3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:

Bijdrager
    Statenweg

Harddisk locked / verbodsteken bij opsarten na verwijderen bootcamp

He OMT’ers,

De volgende situatie deed zich voor op mijn MacBook Pro Retina (mid 2014).

De Mac had naast de OSX partitie een bootcamp partitie met Windows 8. Verder was de OS X partitie versleuteld met FileVault.
    Vandaag besloot ik dat de Bootcamp partitie niet meer nodig was. Ik wilde de schijfruimte die vrij komt weer toevoegen aan de OSX partitie. Dit kan heel gemakkelijk met de Bootcamp tool van Apple. Alles leek succesvol. Ik heb nog 2 uren op de Mac gewerkt, maar na een reboot startte hij niet meer op. Direct na het aanzetten verscheen het ‘verbodsteken’ in beeld.

Na het opstarten in recovery mode (vanaf het internet) heb ik disk utility geopend. Bij het verifieren van de OS X schijf Macintosh HD bleek dat deze repaired moest worden. Dit repairen leidde echter tot foutmeldingen. Maar als ik eerst de schijf ging mounten, waarbij het wachtwoord voor de versleuteling vereist was bleek alles in orde te zijn. Echter, bij het opnieuw opstarten verscheen het ‘verbodsteken’ weer in beeld.

Ik heb toen nogmaals in recovery mode opgestart en ben de schijf gaan ontsleutelen (File Vault uitschakelen) vanuit disk utility. Dit leek goed te gaan, maar het opstarten ging nog steeds niet. Het vervelende is dat nu de hard disk ‘locked’ is in de disk utility. Het mounten lukt niet (geen reactie) en er is geen mogelijkheid zichtbaar om te unlocken.

Ik heb redelijk wat rondgezocht op internet. Er is redelijk wat geschreven over locked drives, maar ik kon er geen oplossing uit halen voor mijn probleem. Heeft iemand hier ervaring mee? Het probleem ligt denk ik echt bij de combinatie FileVault en Bootcamp. Ik heb gewoon de standaardprocedure van Apple gevolgd (de Bootcamp tool gebruikt om de Windows partititie te verwijderen).

Uiteindelijk is een nieuwe installatie een mogelijke oplossing (al hoop ik dat dit gaat lukken met de locked drive, waarschijnlijk moet ik de partitie opnieuw aanmaken), maar deze optie wil ik nog even uitstellen om begrijpelijke redenen.

Dank!

Erik

Bijdrager
    Statenweg

Nog een aanvulling: ik draai gewoon de laatste versie van Mac OS X (includief updates).

Moderator
    Night

Is het gelukt om FileVault geheel uit te zetten en kun je in Recovery Mode de schijf benaderen? Dan zou je kunnen overwegen een verse OSX installatie over je huidige versie heen te installeren.
    Wellicht haalt dat de ‘foutjes’ eruit. Vooropgesteld dat je opstartdisk nog in orde is.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.