12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Lucide-B

Harddisk unmounten bij opstart

Ik heb inmiddels 3 harddisks in mijn Mac Pro.
    Maar ik hoef ze niet alle 3 altijd gemount te hebben.
    Buiten het feit dat het meer stroom kost kan het lastig zijn omdat ik één schijf als backup gebruik en er dan dus dubbele bestanden op staan en er wel eens perongeluk een backup bestand geopend of bewaard kan worden.
    De 3e schijf bevat een Leopard Snow systeem voor het geval ik daar op terug moet vallen.

vraag is dus:

Is er een app of scriptje die bij het opstarten die twee onnodige schijven automatisch unmount?
    Dan mount ik ze wel weer met Disk Utility oid in het enkele geval dat ik ze nodig heb.

dank.

Bijdrager
    Wiki Post

Geblokkeerd
    Bento
    <br />
    do shell script "diskutil unmountDisk (Vul hier de Universele unieke aanduiding in)"<br />

De Universele unieke aanduiding kan je vinden door de schijf te selecteren in Schijfhulpprogramma en “Info” te kiezen:

Het is de zevende regel.

Zet deze regel in de Apple-script editor, bewaar het als .scpt bestand. En zorg dat het script wordt uitgevoerd na het opstarten. (Bv door het in je Dock te zetten en dan te kiezen voor Opties – Open na inloggen of door het toe te voegen aan Systeemvoorkeuren – Gebruikers en groepen – Inloggen)

Bijdrager
    Lucide-B

hee dank! hoe doe ik het als ik twee schijven wil unmounten?

Geblokkeerd
    Bento
    <br />
    do shell script "diskutil unmountDisk (Vul hier de Universele unieke aanduiding in)"<br />

Geblokkeerd
    Bento

Voor drie schijven:

<br />

Enz.

Bijdrager
    Lucide-B

haha! dank, ik ga dit eens proberen

(ik ben nog een echte ouderwetse appelaar die niet van commandines houdt)

Bijdrager
    Lucide-B

ok ik heb het script gemaakt in de Apple Script Editor.
    Als ik op [run] klik unmount de harddisk netjes

alleen als ik het script bewaar en als login item selecteer voert hij het niets uit.

Moet ik het eerst “compilen”?

Ik weet echt niets van Apple Scripts

Bijdrager
    Lucide-B

ah!

got it.. moest het als een app bewaren

:-)

het werkt!

dank

Bijdrager
    Lucide-B

hmm.. werkt toch niet:-(

als ik de app dubbelklik unmount de disk maar als ik de app als login item toevoeg blijft de disk staan bij opstarten.

(help)

Bijdrager
    Lucide-B

huh? nu werkt het ineens wel.

najaaaa

ok:-)

Geblokkeerd
    Bento

Mooi! Sommige problemen lossen zichzelf op;-)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.