10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    CMD-Z

Harddisk wel volgooien of niet?

Hey jongens,

Een algemeen hardware vraagje,
    Ik vraag me af, is het verstandig om je harddisk tot de max te gebruiken,
    ik ben veel met film bewerking bezig, dus mijn HD is vaak bijna vol met
    bestanden van 60 gig, voordat ik ze convert/render, en dan weer half leeg.

kan dit kwaad? maakt dit de computer trager? Of zijn dit soort dingen onzin?

Cheers

Moderator
    unSOUND

Dat kan inderdaad weinig kwaad. Je hebt wel kans dat je minder ruimte overhoudt voor je virtuele geheugen, maar als je genoeg Ram aan boord hebt zul je dat niet nodig hebben.

Bijdrager
    gerror

Heb altijd geleerd dat je voor maximale performance 10 procent moet openhouden.
    Of dat waar is weet ik niet. Wellicht heeft iemand hier iets over te melden

Bijdrager
    KP

10% is wat veel denk ik, dat is 6 gb op een 60 gb schijf (duh :P), gister toevallig mijn laptop tot de max vol (grote download) (0k beschikbaar), toen werd het wel wat trager.

kort: denk dat het geen kwaad kan.

Bijdrager
    postman

virtueel gegeugen heeft ook wat ruimte nodig. 10% leeghouden is sowieso wel aan te raden.
    Een extern schijfje om op te capturen/bewerken is ook aan te raden. Dan ontlast je de interne schijf, en levert weer wat performance op.

Bijdrager
    tiny

10% is volgens mijn voor video niet zo veel hoor. Video-files zijn groot en hebben dus genoeg vrije ruimte nodig om alles een beetje ongefragmenteerd weg te zetten.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik krijg het al benauwd als ik onder de 20 Gb vrije ruimte dreig te komen.

Belachelijk natuurlijk. Een paar jaar geleden was ik al heel blij met 20 Gb in totaal.

Bijdrager
    JeePee

Als je echt zekerheid wilt hebben dat je geen schade aan je directory oploopt, dan is het verstandig om 15% van je harde schijf vrij te houden. Hoe groter je schijf, hoe groter de Catalog B-Tree en Extents B-Tree zijn. Hoe minder vrije ruimte en hoe meer gefragmenteerd deze is, hoe groter de kans op beschadigingen aan de disk directory. Die schade is niet te herstellen.

Een stukje van Micromat Tech 3 op MacFixitForums:

MicroMat strongly recommends that you always leave at least 15% of any HFS+ volume as free space. If an HFS+ volume is more than 85% full and is heavily fragmented, any further data added to the disk can result in irreparable damage to the disk directory.

The first time I heard about the 85% full guideline for HFS+ volumes was shortly after the developer of TechTool Pro determined that there was such a problem and found that it could be reproduced.

The first three pieces (extents) of a Macintosh file are recorded in the Catalog B-Tree. Any additional pieces are recorded in the Extents B-Tree (known within Apple as the Extents Overflow File). These two files make up the major part of the disk directory, and are created when the disk is formatted or initialized.

Dit betekent niet dat je nu bang moet worden, maar een beetje gewaarschuwd kan geen kwaad.:P

Bijdrager
    CMD-Z
    ”postman”

virtueel gegeugen heeft ook wat ruimte nodig. 10% leeghouden is sowieso wel aan te raden.
    Een extern schijfje om op te capturen/bewerken is ook aan te raden. Dan ontlast je de interne schijf, en levert weer wat performance op.

3 vragen:

– wat voor een extern schijfje zouden jullie dan aanraden?
    – en waarom zou het goed zijn om je interne schijf te onlasten?
    – hoe levert dit meer performance op?

Bijdrager
    Nisei

– bedoel je firewire of USB 2.0? Keuze voor merk maakt niet veel uit maar voorkeur gaat bij mij naar Firewire omdat dit je processor minder belast. Koop anders 1 waar beide opzit.
    – als je erg weinig ram hebt of gigantisch grote bestanden verwerkt zou dit de performance wat kunnen beinvloeden omdat je gebruik maakt van virtueel geheugen op dezelfde schijf.
    – zie antwoord 2

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.