10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

Hard returntoets in InDesign

De HR-toets van mijn toetsenbord is stuk. Ik gebruik daarom al een weekje de entertoets (of Hard return) van het numeriek gedeelte op het toetsenbord. Dat werkte prima in elk prog tot ik nu weer InDesign nodig had. Daar levert een druk op die entertoets (numeriek gedeelte) een rood + op, rechts onder van het tekstkader, wat dus betekent dat er tekstoverflow ontstaat en de cursor foetsie is. Alleen een (overflow)tekstkader openen via het rode + brengt mijn cursor terug (in dat nieuwe kader), maar zo kan je niet werken natuurlijk.
    Is het een bekend iets dat de enter/returntoets van het numerieke klavier niet werkt in ID? Moet ik dan een nieuw toetsenbord aanschaffen?

Bijdrager
    Koetjesreep

Kan je niet bij eigenschappen een sneltoets instellen als work around?
    Ken het programma niet, maar misschien is het mogelijk.

Bijdrager
    M44RTEN

Je kan beter je virtuele keyboard aanzetten in je systeemvoorkeuren: Language & Text > Keyboard & Character viewer aanvinken. En dan naar het vlaggetje in de menubalk hebt: Show Keyboard Viewer en dan kun je de return toets aanklikken.

In Quark en InDesign werkt de Entertoets nou eenmaal zo. Je forceert er tekst mee naar een volgend tekstkader. Da’s juist een handige feature. Je kan met de (forward) delete knop ook van die onnodige enter afkomen.

Bijdrager
    M44RTEN

Overigens is de entertoets geen harde return. De returntoets is een harde return. Return met shift is een zachte return.

Sleutelbeheerder
    Night

De entertoets op het numerieke toetsenbord werkt prima. Hij heeft alleen een andere functie, namelijk om ‘hard’ naar een volgende kolom te gaan. Vandaar ook dat je dan dat ‘rode kruisje’ krijgt; De volgende kolom bestaat niet, zodat je dus een tekst overflow* krijgt, hetgeen in Indesign, je raad het al, wordt weergegeven als een rood kruisje onderaan de betreffende kolom.

*) Text overflow is als er meer tekst aanwezig is als in de betreffende kolom(men) past, waardoor deze onzichtbaar is.

MAAR

Is het niet handiger terug te gaan naar de oorzaak van het probleem? Kun je de enter toets niet loswippen en kijken of de contacten vies zijn?

Bijdrager
    Geedee

Ik begrijp niet zo heel veel van al die uitleg hierboven, helaas. Toch bedankt!
    De entertoets heeft in Indesign altijd behoorlijk gewerkt. Een klikje erop zorgde ervoor (net zoals bv. in Pages) dat de tekst achter de cursor naar de volgende regel verhuisde of dat de cursor (indien geen tekst) naar de volgende regel ging. Nu is die dus stuk – @Night: ik heb de contactjes al een aantal keer schoongemaakt zonder resultaat – en gebruik ik de entertoets op het numerieke klavier, maar dat werkt dus niet in ID.

Bijdrager
    Geedee

@Maarten: met die toetsenbordweergave in de menubalk lukt het idd wel, maar erg handig is dit toch niet …

Sleutelbeheerder
    Night

Tsja, het blijft tobben

Misschien dat dit dan toch echt handiger is…..

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Geedee op 18 augustus 2010

De entertoets heeft in Indesign altijd behoorlijk gewerkt. Een klikje erop zorgde ervoor (net zoals bv. in Pages) dat de tekst achter de cursor naar de volgende regel verhuisde of dat de cursor (indien geen tekst) naar de volgende regel ging.

Nee, dat doet de Return-toets:) De juiste naam van de toets onder Backspace en boven de rechter Shift is “Return” — de Entertoets is de toets helemaal rechtsonderin het numerieke blok. De reden hiervoor: met de lettertoetsen typ je als op een typemachine, en daarbij moet je soms naar het begin van de regel terugkeren — “Return” dus; maar met het numerieke blok voer je getallen in als op een kassa of rekenmachine — dus “Enter.”

In de meeste programma’s maakt het echter geen verschil op welke je drukt: ze voegen allebei een hard regeleinde in, waardoor je een nieuwe alinea begint (op een nieuwe regel, dus). Hierdoor realiseren veel mensen zich niet dat dit eigenlijk twee verschillende toetsen zijn.

In DTP-programma’s zoals InDesign and Quark XPress wordt de Return-toets gebruikt om een nieuwe alinea te beginnen, maar de Enter-toets om een kolomeinde in te voegen of de volgende tekst in een nieuw tekstvak te laten beginnen. Dat hierbij de toetsen wel een andere functie hebben kan dus voor verwarring zorgen, of problemen met invoer zoals jij die ondervindt omdat er één van de twee schijnbaar kapot is.

Bijdrager
    Geedee

Dat blijkt dus zo te zijn. Dankjewel. En daarmee heb ik weer wat bijgeleerd

Ondertussen ben ik noodgedwongen even naar de Applestore gereden en een nieuw toetsenbord gekocht. Dat werkt wonderwel ook op mijn iPad via de camera connector.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.