8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Gatsc

Harddisk wordt niet herkend bij terugplaatsen

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met een niet herkende harddisk in mijn iMac 350.

Eerst maar even het verleden: Mijn 6GB schijf werd anderhalf jaar geleden een beetje te klein en ik heb er toen een 40 GB schijf ingedaan. Dat ging prima. De overgebleven 6 GB schijf (een maxtor model 90684U2) heb ik in mijn windowsXP-machine gestopt als extra schijfje. Ook daar draaide alles naar behoren.

Inmiddels ben ik de gelukkige bezitter van een nieuwe iMac (17″ breedbeeld) en kan mijn oudje in de verkoop. De 40GB schijf wil ik graag houden en in mijn XP-machientje zetten en de originele Maxtor 6 GB weer in de oude iMac.

Nu het probleem: De oude schijf wordt niet herkend in mijn iMac. Ik heb de jumper op de schijf als ‘master’ ingesteld maar weet niet zeker of dit goed is. Let wel ik heb de iMac opgestart met de installatie-CD (dus met de ‘c’ ingedrukt) maar als ik wil installeren kan-ie de 6 GB schijf niet vinden.

Omdat dit niet lukte heb ik de 40 GB schijf weer teruggebouwd en de 6 GB in een externe USB-behuizing gedaan. Hierin zat daarvoor een kleiner schijfje die goed werd herkend op de oude iMac. Nu echter werd de schijf weer niet herkend: sterker nog; de iMac bevroor toen de 6 GB op het punt stond te worden gemount.

Ik heb daarna de 6 GB schijf nog geprobeerd in de XP-machine in te bouwen en weer als extra schijfje te laten herkennen maar nu crasht XP. Ik had gehoop via XP de schijf nog te kunnen formatteren maar dat gaat nu ook niet meer lukken.:cry:

Heeft iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen?

Dank jullie wel!

Bijdrager
    www.project-euh.com

Probeer en controleer een de Jumper settings, waarop stond die grote schijf?

Bijdrager
    sarasin

ik zou adviseren hem op Cable select te zetten.. (jumper)

Bijdrager
    Gatsc

Die grote stond op ‘master’ en zo heb ik die kleine ook gezet. Ik ga vanavond weer even knutselen. Dank jullie wel voor de snelle reaktie:-)

Bijdrager
    Gatsc

Hallo,

Ik ben op dit moment bezig om de 6 GB schijf met MacFormat via een laptopje met windows 98 te formatteren. Op die laptop werd de schijf weer wel herkend (met de externe USB-behuizing).

Dat formatteren gaat wel traag maar misschien heb ik morgen een beter resultaat dan nu.

Bedtijd, welterusten allemaal (allebei :D)

Bijdrager
    Webbiker

Normaliter moet de eerste in je ketting van IDE HD’s en drives de Master zijn, de rest die volgt moeten allemaal Slave zijn.

Je kunt ook kiezen om het allemaal op Cable Select te zetten, dan wordt het door de PC/Mac zelf uitgezocht wie de Master is en wie de Slave.

Het is iig niet aan te raden meerdere Masters te hebben….

Bijdrager
    tricksel
    ”Sybke”

Normaliter moet de eerste in je ketting van IDE HD’s en drives de Master zijn, de rest die volgt moeten allemaal Slave zijn.

Die “rest” kan er slechts 1 zijn; op een IDE-bus kunnen slechts 2 apparaten aangesloten worden.

Bijdrager
    Gatsc

Helleu allemaal.

Het is gelukt 8) ! De schijf werd eindelijk herkend en ik kon ‘m met schijfinitialisatie initialiseren. Ik heb ‘m als master ingesteld en alles werkt nu prima.

Trouwens Tricksel; ik had inderdaad erg weinig ruimte om nog meer schijven in te bouwen:lol:

Nu nog even te koop zetten……. Benieuwd wat ik er nog voor kan vangen.

Bedankt nog voor het meedenken allemaal. :)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.