7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    wnd

handeling ongedaan maken, zelfs na bewaren

Ik vraag mij af of ik ergens kan instellen dat ik geen handelingen ongedaan kan maken van vóór ik bewaard heb.

Wat gebeurt er nl. Ik heb in Xpress of Indesign een bestand welke ik aan het corrigeren ben. Tussendoor doe ik een paar keer appel-s, want dan kan ik altijd terug naar het laatst bewaarde.

Als ik na bewaren 1 correctie doe en ik wil h’m ongedaan maken, doe ik appel-z.

Maar doe ik dit nogmaals, is de correctie die ik vóór bewaren heb gedaan ook ongedaan gemaakt.

Weet iemand of ik dit ergens kan instellen? Ik weet dat ik kan instellen hoevaak ik terug kan, maar ik wil niet dat ie door het “bewaarmoment” ook terug kan.

Bijdrager
    MacBeer

Dit kan niet naar mijn weten.
    Je hebt ook nog de optie ‘revert’ waar je meteen terugkeert naar de laatst bewaarde versie. Maar dan maak je waarschijnlijk teveel handelingen ongedaan, afhankelijk van de hoeveelheid werk die je ná het bewaren hebt gedaan.

Bijdrager
    klaus

Hmm, lijkt me toch niet echt iets die ik zelf zou willen als feature in een programma?
    Als je 2x undo doet, dan is het toch logisch dat hij 2 handelingen ongedaan maakt?

Als je ene handeling na opslaan foutief was, en je wil die ongedaan maken, dan doe je eens undo. Maar waarom druk je dan nog eens, zelfs als de handeling al ongedaan gemaakt is?

Ik zie niet meteen je punt.. :roll:

Bijdrager
    rvanheukelum

Dat kan (volgens mij) alleen in BBEdit … zolang je het document niet sluit kun je bewaarde handelingen nog ongedaan maken.

Bijdrager
    HSL
    ”R_van_Heukelum”

Dat kan (volgens mij) alleen in BBEdit … zolang je het document niet sluit kun je bewaarde handelingen nog ongedaan maken.

dit kan nagenoeg overal, maar dit is niet de vraag van de topic starter:)

Bijdrager
    wnd

Het punt is dat als ik een document van bijv. 300 pagina’s aan het corrigeren ben (productie) bewaar ik regelmatig tussendoor d.m.v. apple-s.

Stel ik doe iets (direct na de handeling appel-z) waarvan ik denk dat er iets is gebeurt in m’n document, zou ik theoretisch de handeling ongedaan moeten kunnen doen, tot het punt dat ik het document als laatst heb bewaard.

Dit is dus niet zo. En dat is best tricky als je in een productie omgeving zit.

Daarbij moet je denken dat er gewerkt wordt in Indesign en Xpress, waarbij een toetscombinatie in het ene programma niet hetzelfde doet als in het andere. En als je op een dag, verschillende orders behandeld, die dan in het één en dan in het andere programma zijn gemaakt, raak je nog wel eens in de war van de toetscombinaties.

Ik ben het ermee eens dat als je iets aan het creeren bent, het fijn is dat je 30x terug kan.
    Maar als ik in een document heb bewaard, kon ik in de oude versie van Xpress (of heeft het met OSX te maken?) niet verder terug dan dan ene bewaarmoment.

Vandaar de vraag, is daar iets voor.

Bijdrager
    Eehhm…

In InDesign hoeft dat niet. ID is crash proof. Je laatste handeling blijft altijd bewaard ook als het programma keihard onderuit gaat (‘has unexpectedly quit’) verschijnt de laatste stand van zaken als je ID opnieuw opstart. Dus regelmatig bewaren met Save hoeft in mijn ervaring niet meer in ID.

Met Xpress heb ik andere ervaringen. Ik zou zeggen: quit Xpress zelf en ga in ID werken. Veel beter, maar dat is een andere topic.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.