6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Core

haperende slow motion

Heb een project gemaakt in Final Cut Studio pro x gemaakt en heb deze vanuit dit programma direct op dvd gezet. Nou valt mij de kwaliteit van de slow motion eigenlijk tegen. Het beeld is wat schokkerig. Komt dit door het simpele feit dat mijn MacBook Pro gewoon niet krachtig genoeg is of zijn er andere oplossingen/trucjes om dit te verhelpen?

Mijn MacBook Pro:
    Processor 2,8 Ghz Intel Core 2 Duo
    Geheugen 4 GB 1067 Mhz DDR3
    Videokaart NVIDIA GeForce 9400M 256 MB

Bijdrager
    App-ie

Voor echte slowmotion moet je ook echte hi-speed footage gebruiken. Heb je dat niet, dan zal het resultaat schokkerig zijn, zeker als je daarbij ook de tijd niet door 2 deelt maar bijvoorbeeld door 3 of 4.5 etc.

Moderator
    Mac Daddy

Als je iets opneemt met een camera, wordt dat met een bepaalde frame per seconde (fps) gedaan. Normaal in Europa wordt gewerkt met 25 fps. Meer frames zijn er niet beschikbaar. Als je dat vertraagt zal het dus hoe dan ook schokkeriger lopen. Het ligt er dus waarschijnlijk aan hoeveel je vertraagt. Als je 50 % vertraagt, dan blijven er dus 12,5 fps over en loopt het dus schokkeriger.

Sommige camera’s kunnen ook een hogere frame rate in opnemen. Hele dure highspeed camera’s kunnen vaak extreem hoge framerates mee opnemen. Met dat soort camera’s maken ze van die mooi slow-motions die heel soepel, maar enorm vertragen.

Het zou ook kunnen zijn dat je iets niet goed hebt gerenderd. Als je iets naar slow-motion omzet, moet het ook altijd gerenderd worden. Maar ik weet niet wat je hebt gedaan.

Bijdrager
    Core

Bedankt voor de reacties. Het komt er dus op neer dat ik eigenlijk moet investeren in een nieuwe camera, maar dit soort camera’s zijn niet echt voor de particuliere markt bedoeld volgens mij. Die paar die ik heb kunnen vinden zijn behoorlijk aan de prijs.

Moderator
    Mac Daddy

Inderdaad. High-speed camera’s zijn aan de prijs.
    Slow-motion kan je wel doen, maar je moet het niet teveel vertragen. Ik weet wel dat After Effects nog frames kan blenden, waardoor er nog iets meer soepelheid in kan komen. Maar weet niet of Final Cut zo’n functie heeft. Maar pas daar wel mee op, want het kan ook minder mooi worden daardoor.

Er zijn wel camera’s die meer frames kunnen. Casio heeft zulke modellen op de markt, maar hoe hoger de framerate, hoe lager de resolutie bij die camera’s. Digitale spiegelreflex camera’s kunnen vaak nog de framerate verdubbelen. Dus 50 fps.

Bijdrager
    Vassilli

Klopt.
    Ik maak weleens Slow-motions met m’n Canon 7D, met de plugin ‘Twixtor’ in After Effects, daar wordt inderdaad frameblending gebruikt.. Maar als je het in binnen de perken houdt dan merk je het niet.

Dat is dan op 60FPS opgenomen.

Dan ziet het er zo uit: (Niet mijn filmpje) http://vimeo.com/17439665

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.