13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    TRET

Handig als het werkt

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn G3 kan uitzetten via het netwerk. Ik heb deze vraag al eerder gesteld. Er werd mij toen verteld dat dat via Remote Desktop kan, mbv een VNC viewer. Maar hoe werkt dat dan.
    Remote Desktop heb ik aangezet. VNC viewer gedownload. Maar hoe leg ik nou contact via die VNC viewer. Het enige dat ik zie is een onbegrijpelijk schermpje waar ik iets moet invullen en aanvinken. (Ook deze vraag is al eerder gesteld door mij maar tot op heden onbeantwoord.)

Bijdrager
    The Photographer

Beste TRET,

Je moet in het venster van je VNC programma het IP-adres invullen van de G3 die je wilt besturen.
    Ook heb je op de G3 tijdens het aanzetten van Remote desktop een inlog wachtwoord moeten invullen. Dit moet je ook in je VNC programma invullen en dan zou je contact kunnen maken met de G3.
    Als je contact heb gemaakt met de G3 dan zie je in je VNC viewer gewoon het ‘scherm’ van de G3 en kun je deze bedienen.

Vertel anders even welk VNC programma je gebruik, en hoe je netwerkinstelling staan .
    Ik zelf werk al tijden probleemloos met “Chicken of the VNC” en een verbinding tussen mijn Powerbook en G4 via een Firewire verbinding. Maar het kan ook via ethernet natuurlijk. Bij het programma’tje C ot VNC zit ook een duidelijke uitleg hoe je het moet instellen…

suc6

Bijdrager
    Petje
    ”The

Beste TRET,

Je moet in het venster van je VNC programma het IP-adres invullen van de G3 die je wilt besturen.
    Ook heb je op de G3 tijdens het aanzetten van Remote desktop een inlog wachtwoord moeten invullen. Dit moet je ook in je VNC programma invullen en dan zou je contact kunnen maken met de G3.
    Als je contact heb gemaakt met de G3 dan zie je in je VNC viewer gewoon het ‘scherm’ van de G3 en kun je deze bedienen.

Vertel anders even welk VNC programma je gebruik, en hoe je netwerkinstelling staan .
    Ik zelf werk al tijden probleemloos met “Chicken of the VNC” en een verbinding tussen mijn Powerbook en G4 via een Firewire verbinding. Maar het kan ook via ethernet natuurlijk. Bij het programma’tje C ot VNC zit ook een duidelijke uitleg hoe je het moet instellen…

suc6

klopt allemaal, maar aanzetten kan natuurlijk niet want dan is de verbinding weg.
    Herstarten weer wel.

Bijdrager
    Deskman

Dit is allemaal een beetje ingewikkeld omdat je niet precies uitlegt wat je wil doen en waar de G3 voor gebruikt wordt.

Aanzetten kun je in je systeenvoorkeuren op een bepaald moment van de dag laten gebeuren. Automatisch laten inloggen met een gebruiker of niet, dat maakt dan niet zoveel meer uit.(energiebesparings-voorkeuren) Uitzetten kan natuulijk via de VNC koppeling, maar als je er alleen maar op hoeft om ‘m uit te zetten kun je makkelijk via de terminal de kast uitzetten. Je moet wel in je samengebruikvoorkeuren zetten dat je de machine op afstand wil kunnen benaderen (remote login)

[code:1:f018d92a07]<inloggen op je g3>
    ssh [email protected]
    <wachtwoord>
    sudo shutdown -a[/code:1:f018d92a07]

Overigens heb je deze vraag nu al drie keer gesteld zie ik. En daar zit maar drie dagen tussen. Wil je een onbeantwoorde vraag weer naar boven krijgen dan is het handiger (en schoner voor dit forum) om dat oude draadje te gebruiken om in te posten. Daarmee staat het vanzelf weer bovenaan de lijst.

Bijdrager
    TRET

Dank voor de informatie. Ik heb Chicken of the VNC ondertussen gedownload. De gevraagde gegevens ingevoerd en…. helaas het werkt niet. Ik krijg een venstertje te zien : Could not connect to server. Wat doe ik fout. Het is vast heel simpel.
    Ik heb de beide computers via een ethernetkabel in een netwerk staan. De G3 heeft Apple Remote Desktop aan staan. De ibook waar ik mee werk overigens ook. Ik heb op de ibook CotVNC geïnstalleerd en aangezet. Het ipadres ingetypt. Bij display zowel 0 als 1 geprobeerd. Ik heb het ook via firewire geprobeerd. Gewoon de kabel in beide computers gestoken. Zou dat de juiste manier moeten zijn? Alvast bedankt.
    Enneh, deskman…Ik zal volgende keer meer geduld hebben voordat ik een nieuw draadje open.:?

Bijdrager
    Deskman

Dus heb ik het ook maar eens geprobeerd…

De G3 moet bij ‘sharing’ Apple Remote Desktop aanvinken.
    Vervolgens klik je op ‘access privileges’ en geeft dan aan dat VNC viewers may control screen with ***** (een pasword) Geef bij je loginnaam aan wat je allemaal van jezelf mag doen.
    Andere VNC-servers hoef je niet aan te zetten, Apple heeft dat inmiddels ingebouwd in het systeem.

Geef je computer ook even een handige computernaam in het sharing-venster. Die naam gebruik je om in te loggen, anders moet je steeds het IP-adres intikken.

Op je PowerBook start je Chicken of the VNC op
    Tik naam en wachtwoord in en see what happens!

Via ethernet en router heb ik dit in 2.40 minuut aan de praat gekregen. Firewalls staan uit binnen het netwerk…

Succes

Bijdrager
    TRET

Helaas, het lukt nog steeds niet. Gewoon via het netwerk inloggen is geen probleem. Met het netwerk en de ethernetkabels is dus niets aan de hand. Ik krijg echter steeds maar weer dat venstertje in Chicken of the VNC: Could not connect to server. Ik heb precies gedaan wat deskman schreef. Firewall op beide machines is uit.
    Heeft iemand nog suggesties?

Bijdrager
    Deskman

Overal alle accessrechten en wachtwoorden ingevuld?

Bijdrager
    TRET

Volgens mij wel. Waar doe je dat? Er werd maar één keer om een wachtwoord gevraagd. Ik heb het braaf ingevuld.

Bijdrager
    Deskman

om te kunnen connecten moet je een computernaam of IP-adres weten, je moet een wachtwoord en toegangsrechten regelen op de G3 zoals in eerder postje gemeld en daarna kun je contact maken door de computernaam en het door jou opgegeven schermwachtwoord in te tikken.

Al een poging gedaan de helpfunctie te raadplegen van Chicken?

Al geprobeerd via de terminal de machine uit te zetten? (eerdere tip)

Bijdrager
    TRET

Ja hoor. Ik heb de helpfunctie gebruikt, alles al 20 keer nagelopen. Ondertussen diverse VNC programma’s geprobeerd. En ik heb zelfs de tip met de terminal al geprobeerd. Terminal begrijp ik helemaal niet, maar ik heb het idee dat er gewoon geen goed contact is tussen beide machines. Ik kan wel via het netwerk inloggen, maar niet via Apple Remote Desktop. AAArGhh….
    Geduld is een schone zaak. Misschien heeft iemand anders nog tips? Ik blijf erbij, het is vast iets heel eenvoudigs…..:mrgreen:

Bijdrager
    The Photographer

Verbinden via Firewire en een statisch IP-adres, dit zou moeten werken:

Ik heb zelf op mijn G4 een handmatig adres ingevoerd bij de (systeemvoorkeuren -> netwerk) Firewire verbinding: IP: 192.168.2.2 en een subnetmasker: 255.255.255.0 en voor de rest niks ingevoerd.

Daarna in systeemvoorkeuren klikken op ‘delen’ en Apple Remote Desktop aangestart en bij toegangsbevoegdheden alles aangevinkt en niet te vergeten ook aanvinken:
    VNC-viewerprogramma’s kunnen het scherm beheren met volgende wachtwoord: (vul hier je eigen wachtwoord in.)

Nu het volgende instellen op de iBook:

Bij netwerk instellingen bij de firewireverbinding heb ik in gesteld: handmatig en ip-dres: 192.168.2.1 en subnetmasker net als hierboven beschreven.

CotVNC geinstalleerd.

Daar een nieuwe server aangemaakt en bij host ingevuld: 192.168.2.2 (dus de G3 bij jouw)
    Display: 0
    Password: (jouw wachtwoord opgegeven, zie hierboven) en remeber password aangevinkt
    Profile: Default profile

en klik daarna op connect.

krijg je nu nog geen verbinding dan gaat er toch ergens iets fout want nu maak je voor het verbinden via VNC gebruik van een statisch IP-adres en dat zou geen probleem moeten geven, ookal zou de ethernetkabel er nog inzitten.

Bijdrager
    TRET

Dank je wel, ik ga het proberen als ik weer tijd heb.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.