12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    MacKeessie

Hapering fusiondrive iMac eind 2009, wat nu?

Mijn iMac 27 inch eind 2009 heb ik een aantal jaren geleden voorzien van een 128Gb SSD  en eerst gebruikt als opstart schijf met de gegevensbestanden op de originele HDD. Toen Apple met de Fusiondrives kwam heb ik mijn SSD en HDD omgetoverd in een Fusiondrive situatie. Dat heeft jaren goed gewerkt, maar nu begint het systeem te haperen. Komt soms niet meer goed uit Slaapstand en bij opnieuw opstarten blijft hij soms halverwege de startbalk hangen. Ik heb de Fusiondrive geformatteerd en de Time Machine backup teruggezet. Dat heeft een weekje of 2 goed gewerkt, maar nu begint het haperen weer. Ik verdenk de SSD (OCZ 128Gb). Kan ik die apart checken of ” repareren”? De HDD 1 Tb is al op garantie/terugroep van Apple vervangen toen de SSD er al in zat en de schijven nog apart van elkaar functioneerden. Ik wil wel een keer een nieuwe iMac kopen, maar wacht op de nieuwste versie die er ( misschien) aankomt. Tot dan hoop ik nog dat de oude blijft werken. Natuurlijk kan ik de fusiondrive weer ontbinden en de HDD als enige schijfgebruiken, maar dat kost snelheid.

Iemand tips?

Bijdrager
    Shmoo

De nieuwe iMacs zullen waarschijnlijk pas halverwege 2019 beschikbaar komen.

Persoonlijk zou ik tot deze periode een tweedehands jongere iMac kopen waar al een volledige SSD inzit. Of wat denk je van een Mac mini met beeldscherm, dat is ook een prima combinatie tegenwoordig.

Ik zou niet meer zoveel tijd en geld stoppen in deze oude iMac.

Bijdrager
    TheBigZ

Shmoo op 29 december 2018 om 13:42

Misschien komen ze al eerder, begin 2019. Intel heeft de geschikte processoren in de aanbieding: i5-9600K, i7-9700K en i9-9900K.

https://ark.intel.com/compare/134896,186604,186605

Moderator
    Night

Een programma als TechTool pro kan de disks van een FusionDrive separaat controleren. Misschien kan AHT dat ook. Dan weet je in ieder geval of er met de SSd echt iets aan de hand is, of dat de Fusion Drive softwarematig niet in orde is.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>TheBigZ op 29 december 2018 om 15:40</p>

Shmoo op 29 december 2018 om 13:42

Misschien komen ze al eerder, begin 2019. Intel heeft de geschikte processoren in de aanbieding: i5-9600K, i7-9700K en i9-9900K.

https://ark.intel.com/compare/134896,186604,186605

Laten we het hopen maar ik zie niet dat Apple veel redenen heeft om op dit moment de iMacs nu te vernieuwen. De specs (afgezien van de SSD die niet standaard is) zijn niet zo heel slecht op dit moment. Als zo’n SSD standaard in de machine zou zitten dan zou ik geen seconde twijfelen over de prestaties van de huidige iMacs.

Natuurlijk, nieuwe frisse iMacs met standaard SSD, liever gisteren dan morgen. 🙏

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Mijn vorige iMac was precies de zelfde alleen heb ik al die tijd (7 jaar) met de originele HD gewerkt. Nu heb ik een 21,5″ iMac met de fusion drive maar ik werk inmiddels vanaf een externe SSD via de Thunderbolt connector. Dat is een behoorlijke performance boost. De winst over de trage 5400 rpm is een factor 2,5. Zou dit een 7200 rpm zijn geweest dan nog altijd een factor van ±1,8. De huidige iMac (pro) met alleen een SSD erin vond ik te duur maar als mijn ‘opgewaardeerde’  iMac ook maar een beetje te vergelijken valt met de duurdere iMac modellen met SSD dan zou ik zeggen wacht niet en koop als je het geld hebt een nieuwe.

Niet alleen omdat de SSD modellen gewoon snel zijn (die van mij via een externe opstart SSD is dat nu dus ook) maar ook omdat een iMac uit 2009 sowieso achterhaalt is en het weinig tot geen verschil zal maken of je hem nu koopt of wacht.

Bijdrager
    koen

Bijdrager
    MacKeessie

Ik twijfel nu of het de Fusiondrive was (is). TechTool vond geen problemen op de separate schijven , ook geen S.M.A.R.T. problemen. Nu doet hij het ook al een tijdje goed.Dus de nieuwe installatie is wel een verbetering.  Voorlopig nog geen verdere actie. En in deze setting is hij best rap voor het normale werk. Als hij echt instort is inderdaad een nieuwe ( huidige)  iMac met SSD een goede optie. Ik zag dat Upgreatest nieuwe iMacs aanbiedt met Corsair SSD’s die een stuk goedkoper zijn dan de originele Apple SSD’s. Misschien is dat een goed alternatief . Ik wil wel graag een 1 Tb schijf erin dan. En ook nog 3 jaar garantie. Bedankt voor het meedenken en een mooi en gezond 2019.

Bijdrager
    Shmoo

Let wel op dat er verschil is tussen zelf een SSD in je iMac laten zetten of wanneer Apple het doet in de fabriek.

Wanneer Apple praat over SSD/Flash opslag dan heb je het over type opslag dat meer dan 2GB p/seconde kan verwerken ( richting de 3GB in sommige gevallen ). Als je het zelf doet – of laat doen, dan krijg je type opslag dan gemiddeld 550MB p/seconde haalt.  Daar zit natuurlijk nog heel wat snelheidswinst tussen.

En natuurlijk is het dag en nacht verschil + vooruitgang wanneer je van een HDD komt dat gemiddeld 54MB of 120MB kan doen maar dat wil niet zeggen dat een 240,- SSD upgrade bij Apple hetzelfde is als 120,- Corsair/Crucial SSD via Tweakers.

Bijdrager
    MacKeessie

Prijsverschil is wel substantieel: bij Apple basis 27  inch met 1 Tb SSD: €2939,- en bij Upgreatest  met Samsung SSD 1 Tb € 2317,-, verschil € 622,-.

Inderdaad wel snelheidsverschil , maar wel 3 jaar garantie ipv officieel Apple 1 jaar garantie

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Die één jaar garantie van Apple geldt niet voor de (EU) consument. Die heeft minimaal 2 jaar garantie.

En in Nederland is het ook zo dat je na die twee jaar nog bepaalde rechten hebt omdat je mag verwachten dat iets langer dan twee jaar mee gaat. Het is dus leuk dat een producent adverteert met 3 jaar maar dat gaat dus dubbel op en moet je er niet op blind staren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Shmoo op 1 januari 2019 om 12:58</p>
    Wanneer Apple praat over SSD/Flash opslag dan heb je het over type opslag dat meer dan 2GB p/seconde kan verwerken ( richting de 3GB in sommige gevallen ). Als je het zelf doet – of laat doen, dan krijg je type opslag dan gemiddeld 550MB p/seconde haalt.

Die 550 MB komt overeen met de snelheid van de externe SSD (de T5 van Samsung) waar ik van opstart. De actuele bussnelheid echter van deze SSD is 1,25 GB/s. De snelheid van het type connectie is dan de bottleneck.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.