8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    schnitzel

Handmatig oudste Time Machine backups verwijderen?

Kan het kwaad om handmatig de oudste Time Machine backups te verwijderen door ze naar de Prullenmand te slepen?

Bijdrager
    tinus_omt

Ik kan me niet voorstellen dat dit een goed idee is. Time Machine gebruikt wat rare truukjes om te zorgen dat de folders er uit zien als complete kopieen terwijl alles toch maar een keer wordt opgeslagen. Finder kan daar niet goed mee omgaan. Dat zie je bijvoorbeeld ook als je probeert met de hand een kopie te maken van de hele structuur.

Bijdrager
    Ostinato

En bovendien worden ze automatisch verwijderd als de schijf vol raakt.

Bijdrager
    joasdekker

Schiet mij maar lek, maar heb dit in het verleden wel gedaan zonder er problemen van te ondervinden.

Bijdrager
    Artell

Het kan natuurlijk altijd, of het een goed idee is en of je er wat van gaat merken zal de tijd uitwijzen.

Het concept is natuurlijk gebasseerd op “set and forget” waarbij automatisch wordt gezorgd dat alle bestanden er ten minste één keer op staan zodat een volledige restore mogelijk is. Als je dan op fileniveau zelf wijzigingen gaat aanbrengen heb je die garantie dus niet meer. Persoonlijk zou ik er van af blijven, maar ik ben dan ook heel zuinig op m’n backups en neem er geen risico’s mee…

Bijdrager
    fatboysmart

Als je het doet, doe het dan in het Time Machine scherm en klik daar op het tandwiel icoontje… daar kies je dan ‘verwijder reservekopie’.
    Nooit via de Finder doen.

Bijdrager
    tinus_omt

Dan verwijdert hij een specifiek bestand uit alle versies van de backup.

Bijdrager
    schnitzel

Ik heb het nu via ‘Verwijder reservekopie’ in Time Machine gedaan. Dit was de functie die ik zocht. Wat tinues_omt zegt dacht ik ook altijd, maar toen klikte ik op een specifiek bestand.

Deze vraag heb ik gesteld nadat ik via Finder de oudste in de prullenmand had gesleept. Kopiëren en plakken ging niet, maar slepen wel. Op zich kan ik de map ergens anders neer zetten, maar wanneer ik dit in de Time Machine map doe krijg ik: “De bewerking kan niet worden voltooid omdat reservekopie-onderdelen niet kunnen worden gewijzigd”. Ik laat hem in de prullenmand staan en de tijd zal het uitwijzen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.