8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBermaster

Harde schijf aan airport extreme traag

Beste forumleden,

Ten eerste even mijn situatie: beneden in de woonkamer heb ik een airport extreme en een apple tv 2. Aan de airport extreme hangt een harde schijf met hierop mijn iTunes bibliotheek en mijn iPhoto bibliotheek. Mijn iMac staat op de 1e etage en is draadloos met de extreme verbonden. Qua internet snelheid geen enkel probleem, ik kan ook probleemloos de externe hd op mijn iMac benaderen, alleen iTunes en iPhoto zijn zo rete traag geworden bij het openen en vooral bij het importeren op de iMac!! De apple tv speelt beide bibliotheken weer probleemloos af… Voorheen was de externe hd direct aan de iMac verbonden en waren er geen problemen. Welke oplossing is er hiervoor?

Mijn gedachtengang achter het verbinden van de externe hd aan de airport extreme was dat de apple tv deze dan beter (sneller) kan raadplegen omdat beiden in de woonkamer staan of ben ik hier fout met deze gedachte?

Of kan ik het beste de externe hd weer aan de iMac hangen, maakt dat uit voor de apple tv (ik heb dit nog niet uitgeprobeerd) qua verbindingssnelheid?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten Berry

Bijdrager
    Toine van rijthoven

Heb je met je iMac een 2.4 of 5gHz verbinding met je AE?

Moderator
    unSOUND

iTunes en iPhoto moet je niet vanaf een NAS draaien, dat werkt gewoon rete-traag.

Het zijn databases vol kleine bestandjes die geladen moeten worden, en dat is nu juist iets wat traag gaat als je draadloos werkt. Andere vertragende factor is de verbinding tussen de Airport en de schijf, want het USB protocol wat in de Airport gebruikt wordt valt ook al onder de tragere.

Er is een manier om het deels sneller te maken, maar dat vergt een hoop geknoei met de library, en maakt het maken van goede back-ups ook vrijwel onmogelijk.

Bijdrager
    Afroman

Naar je AppleTv is sneller aangezien die alles streamt en in caches bewaard. Althans als je het vanaf je Mac doet.

Daar pleiten ze langer over in de fotografiewereld. Voor muziek(correct me if I’m wrong) en voor film zijn er al jaren servermogelijkheden voor maar voor fotografie nog steeds niet.

Moderator
    unSOUND

Wat er dan ook vaak gebeurt, is dat de database ( alle kleine bestanden ) dus wel lokaal op de machine worden bewaard, en de grote resource-bestanden gestremd worden, daar merk je de vertraging immers minder van.

Maar je dat dan dus je library splitsen in 2 delen, en die delen verspreiden over 2 machines, wat het maken van een goede back-up onmogelijk maakt. ( ALS er al een back-up van is, want mensen vergeten vaak om back-ups te maken van data die op een externe schijf of NAS staat. )

Bijdrager
    MacBermaster

Thanx voor de snelle reacties! Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn externe HD met daarop iTunes en iPhoto gewoon het beste aan mijn iMac hangen?

Moderator
    unSOUND

Eigenlijk wel.

Bijdrager
    MacBermaster

Thanx, ga ik doen, kijken hoe het dan werkt!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.