13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    ThomasvHesteren

Harde Schijf aan Airport Extreme zeer traag / verliest verbinding continue

Beste,

Ik heb het voor elkaar gekregen om een harde schijf zichtbaar en benaderbaar te maken via mijn Airport Extreme.

Het gaat hierbij om een harde schijf met volgende eigenschappen:
    Soort: USB (geen gigabit)
    Geformatteerd: Fat32
    Problemen: verliest meerdere malen per minuut de verbinding, werken van en naar de harde schijf dus vrijwel onmogelijk door steeds wegvallen, wanneer de verbinding blijft (heel soms), is het schrijven en lezen van bestanden ENORM TRAAG!:(

Iemand enig idee om dit probleem op te lossen?
    Ik heb al veel op internet gezocht en kan helaas niet vinden. Veel verdeeldheid over de Harde schijf via de extreme. Veel goede en veel slechte ervaringen…

Kon ik dus weinig mee helaas.

Ik hoop hier een verlossend antwoord te vinden!

Bijdrager
    hokkie

Ten eerste is de usb connectie op de AE de traagste schakel in de keten. Sneller dan de usb connectie gaat je schijf sowieso niet zijn, dit zal een deel kunnen verklaren. Usb 2.0 kan theoretisch 480Mbps = 60MB/s halen, maar ga maar van ~25MB/s uit.

Daarnaast is de factor wireless ook aanwezig, hoe (on)stabiel is dit bij je thuis? Hier kunnen heel veel factoren een rol spelen en resulteert in een lagere snelheid.

In een ideale situatie; gigabit lan aangesloten (bedraad), zou je rond de 25MB/s kunnen halen.

Ik heb zelf eens een AE uit 2009 gehad, met daaraan een usb schijf en haalde wireless ~6MB/s. Voor mijn TimeMachine back-up vond ik het acceptabel, maar verder was het dramatisch.

Nu heb ik een AE (AC protocol) uit 2013 en een Mac OSX Server. Ik haal nu snelheden van rond de 60MB/s (MacBook Air 2013), waar nu de harde schijf (in de server) de traagste in de keten is, met een SSD zal ik hogere snelheden kunnen halen.

Bijdrager
    computer space

Klinkt mij als een USB-powered compacte 2,5 inch HD. Die krijgt dan niet voldoende stroom.
    Probeer een externe voeding, of liever nog een 3,5 inch.

Gebruik ook geen FAT32. Beperkt zijn tot maximaal 4GB grote bestanden is niet erg fijn natuurlijk.
    Dus ExFAT of HFS+ formateren die hap.

USB zal geen bottleneck zijn. Eerder het draadloze deel. En ik haal op USB HD’s over gigabit bedraad gewoon 50MB/s, geen enkel probleem. De interne SATA schijven gaan rond de 100MB/s.

Bijdrager
    hokkie

@computer space

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.

Bijdrager
    ThomasvHesteren

Hartstikke bedankt voor de reacties,

echter gaat het niet via draadloos netwerk maar ik zit bedraad verbonden met de airport extreme.
    Dus ExFat of HFS+ formateren zou de oplossing moeten zijn?

Kan windows en mac naar beiden dan schrijven en lezen? Dit is wel een vereiste namelijk.

Bijdrager
    ThomasvHesteren

De harde schijf is trouwens extern gevoed maar is inderdaad wel een 2,5inch hd.zou een 3,5inch verschil maken op fat32?
    Of moet hij echt naar ExFat of HFS+ om goed en snel benaderbaar te zijn?

Bijdrager
    computer space

Met externe voeding is dat probleem uit te sluiten. Is er in de AE nog een optie om schijven in slaapstand te laten gaan naar X minuten? Misschien die tijd eens omhoog gooien.
    Voor de snelheid moet de formatering niet uitmaken.
    FAT32 is alleen beperkt tot max 4GB/bestand
    ExFAT is niet meer beperkt, en werkt ook op win/mac
    HFS+ biedt natuurlijk 100% ondersteuning voor het mac bestandssysteem, maar is Mac-only, tenzij je MacDrive op de PC draait. Of de AE moet voor HFS schijven Samba (SMB) ondersteuning bieden, daar kan Windows/Linux wel weer makkelijk bij.

Bijdrager
    computer space

Als ik hier lees:
    https://discussions.apple.com/thread/1419819?start=15&tstart=0
    Lijkt SMB op HFS schijven idd te werken. Dus kun je er ook van een PC bij. De HD in de PC zelf inpluggen gaat dan niet zonder hulpprogramma’s als MacDrive, maar over het netwerk werkt het gewoon.

Bijdrager
    ThomasvHesteren

dank!
    Heb hem HFS+ geformateerd en werkt super nu!

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    appelloot

met een of andere Mac keeper opschonen zou kunnen helpen memory keeper downloaden app.store,geluk

Bijdrager
    Rickje
    appelloot op 08 april 2014

met een of andere Mac keeper opschonen zou kunnen helpen memory keeper downloaden app.store,geluk

Jij zou een ban moeten krijgen voor het verkondigen van deze onzin!

Je hebt een Mac, geen Windows. Nooit van die tools als Mackeeper en Memory Keeper gebruiken. Man, man, man, man.

Moderator
    Night

HFS+ is niet benaderbaar vanuit een Windows omgeving, maar dat is eenvoudig (Windows-side) op te lossen door een tooltje zoals HFS+ for Windows, maar zo zijn er meer.

Maar als je de schijf via het netwerk benaderd, zou het geen probleem mogen zijn.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.