2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    martijn888

harddisk crash; invalid sibling link?

Toen ik de firmware van mijn nieuwe ipod update, en tegelijk foto’s aan het importeren was in iphoto…. jawel, een draaiend regenboogwieltje dat niet meer stopte….
    Ik kon niets meer met mijn g4-imac, wel via mijn ibook via firewire gelinked; maar nog geen HD die wilde mounten op de desktop van de ibook. Ik heb disk utility gedraaid, na heeeeeel lang wachten:

Verify and Repair disk “iMac HD”
    Invalid Volume Header
    Checking HFS Plus volume.
    Checking Extents Overflow file.
    Checking Catalog file.
    Invalid sibling link
    Volume check failed.

Error: The underlying task reported failure on exit

1 HFS volume checked
    1 volume could not be repaired because of an error

Via google wordt ik iets wijzer;
    http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-1020.html

Mijn laatste backup is al een maand oud… Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Is dit einde oefening, of loont het de moeite om Diskwarrior o.i.d. te kopen. Een tip voor een aan-huis-troubleshoot-service in de buurt van Utrecht is ook welkom!
    (systeem draait op 10.4.8)

Bijdrager
    martijn888

Kennelijk heb ik iets zeldzaams aan de hand gehad; na een week 0 reacties op dit forum is toch wel bijzonder.

Maar ik ben er uit:
    – Eerst contact gehad met een bedrijfje die harddisk-recovery doen, maar dit vond ik toch wat kostbaar
    – Googlen op de foutmelding leerde dat ik zeer waarschijnlijk een software-probleem met mijn harddisk heb, en niet een mechanisch probleem.
    – Ik had al min of meer het verlies van foto’s en laatst gekochte muziek geaccepteerd, dus wilde zowiezo een schone installatie gaan doen. Alle andere doc’s bewaar ik op een idisk, dus daarover geen zorgen
    – Met het programma Rescue Disk II 1.1 kun je (i.p.v. reparatie van je schijf) files overslepen naar een externe disk. Fijn is dat je voordat je het programma koopt, eerst een demo kunt downloaden om te kijken of je de schijf uberhaupt te zien krijgt.
    – Dit werkte! Inderdaad liet dit programma veel OSX bestanden zien die ‘damaged’ waren, maar mijn homefolder deed het goed.

Ik had ook Diskwarrior overwogen, maar omdat Rescue Disk niet probeert een schijf te repareren, maar puur als doel heeft belangrijke bestanden te redden, heb ik voor de laatste gekozen.

Net OSX weer nieuw geinstalleerd, en nu zijn alle softwareupdates aan het draaaien. Daarna mijn laatste backup laden, en de ‘geredde’ files terugzetten, en klaar!. Niet vergeten meteen weer een verse backup te maken overigens…

Hopelijk heeft iemand hier iets aan…

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.