5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    chillco

Harde schijf aan het overlijden?

Hallo!

Ik heb hier een wat oudere Macbook (white) liggen. Nu wou deze laptop anderhalve week geleden ineens niet meer opstarten. Hij bleef hangen op het appeltje aan het begin met een voortgangsbalkje eronder die niet verder ging. Volgens de Disk Utility die ik heb gedraaid vanaf de OS X installatie schijf was de harde schijf corrupt en moest ik de schijf formatteren. Dat heb ik gedaan maar nu is de schijf alweer corrupt. Hij start echter wel nog steeds op. Wel zit ik bijzonder veel naar het draaiende strandballetje te kijken.
    Mijn eerste oordeel is natuurlijk: Harde schijf is aan het overlijden en die moet vervangen worden. Dat is geen probleem en kan ik gemakkelijk zelf doen. Maar ik lees op internet ook verhalen van mensen die denken dat zoiets aan het moederbord kan liggen. Het zou een beetje zonde van het geld zijn om hier een nieuwe harde schijf in te zetten wanneer het achteraf toch het moederbord blijkt te zijn (al lijkt mij dit persoonlijk niet heel erg waarschijnlijk).

Heeft iemand hier meer kennis over? Meer even een vraagje voor de zekerheid dus:)

Bijdrager
    chillco

Was overigens van plan om een Seagate Momentus 7200.4 250GB (SATA) te plaatsen als het daadwerkelijk om de harde schijf gaat. Goede keus? Er zit nu een 120GB Hitachi in die op 5200 toeren draait.

Bijdrager
    kj.web

Als je maar rekening houdt met het feit 2.5 inch, gaat het passen en als het Sata is werkt het ook 99% van de keren.

Bijdrager
    Volkie

Kleine tip als je een HD koopt, kijk goed of de HD niet G-Force protection (ofzoiets heeft). Dit conflicteerd met de sudden motion sensor in veel Macbook en Macbook Pro’s waardoor je laptop erg onstabiel word (vaak crashed). Lees dit artikel ook even.
    Voor wat betreft je vragen kan ik je alleen helpen met de opmerking dat mijn ervaring is dat 7200 sneller is en je laptop sneller laat werken. Overige vragen kan ik je helaas niet mee helpen (geen ervaring of kennis mee/over) maar bovenstaande tip wilde ik je niet onthouden.

Bijdrager
    Nikita

Als het je moederbord is, zou je of spontane uitvallen hebben, of Kernel Panics of iets in die geest, lijkt mij.
    Wat je nu omschrijft klinkt inderdaad een stuk meer als een hardeschijf die niet meer goed is.

Nu kost een HD ook niet zo gek veel, dus het er is nog geen man over boord als het blijkt toch niet de hardeschijf te zijn. Bovendien zou je die schijf desnoods nog in een behuizing kunnen plaatsen en gebruiken als een externe hardeschijf. Altijd handig:wink:

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.