5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    frank vh

HardDisk MacBook unibody 13" Core 2 Duo 2,00GHz kapot?!

De Macbook Pro uit 2008 van mijn zoon toont bij opstarten een map met een vraagteken.
    Volgens mij kan dit niet anders betekenen dan “HD kapot”?!
    Scherm is nog goed, batterij zozo, net een nieuwe originele adapter aangeschaft….. Budget als student zoals je begrijpt beperkt…

Overweging is om de HD (die al verschrikkelijk traag was!) te vervangen door een SSD. Wie kan me helpen met de volgende vragen:

1. Is mijn conclusie juist (logisch) dat het de HD is die stuk is?
    2. Is de MacBook Pro uit 2008 het redelijkerwijs nog waard?
    3. Wat is bij zo’n oude laptop de goedkoopste (value for money-)optie voor een geschikte SSD (250GB)?
    4. Is dit een beetje redelijkerwijs zelf te doen (en dan met name het softwarematige deel; starten met formatteren, installeren systeem, herkennen van de opstartschijf, etc)?
    5. Zijn daar nog risico’s bij? Ik zag dat ik het bv in Amsterdam voor 70€ kan laten doen…

Ik heb wel eens vaker een computer open gemaakt om geheugen of SSD te vervangen, maar dat was allemaal straight forward.
    Gezien de kosten zou het fijn zijn als het redelijk makkelijk zelf te doen zou zijn!!!

Bijdrager
    SMTR

1. Niet per se, het zou ook een defect aan de kabel van je HDD kunnen zijn.
    2. Als de MacBook met HDD nog aan je eisen voldeed, wordt het met SSD alleen maar beter, het is een relatief kleine investering.
    3. Je MacBook heeft SATA II, de SSD zal daardoor niet op de hoge SATA III snelheden functioneren, kijk eens naar de Crusial BX100, dat is een goede deal.
    4. Ja, installatie van hard- en software zijn makkelijk zelf te doen, met een goede instructie en wat kennis van hoe een schroevendraaier werkt.
    5. Risico is nihil.

Bijdrager
    frank vh

@smtr
    Dank voor je reactie!

Kom er net op basis van serienummer achter dat het niet het 2008 model is, maar het mid 2010 model! MacBook Pro (13-inch, medio 2010)
    Heb de hardware installatie al kunnen vinden: http://guides.crucial.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2010+SSD+Dual+Drive+Installation/581
    Dat is inderdaad een eitje!

Maar de software kant kan ik nog niets over vinden. Ik lees wel eens iets over TRIM en firmware voor nieuwe HD. Ik ga rustig verder zoeken, maar mocht iemand daar ook een instructie voor hebben, houd ik me aanbevolen!

Bijdrager
    SMTR

TRIM is overbodig.

Software-installatie is nog makkelijker dan hardware-installatie.

Na de installatie van je SSD, start je de Mac op met CMD-R ingedrukt en kiest voor het terugplaatsen van je Time Machine back-up, of een schone installatie, de rest gaat vanzelf.

Bijdrager
    frank vh

@smtr
    Dank voor je snelle en concrete reactie!
    Dat scheelt enorm.
    Wellicht dan gelijk maar het werkgeheugen van 4GB naar 8GB upgraden!
    Is hij voor €210,= klaar met een ‘nieuwe’ laptop!;-)
    Kan hij er echt weer even tegen!
    Nogmaals dank!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.