5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Afroman

Handoff met third-party apps

Met iOS8 was het mogelijk dat je iOS apparaten beter communiceren met je Mac.
    Zo kan je met je Mac de oproepen op je telefoon beantwoorden. Op je iPhone een mail maken en met je Mac verder gaan. Het zag er allemaal mooi en potentieel uit maar het is nooit echt van de grond gekomen.

Ik wist dat er niet veel apps zijn die het ondersteunen maar wel een paar. Zoals Pocket, Chrome en Wunderlist.
    Ik heb deze apps op mijn Mac staan en ook op mijn iPad en iPhone.

Het werkt allemaal goed met de native standaard apps van Apple. Mail, Safari, Reminders. Maar met de apps van derde partijen werkt het niet. Ik heb op de iPad en iPhone de laatste versie van iOS staan. En op de Mac 10.12.4. Mijn MacBook heeft bluetooth 4.0 , en mijn iPhone denk ik 4.2 (iPhone 6S). Mijn iPad weet ik niet (Air 2). Sommigen zeggen 4.0 en anderen weer 4.2 wat achteraf geactiveerd is. Maar in het verleden heeft het wel gewerkt. Ook zitten alle apparaten op hetzelfde Wifinetwerk, ik heb de apparaten opnieuw opgestart en uitgelogd van iCloud en weer opnieuw ingelogd maar dat was niet de oplossing. Hebben jullie er ook last van of is het een functie die Apple eruit heeft gewerkt? Ik maakte er geen/nauwelijks gebruik van maar ik vind het toch wel interessant.

Bijdrager
    Bugsy

Ik weet niet welke actie je van Pocket verwacht in Handoff. Wat ik op mijn iPhone doe in Pocket synchroniseert direct met Pocket op de Mac, maar dat heeft met Handoff niet zoveel te maken.

Ik gebruik Handoff overigens heel beperkt, ik vind het niet zo nuttig. Bellen via de computer en safari overnemen, dat is het wel zo ongeveer.

Bijdrager
    Shmoo

Dat is het hele gedoe met dit soort dingen die Apple altijd bedenkt en nooit verder komen dan een slap aftreksel zijn van waar het echt hoort te zijn. AirDrop is daar ook eentje van. Alleen AirPlay heeft iets van functionaliteit en handigheid gekregen binnen ons manier van werken maar echt ideaal werkt het voor de meeste mensen ook niet. We accepteren het vooral wanneer een iOS app AirPlay ondersteuning heeft maar liever zien we gewoon een Apple TV app met een iCloud of welke dienst dan ook sync ondersteuning en directe toegang tot de bron ipv streamen van device A naar B.

Je hebt tegenwoordig in software collaboration + clouddiensten die beide eigenlijk doen wat Handoff /Continuity doen maar dan veel logischer op de manier zoals mensen denken.

Als je gewoon je bestandje dan zit tegenwoordig alles al standaard in een clouddienst, dan kun je toch gewoon op elke andere computer of device verder gaan waar je ook toegang hebt tot die dienst. Denk aan Mail daar zit al sinds zolang ik mij kan herinneren de functie Concepten in. Als je een mailtje gaat opmaken en je wacht even een paar seconde met tikken dan wordt er een Concept (draft) aangemaakt. Open op dat moment elke andere Mac of iPhone/iPad met datzelfde mailaccount en daar zal je concept-mailtje ook gewoon zichtbaar worden. Dat is precies dezelfde functionaliteit alleen geregeld door de mailserver dus je hebt helemaal geen extra dienst nodig voor dit soort functionaliteit. Het heeft allemaal een heel hoog fancy gehalte en werkt ook nog eens alleen maat met macOS en iOS devices. Terwijl wat hier bovenstaat is niet geboden tot een device of platform.

En dan heb je nog dat andere – samenwerken aan bestanden tegelijkertijd in real time. Dat is ook heel erg hip aan het worden maar komt vooral voor bij teams en bedrijven dus daar willen mensen wel extra voor betalen voor dat soort functionaliteit. Je hebt er op privé -niveau niet zo veel erg veel aan, op die enkeling na die echt kan genieten van dit soort functionaliteit. Je gaat niet samenwerken met je moeder aan een verjaardagkaart. Dat zie je vooral in reclames en promotiefilmpjes over dit soort functies om aan te tonen hoe het werkt maar dat is niet wat mensen in jouw straat doen.
    Als dat wel het geval was dan was AirDrop natuurlijk ook al lang niet meer weg te denken uit onze workflow en zouden we het allemaal dag en nacht gebruiken. Feit is dat wanneer Frits een 5mb bestandje met zijn moeder of zus wilt delen dan opent hij de Mail of Berichten app en dan stuurt hij dat bestandje gewoon. Dat is hoe wij computers en devices gebruiken en als je een hippe Frits hebt dan zit hij al in de cloud en dan deelt hij het daar met zijn moeder of zus een folder of bestand die de ingebouwde sharing buttons.

Bijdrager
    Bugsy

Ik vind Airdrop nou net perfect.

Samenwerken aan documenten doe ik met Office+dropbox probleemloos.

Bijdrager
    Afroman

Ik weet niet welke actie je van Pocket verwacht in Handoff. Wat ik op mijn iPhone doe in Pocket synchroniseert direct met Pocket op de Mac, maar dat heeft met Handoff niet zoveel te maken.
    Ik gebruik Handoff overigens heel beperkt, ik vind het niet zo nuttig. Bellen via de computer en safari overnemen, dat is het wel zo ongeveer.

Ik verwacht er verder niets van, maar ik vind het vreemd dat het vroeger wel gewerkt heeft en nu niet terwijl er naast iOS-updates niet gek veel is veranderd. Verder doet Pocket en zo heel goed wat die moet doen. Maar vraag me toch af waar het nou aan ligt dat alle native Apple apps wel Hand-off doen. Gewoon seamless. Maar dat van derde partijen eigenlijk niet (meer) werkt.

Over Airdrop heb ik ook niets te klagen moet ik zeggen. Vroeger in Mac OSX Lion(dacht ik) duurde het 5 minuten voordat je uberhaupt elkaar gevonden hebt. Nu is het echt piece of cake. Scheelt weer een USB stick opzoeken, of Wetransferen etc.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.