9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBlade

Harddisk crash IMac

De harddisk van de iMac begon raar te doen.
    De strandbal liet zich steeds vaker zien, programma’s gingen traag open en soms wou de Mac niet eens opstarten.
    Schijfhulp van Apple er op losgelaten en deze vond grote fouten en beval aan te repareren.
    Dit had tot gevolg dat de repair na een kwart stokte en de melding kwam dat de schijf niet te repareren viel.
    Nu wil de Mac helemaal niet meer opstarten en een externe bootschijf moet worden gebruikt.
    Welk disk repair programma bevelen jullie aan?

Gelukkig verschijnt de disk nog wel op de desktop bij een start van de externe bootschijf en is nog deels benaderbaar om een back-up te maken
    van de beheerder.
    Echter er staan ook andere accounts op met een aantal documenten en daar is nu geen toestemming voor om
    hier iets vanaf te halen.
    Hoe is dat te omzeilen?

Bijdrager
    SunKeeper

Zijn die andere accounts ook beheerders, of normale gebruikers?

Indien het normale gebruikers zijn, mag het geen probleem zijn om jezelf toe te voegen als beheerder bij de rechten op de thuismap. Voor zover ik weet kan dat ook bij andere beheerders, niet helemaal zeker.

In hoeverre had je al geprobeerd de rechten aan te passen?
    Er is geen Time Machine-backup van de iMac?

Bijdrager
    TRML

Geen disk-repair programma maar gewoon die disk vervangen is het veiligst…

Bijdrager
    MacBlade

Het zijn normale gebruikers.
    Waar kan ik dat dan aanpassen?

Er komt ook een nieuwe schijf maar eerst toch proberen om de data te redden.
    Helaas geen Time machine.
    Overigens wel raar dat het schijfhulpprogramma van Apple zelf de schijf “voorgoed de nek omdraaide”.
    Ik dacht dat alleen Norton o.i.d. dat deed.

Bijdrager
    SunKeeper

Naar de “Gebruikers”-map gaan, en daarin rechtsklikken op de thuismap(pen) waar de gegevens in staan, vervolgens ”Toon info”.

Onderaan in het verschenen venster heb je de kolom “Delen en bevoegdheden”.
    Als het goed is kun je daar op de [+] linksonder klikken, en dan jezelf toevoegen met de bevoegdheid “Lezen en schrijven”.

Als daar geen tabel zichtbaar is en alleen een tekst als “Uw hebt aangepaste bevoegdheden” of “Uw heeft geen toegang” dan is het ingewikkelder en weet ik zo even niet hoe dat op te lossen is.

Overigens, Schijfhulpprogramma zal nooit je schijf proberen te slopen, maar als daar eenmaal een hardwaredefect in zit, wordt dat gewoon duidelijk aangegeven en vervallen inderdaad de opties voor herstel.
    Als je huis al zover is ingestort dat er geen verdiepingen meer in zitten, heeft het weinig nut om daar nog vloerbedekking in proberen te leggen.

Ik neem aan dat je nu ongeveer dit ziet:

Bijdrager
    MacBlade

Oke dank je wel!
    Ga ik proberen en inderdaad is dit de melding die verscheen.
    Alleen de smart status stond als gecontroleerd…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als de SMART status nog goed was (kun je nog eens extra controleren met SMART Utility) dan heb je kans dat het probleem niet de schijf zelf was, maar b.v. de diskcontroller. Niet dat dit wat uitmaakt natuurlijk, want vervangen moet je toch wel, maar je kunt nooit een programma als schijfhulp de schuld geven want elk disk repair programma leest (of probeert dat althans) eerst de complete schijf ter analyse en gaat dat goed dan begint de ‘repair’ pas. M.a.w: gaat het fout voordat het lezen / analyse is voltooit dan zal geen enkel repair programma zomaar naar die zelfde schijf gaan schrijven omdat dit het probleem alleen maar groter maakt.

Bijdrager
    macpro

Ik zou toch voorzichtig zijn met de tip van SunKeeper. Je kunt er inderdaad weer toegang mee krijgen tot je bestanden, maar je gaat ook wijzigingen aanbrengen op een defecte schijf. En daarmee vergroot je de kans dat je verder in de problemen komt. Dat heb je al gemerkt met de acties van Schijfhulpprogramma.

Wat je eventueel kunt proberen is het Info venster van de harde schijf zelf openen. Daar zit een optie om wel of geen gebruik te maken van de rechten op de schijf. Zet dat uit en dan kun je mogelijk wel alle bestanden benaderen. Bij mijn weten gaat die optie geen wijzigingen op de schijf zelf aanbrengen.

En anders zou ik zelf in zo’n situatie proberen om via de terminal de schijf te lezen.

Bijdrager
    Nitro

Wat voor iMac heb je? Misschien heb je hier nog wat aan: Apple iMac HD vervangingsprogramma

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.