10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    damondike

Mijn externe harde schijven blijven crashen

Hallo,

Mijn externe harde schijven blijven crashen. Het is in de afgelopen twee jaar al zeker vijf keer gebeurd dat mijn harde schijf opeens niet meer herkend werd door mijn MacBook. Ik heb al allerlei merken geprobeerd en ook gevarieerd tussen wel en niet draagbaar maar het blijft gebeuren.

Mijn laatste harde schijf is weer gecrasht en wordt nu gemaakt, maar de garantie is morgen afgelopen. Is er iets wat ik kan doen om te voorkomen dat dit blijft gebeuren?

Bijdrager
    Swisi

Heeft u uw harde schijf al eens geformateert? (aan andere Mac of PC)

Bijdrager
    damondike

Ja, meer dan eens.

Bijdrager
    stopa

Zijn het desktop / portable schijven.

Bijdrager
    chatsmit

– extern op USB?
    – op welke mac aangesloten?
    – laat je je schijven sluimeren, of ontkoppel je ze vaak?

Omdat het een terugkerend probleem is lijkt het me dat je OF heel veel pech hebt:-P OF misschien de spanning op je USB aansluiting niet goed is OF je zelf iets verkeerds doet met ontkoppelen OF je stroom in huis is niet lekker OF magnetisch veld probleempje OF warmte/kou probleempje OF je aansluitstekker:-)

Meest voor de hand liggend is verkeerd ontkoppelen.

Bijdrager
    damondike

[/quote]
    Zijn het desktop / portable schijven.
    [/quote]

Ik heb beide geprobeerd, en beide crashten.

– extern op USB?
    – op welke mac aangesloten?
    – laat je je schijven sluimeren, of ontkoppel je ze vaak?

– Extern op de USB van een MacBook en daarvoor, toen het ook al gebeurde, extern op de USB van een eMac.
    – Ik ontkoppel ze niet heel vaak, maar als ik dat doe verwijder ik ze altijd heel braaf;)
    – Sluimeren? Hoe bedoel je? Welke effecten heeft dat?

Aan de stroom kan het bijna niet liggen, aangezien ik de afgelopen 2 jaar in drie verschillende huizen, in verschillende steden, gewoond heb.

Ontkoppelen doe ik, zoals het volgens mij hoort.

Hoe kan ik de spanning op mijn USB-aansluiting proberen, het lijkt me echter stug dat dat het is, aangezien ik er op 2 computers last van had.

Ik zou niet weten waar een magnetisch veld vandaan zou moeten komen, en dan zou het iedere keer met me mee verhuisd moeten zijn.

Hoe bedoel je warmte/kou probleempje? Temperatuur in de kamer

Bijdrager
    chatsmit

Ja gezien je bovenstaande reactie, blijft er niet veel oorzaak over… Magnetisch bedoel ik bijvoorbeeld een niet afgeschermde speaker waar een grote magneet in zit, die er vlakbij ligt. Of dus een ander magnetisch apparaat.
    USB spanning zal het niet zijn, gezien het probleem ook ontstond op een andere mac.
    Warmte kou, harddisken zijn daarvoor gevoelig, maar dan heb ik het over grote temperatuur verschillen, niet gewoon huiskamer temperatuur verschil.

Dat een harddisk niet meer herkend wordt zoals je in eerste bericht aangeeft, hoeft trouwens niet te betekenen dat het kapot is. Soms is er wat mis mee (softwarematig), schijfhulpprogramma draaien en stekker eruit en opnieuw aansluiten helpt dan.

Sluimeren. In systeemvoorkeuren => energiestand, kun je aangeven of je harddisk gaat sluimeren/slapen indien mogelijk (als er geen gebruik van gemaakt wordt). Dit is dus een energieinstelling, persoonlijk heb ik dit uitstaan omdat het kan zorgen voor strandballen. Maar wat ik wel doe is de externe harddisk handmatig koppelen en ontkoppelen via schijfhulpprogramma (die ik dus in Dock heb staan voor snelle benadering)

Bijdrager
    damondike

Ik koppel altijd los met command-E. Is dat anders ontkoppelen dan met disk utility? Ik ben helaas niet in het bezit van een fatsoenlijk stel boxen, dus dat kan het ook niet zijn. Is strandballen de enige reden om de sluimerstand van harde schijven uit te zetten, of maakt het ook nog uit voor de schijf zelf?

Wat betreft het niet herkennen, dat is precies wat ik alle keren gedaan heb, loskoppelen weer eraan hangen en dan met diskutility verder kijken. Dat heeft precies één keer geholpen, die schijf is een maand later als nog helemaal naar de knoppen gegaan, maar goed.

Wat betreft snelle benadering: Quicksilver for the win!:D

Bijdrager
    chatsmit

Goh, begint er steeds meer op te lijken dat je gewoon pech hebt met die dingen -de statistische pineut-. Of koop jij je harddisken telkens bij dezelfde leverancier en krijg je refurbished spul?

Dat ontkoppelen met command-e is hetzelfde. Alleen via schijfhp kun je het ook weer makkelijk activeren. Maar dat moet dus allemaal niks uitmaken. Wel kan ik me voorstellen als je elke dag meermaal per uur je schijf ontkoppelt – koppelt, hij sneller slijt.

Sluimerstand uitzetten, ik doe dat alleen tegen de strandballen, maar gevoelsmatig lijkt het me niet goed te doen. Maar moet geen reden zijn voor jouw harddisken kerkhof.

Toevoeging: btw, je kunt je eerste bericht verschillend lezen. Heb je het over dezelfde harddisk die telkens kapot gaat, of hoeveel nieuwe schijven heb je al kunnen begraven in die 2 jaar?

Bijdrager
    damondike

Uh, ik heb er al een stuk of drie, vier begraven. De laatste wordt nu voor de tweede en laatste keer gerepareerd, omdat de garantie van de laatste nieuwe verlopen is.

Ik ontkoppel hem hoogstens 1x per dag.

Zodra ik hem weer heb zal ik de sluimerstand van harde schijven uitzetten, want dat is gevoelsmatige inderdaad beter, en dan maar hopen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.