10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    deSpaanseRente

Handleiding Harde schijf MB Pro vervangen NL

Ik weet dat er genoeg websites te vinden zijn die heel duidelijk uitleggen hoe je je harde schijf van de macbook pro moet vervangen (hoe openvijzen etc etc)

Maar weet iemand of er ook zo’n handleiding voor te vinden is in het nederlands? (’t gaat om het vorige model, niet het huidige)

’t is niet dat ik te lui of te dom ben voor de Engelse handleiding, maar een Nederlandstalige lijkt mij toch nog altijd net iets veiliger om 1000 % zeker te zijn met wat ik bezig ben.

Bijdrager
    tjetta

Is toch gewoon een kwestie van plaatjes kijken? Zoveel cruciale zinnen staan er niet in:) Het enige wat je moet weten is dat je bij het openen van de topcase een flinke klik kan horen (geen krak), en dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Voor de rest is het een kwestie van alle schroefjes in gelabelde bakjes doen, zodat je ze ook weer op de goede plek terugzet.

Bijdrager
    Renzsz

Ik vraag me ook af hoe je het nog fout zou kunnen doen door gewoon de afbeeldingen te volgen:

http://www.ifixit.com/Guide/Repair/MacBook-Pro-15-Inch-Core-Duo-Hard-Drive-Replacement/486/1

Bijdrager
    Soulshaker

Het belangrijkste is die schroefjes uit elkaar houden , omdat ze niet allemaal dezelfde lengte hebben

Bijdrager
    bassmac

Precies, zo heb ik met te lange schroefjes mijn openmaakknopje een beetje verbogen… (nu weer goed hoor)
    Verder: de topcase zit met die kabel vast: voorzichtig dus. Kabel zit met een soort dekseltje vast op het moederbord. De topcase heeft linksvoor twee lipjes en rechtsvoor (dvd-kant) klemt ie.
    Verder valt het eigenlijk best mee.
    plaatjes ifixit had ik op een andere computer opengezet, zodat ik mee kon kijken…
    Succes

Bijdrager
    47273

Goed, ik ga me er ook aan wagen.

Mijn MBP 15″ C2d 2,16 heeft nu 120GB met zich mee, maar is voller dan vol en na een dag werken is alle vrije ruimte vol geswapt, wat een nodeloze herstart tot gevolg heeft.

Mijn oog is gevallen op deze Hitachi Travelstar 7K320 320GB,7200rpm, 2.5″, SATA: http://www.informatique.nl/112773
    Een net schijfje op 7200 rpm’s en een opslag van 320GB. De 500GB variant is groot, maar voor leuk films kijken net een tikkie te langzaam. (Ervaring: een externe FW800-7200rpm schijf kan wel HD-films zonder stotteren vertonen, mijn interne Fujitsu trekt dit niet)

Bovenstaande schijf zou 9,5mm dik moeten zijn, als we de datasheet van Hitachi mogen geloven.

2 problemen waar ik tegenaan loop:
    – ik heb de juiste schroevendraaiers nog niet gevonden.
    Op ifixit.com is het gereedschap wel te koop voor nog geen $13, maar hier komt meteen $10,- bij voor verzending. Lijkt me een beetje overdone voor 2 schroevendraaierts en een anti-statische spudger.

Waar hebben jullie het gereedschap vandaan?

– probleem 2; hoe ga ik een zuivere backup maken?
    Na 3 mobiele mac’s is ~/Library/Mail/ wel zo groot en on overzichtelijk met resten van opgeheven accounts, dat ik eigenlijk geneigd ben om niet die hele map over te kieperen. Maar selecteren vind ik ook dood-eng. Daarnaast; is een Carbon Copy Clone naar een externe fw800-schijf wel betrouwbaar genoeg?
    Ik ben niet van plan om na een vers luipaard mijn disc weer te moeten vervangen voor de oude omdat er iets niet helemaal in de backup zit..

Jullie raad en daad is welkom!:)

[/url]

Inactief
    Anoniem

Tip: kijk eens op YouTube, daar staan diverse instructievideo’s over het verwisselen van een HD van een MBP. Zelf overweeg ik het ook om op termijn te doen. Nu heb ik een 250 GB 5400 RPM schijf in mijn MBP (2,5 Ghz), ik wil enkel switchen naar een schijf van 500 GB met 7200 RPM. Overigens, zijn zulke schijven al te krijgen voor een laptop?

Op je eerste probleem heb ik geen oplossing, ik zou ook niet weten waar je dat gereedschap haalt. Voor je tweede probleem: gebruik je externe FW 800-schijf i.c.m. Time Machine. Maak een volledige backup van je systeem en restore vervolgens op de nieuwe HD! Erg eenvoudig.

Edit: tip?

Bijdrager
    bassmac

dat schroevendraaiertje van mij zat in een setje van de hema of de fixit/praxis/gamma en van die zaken, ook ben van dijk en noem de elektrozaken maar op. kost 2 tot 10 euro, ligt aan de luxe.

Bijdrager
    47273
    ”C.

Tip: kijk eens op YouTube, daar staan diverse instructievideo’s over het verwisselen van een HD van een MBP. Zelf overweeg ik het ook om op termijn te doen. Nu heb ik een 250 GB 5400 RPM schijf in mijn MBP (2,5 Ghz), ik wil enkel switchen naar een schijf van 500 GB met 7200 RPM. Overigens, zijn zulke schijven al te krijgen voor een laptop?

Op je eerste probleem heb ik geen oplossing, ik zou ook niet weten waar je dat gereedschap haalt. Voor je tweede probleem: gebruik je externe FW 800-schijf i.c.m. Time Machine. Maak een volledige backup van je systeem en restore vervolgens op de nieuwe HD! Erg eenvoudig.

Edit: tip?

Jamaar, zo’n timemachine backup, kan je naderhand selecteren wat je wel en niet terug wil zetten? Een volledige restore wil ik niet, ik installeer alles liever weer eens schoon..

Inactief
    Anoniem

Tsja, dat is wat lastiger volgens mij. Je kunt het ook handmatig doen, kopieer dan gewoon de gehele bibliotheek plus de mappen uit je thuismap. Het handigste is overigens om even de bookmarks van Safari/Firefox op te slaan en een backup te maken van je Adresboek en iCal (indien nodig). Verder zou ik je aanbevelen om nog wat draadjes door te lezen m.b.t. backuppen, unSOUND heeft een mooi lijstje gemaakt met essentiƫle data die je zeker mee moet nemen in een backup. Succes!

Edit: tips & trucs…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.