14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    LeonDemeijer

Harde schijf 15" MBP defekt, wat nu?

Beste omt’ers,

In December heb ik voor het eerst een probleem geconstateerd met mijn early 2010 15″ MBP i5.
    De macbook is niet vooruit te branden, na schijfherstel komt er uit: this disk needs to be repaired.
    Ik heb reeds 2x het gehele OS opnieuw geinstalleerd, dat hielp de eerste week, waarna de Macbook weer traag als dikke ***** werd!

Ik heb nog garantie tot mei, maar bij A-mac ben ik de MacBook 1 a 2 weken kwijt, aangezien ik zzp’er ben en dit mijn enige werkapparaat is, kan ik hem niet zo lang missen.

Heeft iemand misschien tips? Of weet iemand misschien waar het binnen de garantie sneller gebeurt?

Alvast bedankt!

Moderator
    unSOUND

Reparatie = wachten. En 1 a 2 weken vind ik zelf nog rap voor een reparatie. Ik was de mijne 4 weken kwijt.

En het is misschien zout in de open wond, maar als je op bedrijfsbasis een machine hebt staan hoor je eigenlijk zelf te zorgen voor een spare machine om de continuïteit van je werkzaamheden te waarborgen…

Bijdrager
    stavos

Heb je al eens geïnformeerd naar een vervangend leen-apparaat? Bij een garage kun je ook een leen auto meekrijgen als je je eigen auto wegbrengt ter reparatie. Alleen zorgen dat je een goede back-up hebt en je benodigde bestanden in die periode op bijvoorbeeld een externe harde schijf tot je beschikking hebt.

Bijdrager
    LeonDemeijer

A-mac vertelde mij wel dat ik hem voor 125 euro dezelfde dag weer kan ophalen, is dit een beetje een reële prijs?

Bijdrager
    LeonDemeijer

@Stavos, deze zou mij 70 euro per week kosten, vond ik nogal aan de hoge kant!

Bijdrager
    stavos

125 euro: dezelfde dag je eigen machine terug.
    2 weken a 70 euro/week: leenmachine. (beetje vreemd wel. Een borg had ik nog kunnen begrijpen..)

You do the math!:wink:

Of 125 euro reëel is, weet ik niet. Ik denk dat in dit geval belangrijker is of jij het er voor over hebt. Wat gaat het je kosten als je enige werkapparaat er 2 weken tussenuit is? (en dan doel ik natuurlijk op inkomsten die je daarmee misloopt)

Bijdrager
    Moriarty

Onze standaard reparatietijd bedraagt 3 werkdagen, wat een onzin dat een machine zo lang weg moet zijn…

En dan nog even over leenmachine’s;
    eerst een time machine backup terugzetten, en dan vervolgens weer terugzetten naar je eigen machine, wat een gedonder zeg…wij geven geen leenmachine’s uit, ook niet nodig bij een korte reparatietijd naar mijn idee:)

Bijdrager
    r.heijma

Ik heb even bij iFixit gekeken en als je het juiste gereedschap heb in de vorm van een Philips, T6 Torx en Tri-wing schroevedraaier plus een nieuwe harddisk hebt dan is het in denk ik 15 minuten gefixed. Je zou er zogezegd op kunnen wachten. Ze hoeven niet eens OSX erop te zetten. Dat doe je thuis door een TM backup terug te zetten.:lol:
    Je hebt nog ruim garantie dus ik zou daar op aansturen. Hoe moeilijk kan het zijn.

http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-MacBook-Pro-15-Inch-Unibody-Mid-2010-Hard-Drive-Replacement/3030/1

Bijdrager
    Hansi2124

Ik denk dat een APR-reparatieafdeling wel dat gereedschap heeft liggen;-)

Bijdrager
    Vinhelper

APR-reparatieafdelingen zijn zeldzaam, want dat heet dan een AASP. Om het puntje op de i te zetten.:lol:

@Moriarty: Inderdaad een gedoe, dus veel handiger is een clone maken met Carbon Copy Cloner op een externe HD, en daar de hele week van opstarten op de leenmachine.

Overigens: (om maar even een hele scheve vraag tussendoor te stellen) Is het mogelijk om een Mac te laten werken van een externe HD, terwijl er geen interne HD is geplaatst?

Bijdrager
    Moriarty

Jazeker, opstarten met ALT ingedrukt, dan gaat dat prima.

Doe het regelmatig met TM backups van klanten.

Bijdrager
    youp.c

Ik snap eigenlijk het hele probleem niet; op pagina 39 van deze handleiding, de officiële Apple handleiding, staat stap voor stap uitgelegd hoe je het zelf moet doen; dan ben je hem geen minuut kwijt:nerd:

Bijdrager
    Moriarty

Ik snap het probleem wel…

Er zit nog garantie op die machine, stel dat hij hierna een probleem krijgt met een ander onderdeel, dan kan iedere reparateur in een oogopslag zien dat er geen originele HDD in zit en dus dag garantie…

Bijdrager
    Soulshaker

Dan ben je mis
    Als gebruiker mag je de harde schijf en het ramgeheugen vervangen zonder garantie verlies

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.