12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Handig script om man pages mee te openen

Tijdens een topic op een andere site over in de background draaien of open gebruiken om bijvoorbeeld FF op te starten met userprofile aan kwamen we op een leuke ontdekking. Niet dat we het wiel hebben uitgevonden en dat het nooit eerder is gedaan maar wilde het even delen met de mensen die het misschien nog niet weten. Het volgende script is een script dat een man page opent als postscript dat we streamen naar open commando die dit weer doorgeeft aan de programma preview. Het resultaat is dat je man page wordt geopend in voorvertoning.

<br />
    set theResult to text returned of (display dialog "Command to man:" default answer "")<br />
    do shell script ("man -t " & (quoted form of theResult) & " | open -f -a /Applications/Preview.app")<br />

Bijdrager
    johnkeates

Ik pak gewoon een terminaltje, type: “man <commando>” en dan heb ik het ook, en daarna kan ik ook direct verder werken.

Bijdrager
    TRML

Echt een gevalletje “waarom makkelijk als het ook moeilijk kan” :wink:, ik doe ook altijd in de Terminal “man <command>” en klaar.

Bijdrager
    michelvdb

info <command>” kan ook handig zijn. Kennismaken met info kan door het commando “info” en ook met commando “info info“.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie
    TRML op 25 november 2010

Echt een gevalletje “waarom makkelijk als het ook moeilijk kan” :wink:, ik doe ook altijd in de Terminal “man <command>” en klaar.

Echt een gevalletje van een oneconomische denker of een beginnend shell gebruiker:wink:.

Waarom het voor mij handig is
    – Openen in preview en opslaan als pdf in een verzamel map met man pages.
    – Wanneer ik man nog een keer nodig ben is het gewoon spatiebalk (quicklook) in de finder of wanneer ik weer verder wil gaan waar ik de vorige keer ben gebleven met lezen is het dubbelklik
    – Niet meer meerdere terminal vensters open hebben.
    – Niet meer lastig zoeken in die grote man pages (bijvoorbeeld manpage van expect)
    – Duidelijker leesbaar en print vriendelijk

Bijdrager
    michelvdb

Mocht je meer informatie zoeken, in de Developershoek staat een vol rek.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

klik eens op all :)… dat dacht ik namelijk ook maar sinds de laatste update van de site is het er niet echt sneller op geworden.

Bijdrager
    lord anubis
    dj op 25 november 2010

Tijdens een topic op een andere site over in de background draaien of open gebruiken om bijvoorbeeld FF op te starten met userprofile aan kwamen we op een leuke ontdekking. Niet dat we het wiel hebben uitgevonden en dat het nooit eerder is gedaan maar wilde het even delen met de mensen die het misschien nog niet weten. Het volgende script is een script dat een man page opent als postscript dat we streamen naar open commando die dit weer doorgeeft aan de programma preview. Het resultaat is dat je man page wordt geopend in voorvertoning.

</p>
    <p>set theResult to text returned of (display dialog "Command to man:" default answer "")</p>
    <p>do shell script ("man -t " & (quoted form of theResult) & " | open -f -a /Applications/Preview.app")</p>
    <p>

Breidt het dan zo uit dat
    1. het direct dat preview document bewaard.
    2. eerst zoekt in je pdf man folder of er al een pdf versie bestaat en die dan openen.

Ben je gelijk dat save dialoog kwijt als je het wilt sluiten.

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Dat kan ook in 1 do shell script worden gedaan. beetje overbodig lijkt mij maar goed voel je vrij zou ik zeggen;)

Bijdrager
    lord anubis
    dj op 04 december 2010

Dat kan ook in 1 do shell script worden gedaan. beetje overbodig lijkt mij maar goed voel je vrij zou ik zeggen;)

Was meer een suggestie naar jou om het nog gemakkelijker te maken.

want je schreef dat je

– Openen in preview en opslaan als pdf in een verzamel map met man pages.
    – Wanneer ik man nog een keer nodig ben is het gewoon spatiebalk (quicklook) in de finder of wanneer ik weer verder wil gaan waar ik de vorige keer ben gebleven met lezen is het dubbelklik
    – Niet meer meerdere terminal vensters open hebben.
    – Niet meer lastig zoeken in die grote man pages (bijvoorbeeld manpage van expect)
    – Duidelijker leesbaar en print vriendelijk

Op je huidige manier moet je save klikken, man map zoeken en bewaren.
    Voor het lezen, nadenken of je het pdfje al bezit, zo ja, man map openen, man page pdf zoeken en dubbel klikken.
    Plus dat je een meerdere finder window open hebt.

Je weet dat je het scriptje in je finder kan slepen in de bar?

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Sorry voor late reactie (griepje opgelopen). Nee snap het wel maar waren ook meer voorbeelden als antwoord op de ‘Waarom makkelijk als het moeilijk kan’. Zelf gebruik ik idd convert maar heb ik er ook een shell script van gemaakt binnen de terminal zodat ik de terminal niet meer uit hoef om het te openen in preview. Mijn voorbeeld gaat namelijk ook niet om de Applescript code maar de shell code.

Bijdrager
    lord anubis

Ik zie het, we denken toch verschillend.
    :sick: Ik gebruik mijn griep, die ik opliep een dag na mijn griep prik, om juist te antwoorden.:razz:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.