik op mijn werk hem inplug hem alleen kan lezen en dus geen bestanden kan wijzigen of overschrijven.
    Ik heb echt geen idee hoe ik dat er af krijg en ik heb natuurlijk geen zin om hem te formatteren want dan neem ik aan dat ik alles weer kwijt ben?
    Iemand die mij kan helpen?

Mijn dank is groot.

Mieke

Bijdrager
    computer space

Meestal heb je nog een schijf waar alles op staat, dus keertje formateren zou moeten kunnen. maar idd, je had meteen als ExFAT moeten formateren. Nu zou je MacDrove op je werk PC kunnen instaleren, dan kan een windows pc ook mac sxhijven gebruiken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Is de computer op je werk ook een Mac? Klik dan eens op het icoontje van de schijf en druk ⌘i in, zodat je de info van de schijf te zien krijgt, en controleer of „Negeer eigendomsrechten op dit volume” (onderaan het venster, eventueel moet je „Delen en bevoegdheden” openklappen) aanstaat.

Bijdrager
    GoeieDag

Lijkt me inderdaad een formattering-dingetje.
    Maar welke computer Mieke op haar werk gebruikt, moeten wij maar raden…

Bijdrager
    Mgaav

De computer op mijn werk is ook een Mac inderdaad.
    Maar om het voor elke mac werkend te maken moet ik hem dus eerst weer formatteren?
    Dat betekend dat ik alles daarna opnieuw weer er op moet zetten?
    Dat gaat dan weer dagen werk worden uiteraard.

Bedankt voor jullie reacties

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Nee, om hem op elke Mac werkend te krijgen hoef je hem níét opnieuw te formatteren — computer space deed de aanname dat je werkcomputer een Windows-PC is, en in dat geval had je de schijf waarschijnlijk wel opnieuw moeten formatteren.

Kijk eerst eens of „Negeer eigendomsrechten op dit volume” uitstaat; als dat zo is, dan zal de schijf alleen toegankelijk zijn voor gebruikers met de juiste rechten, maar zet je het aan, dan zou elke gebruiker op elke Mac de schijf moeten kunnen gebruiken.

Bijdrager
    GoeieDag

Als het ook een Mac is, moet er geen probleem zijn; elke Mac kan zo’n schijf lezen als het in HFS+ formattering is.

Of is de schijf NTFS geformatteerd, en heb je op je eigen Mac een hulpprogje geïnstalleerd die NTFS wel bruikbaar kan maken?!
    Dan maar snel eenmalig het ding op HFS+ brengen.

Bijdrager
    Mgaav

Oké ik ben en blijf blond dus ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet zo goed weet wat ik nu moet doen.
    Ik heb eens even de info gekeken van mijn schijf en jawel hoor, hij staat inderdaad op Windows volgens mij.
    Blijf ik het wel raar vinden dat op mijn privé mac ik wel alles kan wijzigen (maar dat komt misschien omdat ik hem op deze computer voor het eerst gebruikt hebt, en toen moest ik van Seattle ook hem installeren zeg maar. Maar dan om hem werkend te maken, dus niet met een schijfje een programma installeren om hem te kunnen lezen, maar echt een eerste keer starten zeg maar)
    Waarschijnlijk doet ie het daarom niet op mijn werk mac (alleen lezen dus) en op mijn privé mac dus wel.

Maar, als ik zojuist kijk in de instellingen (ik zal hier een screenshot bij plaatsen) krijg ik tot mijn verbazing bij structuur wel iets over NT-bestandssysteem te zien.
    Ik denk dat ik hem dus wel moet formatteren? En zo ja waarheen?
    En denken jullie dat ie dan wel voor elke mac werkend is?
    Het kan overigens wel zo zijn dat ik hem bij mijn ouders wel nodig heb op een windows, dus hij moet ook te lezen/schrijven zijn bij een windows laptop/pc.

Zooooo lekker lastig ben ik weer he!
    Maar ik ben jullie zeer dankbaar, dat zeker.

Bijdrager
    SunKeeper

Dat is wat hier al gedacht werd, je eigen Mac heeft de driver overgenomen die op de harde schijf standaard wordt meegeleverd. Daarmee kun je NTFS schrijven op je Mac.

http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/004622en?language=en_US&key=ka030000000tgmNAAQ&kb=n&wwwlocale=nl-nl

Standaard kun je dat namelijk alleen lezen, vanuit Apple.

Je werk-Mac heeft die driver niet, die heb je er daar ook niet zelf erop gezet, dus daarom kan die alleen lezen, en niet schrijven.

Dus of de driver er daar op zetten, of gegevens backuppen, schijf formatteren naar Mac OS Extended voor alleen Macs.
    Formatteren kan ook in eXFat als je zowel op Windows als op de Mac wilt kunnen lezen en schrijven.

miekeverberkt op 25 januari 2016

…en toen moest ik van Seattle ook hem installeren zeg maar.

Van wie? Seagate?:lol:

Bijdrager
    Mgaav

Hahaha wow ik denk dat dat een autocorrect is geweest.
    Aangezien ik hem op alle macs wil gebruiken (zowel werk, als eventueel een mac van kantoor waar ik niet op werk), eventueel op de laptop van me ouders (windows), dan kan ik het beste alles eerst backuppen naar een andere schijf en dan hem formatteren naar EXFat?
    Dan kan ik hem dus op alle macs en alle windows computers gebruiken?

Jullie zijn koning. Ongelofelijk.

Bijdrager
    Mgaav

Zo zou ie moeten geformatteerd worden dan?
    (dit is een andere schijf van mij)

Bijdrager
    SunKeeper

Ja klopt.

Succes overigens om 1250GB te backuppen. Dat zal enige tijd duren.

Bijdrager
    Mgaav

Tot mijn verbazing ging het absurd snel! Gisteravond de Back-up om half 12 aangezet, 8 vanochtend klaar!
    Viel me niet tegen!

Ontzettend bedankt voor jullie hulp.
    Nu alles gebackupt is ga mijn schijf formatteren naar exfat en dan moet mijn probleem opgelost zijn!
    Vriendelijk bedankt!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je die schijf alleen wilt gebruiken met Macs, gebruik dan geen ExFAT maar OS X Uitgebreid. Wil je hem ook aan Windows- of Linux-computers hangen, dan is ExFAT de betere keuze.

Bijdrager
    Mgaav

Jakko,

Ik moet hem gebruiken voor zowel Mac en Windows.
    Maar ook al zou ik hem alleen voor Mac moeten gebruiken, dan is ExFat toxh nog steeds prima om te doen? Stel dat je het in de toekomst nodig hebt op een windows…

Of heeft dat echt een speciale reden om dat niet te doen?

Bijdrager
    SunKeeper

Enige verschil tussen OS X Extended en eXFat is dat die eerste met Time Machine overweg kan en eXFat kan dat niet.

Als de de schijf niet voor Time Machine wilt gebruiken is het geen probleem. Gezien de hoeveel data kun je dan ook beter een andere schijf ervoor aanwijzen. Mogelijk heb je die al.

eXFat is dus prima.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is niet het enige verschil, maar waarschijnlijk wel het enige verschil dat in de praktijk voor de meeste mensen van belang zal zijn:) Zelf wil ik bijvoorbeeld graag gebruikersrechten en journaling op m’n schijven, en met exFAT kan dat niet.

Bijdrager
    Mgaav

Jaaaa hoor tuurlijk,
    ik netjes bezig met mijn backup terug te zetten op mijn geformatteerde schijf. (de Seagate schijf dus)
    Hang ik hem weer aan mijn mac, ik hoor hem spinnen, zie het lampje knipperend branden maar hij hangt er al een uur in en ik zie hem nog steeds niet in mijn finder of bij mijn schijfhulpprogramma.
    Super raar.

Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Excuses

Bijdrager
    GoeieDag

Ik kan eigenlijk niet meer volgen wat je precies doet; wat bedoel je met backup terug zetten? Heb je ‘m nu geformatteerd, en dan naar wel format? Op welke Mac? Over welke Mac praten we eigenlijk en met welk OS?

NB: exFAT wordt door OS X ondersteunt vanaf 10.6.5.

Bijdrager
    Mgaav

GoeieDag,

Ik heb de Seagate schijf gebackupt naar andere schijven en daarna geformatteerd naar ExFAT.
    Daarna ben ik begonnen met alles terug te zetten op de Seattle schijf maar van de een op het andere moment ziet mijn Mac hem niet meer.
    Ook niet op het werk. (hij deed het dus wel een paar uur eerst nadat ie geformatteerd was, dus aan het formatteren lag het niet)
    Hij draait wel, hij geeft ook licht, maar hij ziet hem niet, op geen enkele mac.
    Ik heb gegoogled op Seagate backup en het valt me op dat veel meer mensen deze foutmelding hebben. Het ligt dus aan de schijf.
    Ik ga dus morgen terug naar de winkel in de hoop een andere schijf te kunnen krijgen. Ben er dus nog steeds niet. haha

Is niet anders;-)

Bijdrager
    Mgaav

Oh en btw, zowel mijn Mac op het werk als mijn Mac thuis hebben beide de versie 10.10.5

Bijdrager
    GoeieDag

Hoe heb je de schijf naar exFAT gebracht; op een Windows computer? Of een Mac met Schijfhulpprog.?

Formatteer ‘m eens naar HFS+, en kijk of je Mac ‘m dan wel ziet. Is nog geen minuut werk, en is een goede test.

Bovendien: voordat je ‘m terugbrengt wis ‘m wel VEILIG, anders kan de volgende koper lekker gaan neuzen in jouw data!

Bijdrager
    Mgaav

Dat heb ik op een Mac gedaan met het schijfhulpprogramma.

Ik kan hem dus ook niet formatteren naar HFS+ omdat hij nergens te vinden is. Hij ziet hem nergens, ondanks dat ik hem wel hoor spinnen.

Als je bedoelt met hem veilig wissen voordat ik hem terug breng, is dan met een schijfhulp programma formatteren op de mac gewoon genoeg? THNX!

Bijdrager
    SunKeeper

Je kon toch niet meer wissen? Of ziet Schijfhulpprogramma de schijf toch nog?

Als formatteren niet meer lukt en er staat info op die niet op straat mag komen, (iets met Commissie Stiekem of een bonnetje van Teeven) zul je de garantie moeten laten varen en de schijf vernietigen.

Anders zul je het ermee moeten doen dat iemand misschien bij de informatie kan komen als de schijf wordt gerepareerd. Mogelijk krijg je overigens de gerepareerde terug, maar kan wel de interne schijf nog steeds vervangen zijn. (of juist alleen de behuizing)

Bijdrager
    Mgaav

Tot mijn verbazing ziet de Mac op mijn werk de schijf wel (alleen in schijfhulpprogramma)

Hij ziet dus dit (hij is niet zichtbaar in finder maar dit is dus zichtbaar in schijfhulpprogramma:
    Ik klik dan op activeer “Mieke”

Na het activeren geeft ie dit aan:
    Wat is er in godsnaam mis?
    /uploads/community/b9cc82cb50544f78ff2e15938c0af0f800ae97f7_69839.png

Bijdrager
    Mgaav

De 2e foto waarbij alleen de link zichtbaar is, is de volgende foto:

Bijdrager
    Mgaav

En nu is er niks meer haha!
    Eerst veranderde “Mieke” automatisch in Disk, en toen was ie weg..
    En ik deed niets dus geen idee.

Weet iemand hoe ik nu weer een schijf krijg?

Bijdrager
    Mgaav

Voor wie deze info nodig heeft:

Ik kan nu dus echt niets met mijn schijf en ik heb geen idee hoe ik dat weer voor elkaar krijg.

Bijdrager
    Mgaav

Ok dit is echt de laatste post haha!
    Ik heb hem er nu weer aan gehangen en nu zie ik weer hetzelfde als in het begin, maar kan hem dus niet activeren.

Wtf haha

/uploads/community/9562c9f838eae2f33f53c050d1c3a51d2a0f8f10_69839.png

Bijdrager
    Mgaav

Ok grapje, toch nog een update hahahah.

Ik heb de schijf gecontroleerd en toen kreeg ik dit

Ik doe dus wat hij zegt dat ik moet doen.

Dan krijg ik dit:

/uploads/community/5238f34ab6985dd8d76bf7ccec9d4d9cde534c9e_69839.png

En nu weet ik het echt niet meer.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.