6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    MichMich

Harddisk Activiteit – Oorzaak?

Geregeld is mijn iMac (27″, Late 2009) lawaaierig aan het ratelen. Omdat dit de performance van mijn Mac niet echt ten goede komt, ben ik benieuwd wat hiervan de oorzaak is.

Ik weet dat ik via Activiteitenweergave kan zien dát er harddiskactiviteit is. Maar op welke manier kan ik uitvinden wat deze harddiskactitiveit veroorzaakt? In de console kom ik geen vreemde berichten tegen.

Kudo voor de persoon met de oplossing…

Bijdrager
    Hansi2124

Is het niet zo dat een bepaalde serie iMac-harddisk sowieso teveel lawaai maakt? Dit zou misschien wat te verminderen zijn door de iMac een enigszins zachte ondergrond te geven.
    Of gaat het hier puur en alleen om de schijfactiviteit?

Moderator
    unSOUND

Onderhoud van OS X, Unison die nieuwe headers aan het binnenhalen is, en spotlight zijn de bekenste qua schijfactiviteit.

Ik heb onlangs dezelfde vraag gesteld bij onze magenta buren, en daar kwam dit programma voorbij:

http://www.fernlightning.com/doku.php?id=software:fseventer:start

Bijdrager
    MichMich

@Hansi2124: Het geluid vind ik geen probleem. Het gaat me puur om de performance.

@unSOUND: Unison draait niet, maar de overige boosdoeners zou natuurlijk kunnen. Bedankt voor de suggestie van fseventer. Ik ga kijken of dat het probleem kan onthullen.

Bijdrager
    1984
    MichMich op 15 maart 2011

Geregeld is mijn iMac (27″, Late 2009) lawaaierig aan het ratelen. Omdat dit de performance van mijn Mac niet echt ten goede komt, ben ik benieuwd wat hiervan de oorzaak is.

Klinkt het geratel ongeveer zo. Klik en Zie o.a dit Topic http://www.onemorething.nl/community/topic/het-geluid-van-een-imac? al zijn er veel draadjes over vreemde geluide uit de IMac

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als activiteitenweergave laat zien dat de processen “mds” en/of “mdworker” veel CPU activiteiten vertonen, dan slaat dit op spotlight.
    Eigenlijk mag alleen een allereerste indexering hooguit enkele uren vragen en zou je daarna weinig van spotlight moeten merken. Soms echter raakt de cache van spotlight corrupt en dit kun je dan met het volgende Terminal commando resetten:

<br />
    sudo mdutil -E /<br />

Mocht dit niet helpen dan kun je een ‘herstart’ geven van de gehele indexering (die dus enkele uren gaat duren en het beste s’nachts gestart kan worden) met het commando:

<br />
    sudo mdutil -i on /<br />

Beide commando’s zullen om het beheerders wachtwoord vragen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.