16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    ger010

hard disk toren

Hoi mede maccers !

Net als vele anderen heb ook ik een
    tekort aan gb’s op de harde schijf.

Wel heb ik 3 externe harddisks met
    ik wil deze samen voegen zodat ik 1
    kast en 1 voeding heb.

Hebben mensen hier ervaring mee ?

groeten,
    Ger.

Bijdrager
    Pieterr

Een optie is om een een (lege) NAS te kopen. Let wel even op of je PATA of SATA schijven hebt.

Bijdrager
    ger010

Ik weet dat ik heer veel reacties op ga krijgen…

Maar wat is een NAS ?

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    ger010

heavy, ik blijf wel stekkers verwisselen dit gaat boven mijn pet.

Dank voor de snelle reactie.
    groeten,
    Ger.

Bijdrager
    Pieterr

(Een NAS is een netwerk opslag systeem.)
    Je kunt ook een “multi-bay case” kopen om meerdere schijven in één kast te stoppen en via USB/Firewire aan je computer te hangen.

Bijdrager
    ger010

ah klinkt al begrijpelijker he,
    ben niet zo’n netwerk wonder…

Bijdrager
    Pieterr

Wat voor schijven zijn het (IDE, SATA) en hoe groot (3.5 inch etc.) ?

Bijdrager
    ger010

Het zijn van die standaard schijven die in je pc zitten.
    Zou het anders thuis even moeten na kijken.

Bijdrager
    Pieterr
    ”ger010″

Het zijn van die standaard schijven die in je pc zitten.

Je bedoelt van die dingen waar je bestanden op kunt zetten? ;-)

Bijdrager
    pmtechwl

Kijk even naar de Drobo! Dat is een externe HD. Doordat er 4 x 1TB en misschien binnenkort 4 x 1.5TB in kan kom je op een bruikbaar aantal GB’s uit?

http://www.wifisound.nl/catalog/advanced_search_result.php?osCsid=b1c8ef5b6c7cf57b83285223f63b2fa2&keywords=drobo&osCsid=b1c8ef5b6c7cf57b83285223f63b2fa2

Willem

Bijdrager
    djpwich

Misschien is ook wel een belangrijke vraag wat je budget is en hoe je de bestanden op de schijf wilt kunnen en gaan benaderen?
    (HTTP/FTP/SMB/CIFS/AFS/USB/Firewire(400/800)/eSata?)

Afhankelijk daarvan heb je aardig wat mogelijkheden in aardig wat prijsklassen. :wink:

Lid
    Pepperonie

Voor meerdere schijven moet je meestal in RAID plaatsen in je externe case (ivm doorvoer protocol). Dus dat betekend dat je er indentieke schijven in moet stoppen. Dus even groot en zelfde type.
    Het zijn ook mogelijkheden voor verschillende schijven maar hierbij gaan de kosten wel hoog oplopen. Want dat zou betekenen dat via 1 poortje, die bedoelt is voor 1 schijf, meerdere schijven moeten komen. RAID is dus de oplossing die voegt meerdere schijven tot 1 schijf. Maar zoals al gezegd de schijven moeten identiek zijn.

ik zou btw voor eSata gaan. Moet je mac wel daarvoor een aansluiting hebben. Maar eSata gaat net zo snel als een gewone interne schijf. (3000Mb/s geloof ik dat het is). Terwijl FireWire 800 maar 800Mb/s zit en USB2.0 helemaal langzaam is met 480 Mb/s.

Bijdrager
    –help
    ”Pepperonie”

Voor meerdere schijven moet je meestal in RAID plaatsen in je externe case (ivm doorvoer protocol). Dus dat betekend dat je er indentieke schijven in moet stoppen. Dus even groot en zelfde type.
    Het zijn ook mogelijkheden voor verschillende schijven maar hierbij gaan de kosten wel hoog oplopen. Want dat zou betekenen dat via 1 poortje, die bedoelt is voor 1 schijf, meerdere schijven moeten komen. RAID is dus de oplossing die voegt meerdere schijven tot 1 schijf. Maar zoals al gezegd de schijven moeten identiek zijn.

ik zou btw voor eSata gaan. Moet je mac wel daarvoor een aansluiting hebben. Maar eSata gaat net zo snel als een gewone interne schijf. (3000Mb/s geloof ik dat het is). Terwijl FireWire 800 maar 800Mb/s zit en USB2.0 helemaal langzaam is met 480 Mb/s.

Dat is niet waar, het is echter wel aan te raden i.v.m. compatibaliteit natuurlijk, en ook als je ze in raid 0/1 zet wordt de grootte van de kleinste schijf gebruikt. dus 160 + 500 in raid 0 = 320GB of 160GB in raid 1 :x

Bijdrager
    ger010

hoi mensen,

Dank voor de reacties maar ik merk dat ik hier kennis
    tekort ga komen om dit succes vol rond te kunnen maken.

Ik heb een usb houder gezien voor twee harde schijven
    denk dat ik die ga kopen en er twee maal een 1tb in gooi
    dan kan ik voorlopig vooruit.

Maar aan een ieder dank voor de reacties !!!

groeten,
    Ger.

Bijdrager
    eklein

Iets anders maar misschien wel een idee voor jouw om het simpel te houden.

Sharkoon Quickport

van dat ding is ook een pro versie met esata.

Ik gebruik dat ding zelf ook om de volgende redenen:
    Kan gewoon losse schijven gebruiken dit scheelt voedingen, ruimte en geld. Je moet natuurlijk wel een methode hebben om de schijven netjes weg te leggen ik gebruik hier zelf samsung schijven voor die geleverd worden in een plastic shell die uitstekend geschikt is om ze veilig in te bewaren. Nadeel van het systeem is dat je niet alles direct toegangkelijk hebt. Voordeel is omdat de schijven meestal niet aangesloten zijn de kans dat ze door een stroomstoring/blikseminslag worden opgeblazen nihil is.

Ik heb ook wel eens een soort verloopkabel gezien van usb naar sata. Nadeel van zo’n kabel is dat je de schijf nog ergens veilig moet neerleggen in de sharkoon staat hij meteen netjes rechtop.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.