14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    m.vanhulst

Harddisk probleem, single user mode netwerk verbinding?

Mijn harddisk/partitie van mij iBook is een beetje corrupt, zeg maar in coma.

Diskutil gaf aan dat ik mijn disk moest fixen (catalog key out of order). Bij het fixen (rebuilding Cataglog-B) krijg ik een foutmelding dat Diskutil de disk niet gefixed kreeg. Sindsdien niet meer kunnen booten.

Heb al vanalles geprobeerd.
    – DiskWarrior bootdisk CD (vanuit windows gebrand (TransMac)) –> start niet op, niet herkent.
    – DiskWarrior op iPod nano (iPod geformateerd vanuit windows (filesystem apple) (TransMac)) –> herkende wel, ingesteld als startup disk -> reboot -> iPod nu ook dood (gaat niet meer aan)
    – Single user mode disk util, fsck, ect handje matig -> ook geen oplossing.

Nu wil ik weten of het mogelijk is een netwerk verbinden vanuit de single user mode te maken zodat ik via sftp/scp/ftp ozo in ieder geval mijn data veilig kan stellen.

Is dit mogelijk en zoja hoe, en iedeen of oplossigen voor bovenstaande problemen (lijst) zijn natuurlijk ook welkom.

Bijdrager
    thejazz

Misschien moet je wat minder windows gebruiken.:D

ntfs wordt niet herkend door een Mac.

Het makkelijkst is als je een andere mac hebt.
    Firewire kabel er tussen en opstarten met T ingedrukt.
    Dan wordt hij herkend als een externe hardeschijf.

Succes.

Bijdrager
    m.vanhulst
    ”thejazz”

Misschien moet je wat minder windows gebruiken.:D

ntfs wordt niet herkend door een Mac.

Het makkelijkst is als je een andere mac hebt.
    Firewire kabel er tussen en opstarten met T ingedrukt.
    Dan wordt hij herkend als een externe hardeschijf.

Succes.

Hehe, nou ik gebruik (gelukkig) niet al te veel linux, maar ik beschik over een mac :-(. Dus dat gaat ff niet op. Ik had de boel met TransMac geformateerd. Die kan dmg lezen, branden, en mac disks open en formateren. Heb dus geen NTFS gebruikt.

Maar als ik een netwerk interface in single user mode aankrijg ben ik ook al vrij blij;-)

Bijdrager
    LEXY

Een nieuwe installatie met Archive & Install?
    Dan blijven al je instellingen, programma’s en files netjes bewaard.

Bijdrager
    m.vanhulst
    ”leXy”

Een nieuwe installatie met Archive & Install?
    Dan blijven al je instellingen, programma’s en files netjes bewaard.

Had ik ff in het lijste moeten zetten, ook geprobeerd.

Ik heb een Tiger update/install DVD, die zeg: Je moet een ouder versie hebben…… Ik denk niet dat ik er voor kan kiezen een installatie heb behouwd van data voor de zelfde OS X versie…?

Bijdrager
    LEXY

Nadat je Archiveer & Installeer hebt gedaan, kun je je OS weer op dezelfde versie brengen met de Software-update functie.
    Welkom op het Forum trouwens…:wink:

Bijdrager
    m.vanhulst
    ”leXy”

Nadat je Archiveer & Installeer hebt gedaan, kun je je OS weer op dezelfde versie brengen met de Software-update functie.
    Welkom op het Forum trouwens…:wink:

Oke en ik doe “Archiveer & Installeer” vamuit mijn Tiger update/install DVD?

> Welkom op het Forum trouwens…
    Thanks! zou er eerlijk gezegt liever niet op zitten gezien het aard van mijn probleem…;-)

Bijdrager
    LEXY

Juist. In het begin heb je drie installeer opties.
    -Update
    -Installeer & Archiveer
    -Schone installatie

Tuurlijk een probleem is nooit fijn maar wel erg leerzaam. En hier vind je altijd steun en een helpende hand naast veel gezelligheid… Dus ook als je systeem als een zonnetje draait is het op MacOSX.nl goed toeven.:P 8)

Bijdrager
    m.vanhulst
    ”leXy”

Juist. In het begin heb je drie installeer opties.
    -Update
    -Installeer & Archiveer
    -Schone installatie

Jep idd, hier had ik al aan gedacht. Echter krijg ik als het goed is DiskWarrior morgen op cd aan. Als dat niet leuk moeten we maar voor Intalleer & Archiveer doen. Ben ik wel een hoop compileer werk kwijt:-(

Thanks!

Tip: gebruik geen optimalisation tools als je mac gewoon lekker draait;-)

Bijdrager
    JeePee
    ”m.vanhulst”

Heb je die dan gebruikt vóórdat het probleem optrad?

Bijdrager
    m.vanhulst
    ”JeePee”
    ”m.vanhulst”

Heb je die dan gebruikt vóórdat het probleem optrad?

Jep gebruikt geen OnlyX!;-)

Bijdrager
    m.vanhulst

Nou na veel rotzooien heb ik zelf de oplossing gevonden:

Reboot en DiskWarrior opgestart vanaf de boot cd, directory rebuild gedaan (duurde lang)

En alles werk weer.

Ik had vamiddag nog al mij data via ftp gebackuped. (wat je doet is booten met de Tiger install DVD, Terminal opstaren. Via deze manier worden alle disk automatische gemounted op /Volumes/diskX en als je DHCP ingesteld hebt komt ook je nic omhoog. boel gebackuped vai /Volumes/diskX/usr/bin/ftp….)

Any way, uiteindelijk is wel beter bij deze fout op je disk byte per byte te formateren.. ik kijk het nog ff aan, licht er aan wanneer de opvolger van de iBook er is;-)

Bijdrager
    JeePee
    ”m.vanhulst”

Jep gebruikt geen OnlyX!;-)

Eh, bedoel je dat je het gebruik van Onyx afraadt? Anders snap ik de zin niet…:D

Bijdrager
    michelvdb
    ”m.vanhulst”

Nu wil ik weten of het mogelijk is een netwerk verbinden vanuit de single user mode te maken zodat ik via sftp/scp/ftp ozo in ieder geval mijn data veilig kan stellen.

Is dit mogelijk en zoja hoe, en iedeen of oplossigen voor bovenstaande problemen (lijst) zijn natuurlijk ook welkom.

http://www.westwind.com/reference/OS-X/commandline/single-user.html#SystemStarter

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.