17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Hajinick

Harddisk loopt langzaam vol

Ik heb een 60 GB Powerbook en het valt me op dat de vrije beschikbare ruimte steeds minder en minder wordt .. terwijl ik niet extreem veel data bewaar of elke keer programma’s installeer.

Ik draai regelmatig Onyx om de boel een beetje op te schonen maar dat heeft nauwelijks resultaat hierop.

Kan het te maken hebben dat de schijf teveel gefragmenteerd wordt ? of heeft iemand een idee of oplossing om de boel een beetje te schonen

dank

Bijdrager
    ijsbanaan

Doe je veel met het bewerken van video dan gaat er meestal ongemerkt veel ruimte verloren aan “tijdelijke bestanden”

Bijdrager
    Hajinick

nee ik doe helemaal niks met video bewerkingen

gebruik alleen Iphoto (niet mega grote bestanden) en Itunes en de gewone dingen zoals mail en Office

Bijdrager
    jeroenimo

WhatSize een gratis progje waarmee je kan kijken waar het “gewicht” zit;)

Kijk ook eens bij de logfiles die kunnen soms heel groot worden, maar met whatsize kun je dat precies zien;)

Bijdrager
    Konus the Dude

Zou het kunnen dat het iets met Mail te maken heeft? Ik gebruik zelf Mail elke dag en het valt me op dat de bestandsgrootte in de Library/Mail folder op de harde schijf gigantisch is (en naar mijn idee steeds groter wordt). Ik geloof dat het meer dan 4 GB in beslag neemt terwijl als ik mijn emails nakijk in Mail zelf ik dat nooit haal, zelfs niet met de Trash & Sent meegerekent. Het lijkt erop dat het verwijderen van emails niet tot een vermindering in bestandsgrootte leidt.

Kortom, niet echt een antwoord op je vraag, maar wel een bekend fenomeen. Iemand ideeen?

Bijdrager
    JazzEye

Heb je filevault aanstaan?

Bijdrager
    ming

gebruik je Backup?

Bijdrager
    Oppie

Welke versie van Mac OS draai je? Een paar versienummers terug (10.3.9) was er een probleem met de drivers van iShock die dit effect veroorzaakten. Ik heb de draadjes ff opgezocht, misschien heb je er wat aan:
    KLIK
    KLIK
    KLIK
    KLIK

Ook staat er ergens deze tip tussen:

”Dinkum”

Ook niet binnengehaalde- of afgebroken torrents kunnen je schijfruimte negatief be├»nvloeden omdat de ruimte voor deze programma’s wel gereserveerd wordt in je systeem, ook al heb je ze (nog) helemaal niet gedownload. Dan scheelt het een hoop schijfruimte wanneer je die torrents weggooid.

Bijdrager
    CMD-Z

Ik heb hetzelfde probleem en gebruik veel iMovie,
    waar ik veel videobewerking mee doe.

Is er een manier om deze tijdelijke bestanden op te schonen?

Cheers

Bijdrager
    Hajinick

Ik heb 10.4.5 en doe helemaal niks met video bewerkingen oid …

Bijdrager
    Hajinick

ik heb nu whatsize gedraaid … en daar moet je dus wel een expert voor zijn om bepaalde files eruit te lichten … ga niet zomaar wat deleten …

maar is er een pgmatje die bijv die temporary files keurig weghaald … of je schijf opnieuw netjes inricht ?

en ik heb fielvault niet aan staan .. is dat positief of negatief ??

Bijdrager
    JazzEye
    ”Hajinick”

ik heb nu whatsize gedraaid … en daar moet je dus wel een expert voor zijn om bepaalde files eruit te lichten … ga niet zomaar wat deleten …

maar is er een pgmatje die bijv die temporary files keurig weghaald … of je schijf opnieuw netjes inricht ?

en ik heb fielvault niet aan staan .. is dat positief of negatief ??

Als je met filevault aan bestanden weggooit en de prullebak leegt dan blijven ze onzichtbaar staan. Pas als je bij een herstart of uitzetten filevault de weggegooide bestanden laat opruimen krijg je weer meer schijfruimte beschikbaar.

Bijdrager
    Hajinick

nee die gebruik ik niet dus dat kan het probleem niet zijn

Bijdrager
    JeePee

Wat zijn je grootste bestanden met WhatSize? Gebruik AppleJack eens, deze schoont alles op. Gewoon voor autopilot kiezen.
    Ik fris de boel af en toe eens op met TechTool Pro 4.1.1 (of DiskWarrior) en draai daarna AppleJack, heerlijk.:D Overigens zorg ik altijd (voordat ik wat ook ga doen, ook bij andermans Mac) voor een kloon/backup.:roll:

Hoeveel virtueel geheugen wordt er gebruikt? Hoeveel RAM heb je en hoeveel vrije schijfruimte heb je nog?

Bijdrager
    a la Mac

Gebruik je Adobe Reader i.c.m. Tiger?

Bijdrager
    Hajinick

ja als ik PDF bestanden moet openen … hoezo ?

Bijdrager
    Bezierman

Ik heb met WhatSize, wat grote temp-files eruit gelicht. O.a. een van Google Earth en van een mov-bestand. Deze heb ik gewoon gedeleteted. Geen enkel probeem mee gehad (tot nu toe :innocent: )

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.