10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    bsonmez

Harddisk enclosure werkt niet.

Hi:-)

Ik heb de in mijn macbook een SSD hdd geplaatst en de oude hdd heb ik in een enclosure gedaan, zodat ik hem als een externe hdd kan gebruiken. Aleen wanneer ik de usb kabel aan sluit op mn macbook pro word de externe hdd niet herkend.
    de enclosure doet het wel want er wanneer ik de usb kabel in mn mac doe, gaan er 2 lampjes branden.

Ik heb ook een andere hdd die word wel gelijk goed herkend.

Weet misschien iemand hoe ik dit kan oplossen?

Bijdrager
    jurwis

Kijk is in schijfhulpprogramma of je hem daar wel kunt zien? Programma’s->Hulpprogramma’s->schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    bsonmez

Al gedaan ziet hij hem ook niet. Misschien komt het door OS X? dat het wel lukt op een Win pc?

Bijdrager
    TypeWriter

Ik neem aan dat het een enclosure is voor 2,5″ schijf en dat ie de power via USB krijgt?

Waarschijnlijk levert de USB poort van je MacBook onvoldoende power.

Misschien zit er een ‘Y-kabel’ bij je enclosure? dat is een kabel met 2 USB stekkers, de een met een dun snoertje om extra power te kunnen trekken via een 2e USB poort. Zo niet, dan heb je 2 opties:

1. Sluit de enclosure aan op een Powered hub
    of
    2. Koop zo’n Y-kabeltje. De extra power kun je dan OF van een 2e USB aansluiting op je MacBook halen OF van een USB laadapparaat, bijv. de iPad of iPhone lader.

Bijdrager
    TypeWriter

Kleine toevoeging:

– de HDD die uit mijn white MacBook (uit 2008) kwam, heeft meer power nodig dan 1 USB poort kan leveren.
    Vooral voor het op toeren komen trekt ie extra stroom.

– de HDD die uit mijn MacBook Pro (uit 2010) kwam, is zuiniger, en kan ik wel met 1 USB kabeltje van stroom voorzien.

Dus…

Bijdrager
    bsonmez

Heel erg bedankt! Vroeg me al af waarvoor er 2 kabels waren :$ Het is me gelukt!!!
    Om de externe HDD op Win en op MAC te kunnen gebruiken hoe kan ik hem het beste formatteren? FAT?
    Nogmaals thnx!!!

Bijdrager
    Soulshaker

Exfat is het beste , kan je zowel op win als mac gebruiken. En je hebt die 4GB bestandslimiet niet

Bijdrager
    bsonmez

Thnx!!

Bijdrager
    TypeWriter

Nog een kleine toevoeging: als je een ‘gewone’ single USB kabel gebruikt (d.w.z. je USB poort levert voldoende power voor de HDD in de externe enclosure) is succes nog niet verzekerd. Sommige USB kabels bevatten namelijk geen aders om de 5V door te geven. Ik weet niet of je dat aan de buitenkant kunt zien.

En ik heb ook USB kabels die heeel dun zijn, maar die weer wel gebruikt kunnen worden als verlengkabel om de iPad op te laden bijv.

Bijdrager
    GrannySmith
    TypeWriter op 17 januari 2013

Sommige USB kabels bevatten namelijk geen aders om de 5V door te geven. Ik weet niet of je dat aan de buitenkant kunt zien.

Sorry, maar dat is echt onzin. Er zijn wel kabeltjes die alleen de 5V doorgeven (y-kabeltjes of kabeltjes die bedoeld zijn om een apparaat te voeden vanuit USB) maar ik heb nog nooit een kabeltje gezien dat wel data maar geen 5V door geeft. Dat zou betekenen dat je ook een zinloos kabeltje hebt van veel, heel veel USB apparaten krijgen juist voeding uit de notebook/desktop.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.