11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    vjurjen

Harde schijf ‘Alleen lezen’?

Hallo,

Ik gebruik al enige tijd een externe harde schijf voor mijn Time Machine.
    Maar de schijf lijkt van de een op de andere dag naar ‘Alleen Lezen’ te zijn gewijzigd.

Wanneer mijn Time Machine een nieuwe reservekopie wil maken, meldt deze:

Toch is de schijf HFS+ geformatteerd (zie andere afb.). Dus geen FAT32 of NTFS.
    Iemand een idee?

Alvast bedankt,
    Jurjen

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dit zou volgens meerdere gebruikers de oplossing moeten zijn:

Potential Fixes: Reset Time Machine Go to the Time Machine preferences and remove the backup drive from the destination. Then turn off Time Machine and shut down the computer. With the computer off, turn off or unplug the Time Machine drive and wait a few minutes. Then boot the computer and wait for it to load. When the computer is completely loaded, plug the TM drive back in and turn TM back on in the system preferences, reselecting the drive as the backup volume.

Bron: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1017&message=32379681

Bijdrager
    Pieterr

Misschien staat hier de oplossing voor je: http://support.apple.com/kb/HT3275?viewlocale=nl_NL

Het waarschuwingsbericht ‘Het reservekopievolume is alleen-lezen’ verschijnt (rest van de tekst)

Bijdrager
    vjurjen

Dank voor de oplossingen.

Maar helaas heeft er nog geen een geholpen.

Via de dpreview.com manier:

Ik krijg na het opstarten helemaal geen schijf meer te zien in mijn Time Machine voorkeuren:

Via de Apple manier:

Bij een schijfcontrole via het Schijfhulpprogramma krijg ik de volgende melding:

Het is ongemogelijk dat de schijf beschadigd is. Een paar maanden geleden gekocht en gewoon op mijn bureau laten staan als backup schijf. Vanaf aankoop nooit aangeraakt.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Toch vrees ik dat de schijf kapot is:( Kan je zonder gebruik van Timemachine zelf een bestand op de schijf zetten?

Bijdrager
    vjurjen

Wanneer ik er via de Finder een bestand op wil zetten, zegt deze dat het een Alleen Lezen bestand is en dus niet kan kopiƫren,
    Denk je dat ik dit geval een beroep kan doen op mijn garantie? Of is dit een te software-matig gerelateerd probleem?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Moet wel hardware zijn. Zoveel kan er niet mis gaan.. Formatteren (hulpprogramma’s>schijfbeheer) zou kunnen uitsluiten of je schijf kapot is, of dat er ergens softwarematig iets fout is gegaan. Het is wel drastisch dus niet zomaar doen wanneer je bepaalde bestanden niet kan missen..

Natuurlijk heb je recht op garantie!

Bijdrager
    Pieterr

Grote kans dat dit gewoon een softwareprobleem is.

Probeer anders de schijf te initialiseren, en begin opnieuw met het maken van de Time Machine backups.

Bijdrager
    vjurjen

Oke, maar formatteren: dan zijn al mijn backup-bestanden weg, en daarmee een beetje de essentie van backuppen.

Is er misschien een manier dat de bestanden op mijn backup-schijf en mijn gewone HD vergeleken worden en zo kan zien welke bestanden ik niet meer op mijn HD heb staan, en deze bestanden dus even moet kopiƫren van de backup-schijf?
    Hierna formatteren…

Anders misschien maar een nieuwe schijf kopen…

Bijdrager
    Pieterr

Time Machine is geen volledige backup oplossing. Als je bestanden echt voor het nageslacht wilt bewaren zul je dat op een andere manier moeten doen.

Bijdrager
    vjurjen

Oke is goed.
    Bedankt voor de tips!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.