16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    macpro

Harddisk voor PowerMac 7500: SCSI, IDE, FireWire of USB?

Ik heb een PowerMac 7500 met een G4/400 Mhz kaart en 512 Mb RAM. Daar wil ik nu een harddisk in stoppen van 80 tot 120 Gb om daar al mijn CD’s op te kopieren. Die wil ik dan via iTunes op mijn installatie afspelen. De hele boel moet gaan draaien onder OS X 10.2.

Een SCSI harddisk zal waarschijnlijk de meest eenvoudige oplossing zijn, maar die schijven vind ik te duur.

Daarom zit ik te denken aan een IDE controller (Acard) met een IDE schijf. Dat heeft weer als nadeel dat je problemen kunt krijgen bij het afspelen van audio. (Volgens http://www.xlr8yourmac.com)

Andere alternatieven zijn FireWire of USB 2.0. Maar die krijg je volgens mij alleen als externe schijven en ik wil de schijf graag inbouwen in de PM 7500.

Wie heeft tips en ervaringen?

Bijdrager
    R@MIREZ

??
    Als je IDE neemt kost de IDE kaart al meer dan een SCSI HD. En dan heb ik het nog niet over de kosten van een IDE HD, maar deze zijn relatief goedkoop.
    Voor een firewire HD setup geldt dat je wat goedkoper een kaart kunt kopen (TBV externe HD). Hoeveel een kaart voor een interne firewire HD kost weet ik niet. De HDs zijn weer vrij prijzig en moeilijk te vinden.
    USB 2.0 zou ik voor dit geval niet doen wegens toch mindere performance. Maar ook hier zijn dacht ik wel interne oplossingen mogelijk.

Ik zou voor een (of meer) SCSI HD gaan. 80 MB moet je toch wel 2dehands kunnen krijgen voor minder dan 250 euro.

R@MIREZ :finderoud:

Bijdrager
    Convicted

Ik zou zelf voor de Acard en een IDE HD gaan. Niet alleen is de ATA kaart sneller dan wat er standaard in de 7500 zit maar je hebt ook de mogelijkheid om 4 devices aan te sluiten. Niet dat je dat zal lukken in de beperkte ruimte die de 7500 heeft maar het geeft je wel wat meer bewegingsvrijheid. Je zou bijvoorbeeld een DVD-ROM of 48x brander in je 7500 kunnen stoppen!

Over geluidsproblemen weet ik alleen dat de oude Sonnet Tempo ATA 33 daar problemen mee had. Ik weet niet of dit ook waar is voor de Acard ATA 100 maar een vriend van mij heeft er geen problemen mee in zijn 9600.

Trouwens een 80 GB HD SCSI zul je niet zo snel tweedehands vinden en nieuw kost het denk ik veel meer dan een Acard en IDE HD.
    Ga op koopjes jacht voor die HD op bijvoorbeeld tweakers.net of kijk gewoon bij de lokale PC boer wat de prijzen zijn.
    Neem geen liquid HD, hoewel die wel sneller en stiller zijn worden ze stukken warmer en helaas kan je dat in een 7500 niet goed koelen door er een fan onder te zetten.

Bijdrager
    macpro

Een tweedehands SCSI schijf van 80 Gb zie ik ook nog niet zo snel verschijnen.

Bedankt voor de liquid tip, daar zal ik zeker aan denken.
    Vooral omdat ik ook nog wil proberen om de ventilator(en) in de voeding te vervangen door stillere types, want het is de bedoelding dat de 7500 in een kast in de woonkamer komt te staan.

Ik kan ergens goedkoop een Acard ATA/66 kaart krijgen. Maar kun je daar probleemloos een 120 Gb schijf aan hangen? Want dat is toch ATA/100 en ATA/133 spul. Of is dat downwards compatible?

Bijdrager
    Convicted

Alle ATA is downwards compatible. Ik heb in deze iMac 350 een ATA 133 HD zitten terwijl de bus maar ATA 100 is.

Ik denk niet dat je aan een ATA 66 kaart een 120 GB HD aan kan hangen. Ik weet wel dat de ATA 133 kaarten dit goed ondersteunen. Je kunt dit het beste navragen/nakijken op de Acard website.

Trouwens, Acard kaarten zijn ook Linux compatible.

Bijdrager
    macpro

De Acard website geeft aan dat je an de ATA/66 kaart grote schijven kunt hangen. Daar ben je dan verder mooi klaar mee.

Linux heb ik al eens overwogen. En diverse sets van het net geplukt. Heeft me alleen maar een hoop CD’s gekost, want het wilde voor geen meter draaien.
    En waarom zou ik Linux gaan installeren als ik Mac OS X heb?

Bijdrager
    Convicted

Omdat Linux heel erg veel stukken sneller is dan OS X op jou 7500;-)

Diezelfde vriend waar ik het al eerder over had heeft een 9600/G3 366 met 10.2.4, Acard ATA 100 en een Radeon 7000. Het duurt minstens 5 minuten voordat dat ding opgestart is en laten we het maar niet hebben over hoe soepel de finder bij hem draait. ;p
    Trouwens als hij iTunes draait kan hij niet veel andere dingen op een redelijk tempo meer doen. iTunes is gewoon een CPU vreter en ik raad je dus aan om naar alternatieven te gaan zoeken.
    Maar ja, hij heeft ook maar 128 MB RAM ter beschikking, dus meer geheugen zal vast ook wel wat uitmaken echter door de langzame systeembus kan je daar niet heel erg veel van verwachten.

Het is natuurlijk je eigen keuze wat je wilt doen maar het is gewoon fijn om te weten dat je meerdere opties ter beschikking hebt, toch?

Yellow Dog 3.0 bijvoorbeeld komt met een normale installer zoals Red Hat zodat het makkelijker is om je mac te configureren en Linux te installeren. Ik zit zelf te denken aan een IDE kaart en Yellow Dog Linux 3.0 om mijn eigen 9600 op te vijzelen. Met ruimte voor wel 4 IDE HD’s is het zeker aantrekkelijk;-)

Bijdrager
    macpro

Hmmm. Yellow Dog had ik nog niet geprobeerd. Alleen MkLinux (hele oude versie), SUSE (wilde niet installeren) en Mandrake (installeerde wel, maar startte vervolgens niet op).

Ahoewel ik moet zeggen dat ik OS X toch acceptabel vindt draaien op mijn 7500. En als ik de “trage” SCSI schijven straks heb vervangen door “snelle” ATA schijven wordt het misschien nog een snelheidsmonster. :wink:

Hij zal straks vooral ingezet worden als jukebox, centrale fileserver (laag gebruik) en backupserver (in de nachtelijke uurtjes). Volgens mij moet ‘ie dat wel kunnen trekken.

Bijdrager
    Convicted

Je hebt meer dan genoeg geheugen en voor de dingen die jij wilt is je 7500 wel geschikt.

Misschien als je er ooit iets meer mee wilt doen dat een Radeon 7000 ook iets is om naar te kijken? Met PCIExtreme geinstalleerd geeft dit wel een behoorlijke boost in snelheid.:-)

Heb je al 10/100 UTP networking? Dat scheelt namelijk erg veel als je dingen over het netwerk verstuurd. Misschien wist je het al maar je kan gewoon een realtek UTP kaart gebruiken (verkrijgbaar voor iets meer dan 10 euro bij PC boer). Ik geloof dat je op verschillende update sites daar drivers voor kunt vinden.

Veel plezier met je 7500;-)

Bijdrager
    macpro

En vandaag is het zover!

Heb zojuist een Acard 6280M IDE controler in mijn PowerMac 7500 gestopt. Met daaraan gekoppeld een IBM 180GXP 180GB 7200 RPM schijf. Weet niet zeker of het een liquid is, maar boven de schijf is nog 3 a 4 cm vrije ruimte, dus de warmte kan wel weg.

Op dit moment wordt OS X erop gezet en opgewaardeerd naar de laatste updates. Dan nog Retrospect voor de backups en mijn CD’s voor de jukebox. Apple is dus prima op tijd met iTunes 4, want dat is precies wat ik nodig heb.

Ik was nog even bezorgd over het lawaai dat de schijf zou maken. Want net nadat ik de schijf had besteld las ik in een of andere PC blaadje in een test van schijven dat net die schijf een herrie maker van jewelste is.
    Maar ik merk er hier nog niet veel van. De ventilator van de PowerMac 7500 maakt tot nu toe het meeste lawaai.

Bijdrager
    Convicted

In het begin maken harde schijven nooit zoveel geluid, dat doen ze pas als ze er ongeveer een maandje ofzo in zitten.

Bijdrager
    tricksel

De ventilator van die 7500 is inderdaad geen stiltemonster, en doet het leuk naast een “windtunnel-G4”, naar mijn idee…

Heeft niet toevallig iemand ergens een linkje rondslingeren van een site waar leuk staat beschreven hoe die te vervangen is op een nette manier…?

Verder; waar heb je die kaart gekocht, en voor welke prijs? Bij Ralgo, in Delft, zijn ze 100 eurie (voor de ATA100 versie), misschien dat ze ergens anders goedkoper zijn…?

Bijdrager
    macpro

Voor een link over een stillere voeding/ventilator hou ik me altijd aanbevolen.

De kaart heb ik bij Chipmunk gehaald, voor 118 Euro (aanbieding).

Bijdrager
    tricksel

Ik ben gisteren even aan het knutselen geweest (da’s mijn voordeel; ik heb al een iMacje staan als “jukebox” :-)), en de voeding uit de 7500 gehaald.

Daarna deze weer opengeschroefd, en de ventilator er uit gehaald. Dit blijkt een redelijk standaard 80 mm fan te zijn, welke bij een standaard PC-boer wel te halen is. Het enige linke vind ik, dat ik niet weet wat die straalmotor aan spanning nodig heeft. Iemand misschien een voltmeter in de aanslag? (Okee, een beetje link, zo met die voeding, maar misschien dat iemand het aandurft…)

Bijdrager
    macpro

Gokje: 12 of 5 volt. Dat levert de voeding nl. aan het moederbord.
    Is demonteren een zware klus? Dan kan ik het hier eventueel proberen.
    En mocht je al een alternatieve ventilator weten, dan hoe ik me uiteraard aanbevolen voor merk, typenummer etc..

Bijdrager
    tricksel

Hmm, hoeft op zich niet, want de voeding is rechtstreeks aangesloten op het printje van de voeding; die kan er dus van maken wat ‘ie zelf wil…

Het openmaken van de voeding was eigenlijk makkelijker dan ik dacht; ik meen iets van 4 of 5 schroefjes, en 4 voor de ventilator. Allemaal gewoon kruiskopjes, dus niet veel moeilijks aan…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.