9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    highfive

Harddisk schijf ruimte, Alarm melding

Omdat ik mijn harddisk niet vol wil laten lopen met data tot de laatste bit bereikt is, met een eventuele crash tot gevolg, en het fijn vind om schijfruimte gereserveerd te houden, ben ik op zoek naar een programma die een melding [alarm, notification] geeft waneer de door mijn ingestelde limiet bereikt is.

Nu heb ik drie programma’s gevonden, SpaceControl en Mounty en DiskSpace, de eerste is redelijk recent, de laatste twee zijn erg gedateerd
    Ik ben benieuwd welk programma jullie voor dit doel gebruiken?

bij voorbaat mijn dank!

Bijdrager
    macjk

Wanneer je hd bijna vol zit krijg je gewoon een melding zie dan ook niet het nut van een extra programma, oftewel ik gebruik geen extra programma.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dergelijke programma’s zijn totaal overbodig.
    Mac OS-X is geen halfbakken systeem dat met zoiets geholpen moet worden.
    Als het echt niet meer gaat, krijg je van zelf de waarschuwing waar je op zit te wachten.

Bijdrager
    Sumar
    ”hendrik

Dergelijke programma’s zijn totaal overbodig.
    Mac OS-X is geen halfbakken systeem dat met zoiets geholpen moet worden.
    Als het echt niet meer gaat, krijg je van zelf de waarschuwing waar je op zit te wachten.

Als je dar voor wil zijn gewoon af en toe info opvragen over de schijf.

Bijdrager
    sypie

Iedere keer als je een Finder venster opent staat het onderin dat venster. Waarschijnlijk zie je dit venster meerdere malen per dag* 365 dagen per jaar = een heleboel keren. Je bent zelf wel wijs genoeg om daar je conclusies uit te trekken mag ik hopen…

Bijdrager
    essiw

zelfs als je 0kb overhoud crashed die niet. Had een keer iets van 500MB vrij ging toen photoshoppen (je kent et neemt geheugen in beslag) en had toen 0kb over, et ging allemaal wat slomer maar niks crashte

Bijdrager
    highfive

ok, bedankt !, begrijp dat het niet noodzakelijk is, en “niemand” een programma voor geinstaleerd heeft.

Ik stelde de vraag omdat ik wel eens gelezen had dat er een bepaald percentage schijfruimte beschikbaar moet zijn, volgens mij iets van 10 % of zo.

Bijdrager
    essiw

hoeft niet. Maar je computer word gewoon erg traag en gaat vreemd doen als je dichtbij de paar gig komt (zolang je boven de 10Gig blijft is er niks mis (ik zit er meestal onder mja:P )

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”highfive”

ok, bedankt !, begrijp dat het niet noodzakelijk is, en “niemand” een programma voor geinstaleerd heeft.

Ik stelde de vraag omdat ik wel eens gelezen had dat er een bepaald percentage schijfruimte beschikbaar moet zijn, volgens mij iets van 10 % of zo.

Het maakt inderdaad niet zo veel uit als je vrije ruimte onder de 10 a 15% komt. Dit zijn richtlijnen van Apple, om problemen te voorkomen als je vrije ruimte krap is, en je gaat plotseling vrij veel geheugen vretende programma’s starten.
    Als je RAM geheugen namelijk niet bijzonder groot is, moet het OS het virtuele geheugen op je schijf vergroten (de swap files), wat dus een probleem op kan leveren (out of memory) als er te weinig vrij geheugen op de schijf over was.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.