13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Dutch_Lux

Grotere bestanden laten Mail vaag doen

Hi,

Wanneer ik met Mail foto’s wil mailen begint het programma raar te doen. Het gaat ze niet versturen en mij vragen of ik de mailserver wil herbevestigen. Daarna probeer ik het nog een keer en gebeurt er nog steeds niks. Het duurt ook lang voordat er weer een melding komt dat het allemaal niet verstuurd kan worden.

Dus dan denk je:

We laten die tweede foto maar weg en gaan dus van 13mb naar 7 mb. (doen we die tweede foto wel in een separaat mailtje). Dit kan je doen door in het zelfcde mailserver selectie schermpje mail wijzigen aan te klikken en een foto te deleten…..althans zo lijkt het.

Wat schets keer op keer je verbazing….de melding dat de mail niet verstuurd kan worden blijft terug komen, maar dan wel in oude vorm…dus met de twee foto’s erin.

Mail: het blijft een bar en bar slecht programma in OSX (terwijl het in IOS wel werk)

Bijdrager
    johnkeates

Volgens mij snap je het probleem niet:

Mailtjes blijven in de Outbox tot ze verstuurd of gewist zijn.
    Mailservers kunnen net Mail communiceren dat het mailtje te groot is, waarna jij dus moet kiezen voor een andere mailserver, wat je niet doet, waarna Mail weer met de orginele mailserver communiceert die daarna gewoon niks terugzegt waar Mail dus tot aan een timeout op moet wachten.

Daarnaast kan je ook gewoon in het activiteitenoverzicht kijken wat Mail aan het doen is.

Ik gebruik mail sonds 10.3, en heb tussendoor al m’n mailboxen en accounts en scripts en plugins en instellingen meegenomen tot aan 10.8.4, en nog nooit een probleem gehad.

Bijdrager
    IGBA

Heb het hier ook nog nooit gezien. Een foto van 7MB kan overigens nog steeds te groot zijn voor verzending, want bij het omzetten naar binhex komt er aardig wat overhead bij. Mail zelf heeft wat dat betreft geen beperkingen, maar de gebruikte mailserver wel.

Bijdrager
    Dutch_Lux

Sorry, maar voor zover ik weet moet het gewoon mogelijk zijn om 10mb met hotmail te versturen

Bijdrager
    Maurits

Het probleem is per mail server verschillend, sommige mailservers geven pas een foutmelding nadat je de limiet (vaak 10 MB) hebt verstuurd (en met een ADSL verbinding is de upload vaak trager) dus dat kan best een tijdje duren voordat de foutmelding komt na het klikken van ‘verstuur mail’

Bijdrager
    Dutch_Lux

weet een van jullie wat de limiet is van Gmail?

(trouwens ik dacht dat ie van hotmail 25 mb was)

Maar goed, blijft overeind dat ik met 5-7mb ook al vaak de foutmelding krijg….en om nog maar even aan te halen. Ik kan mij niet herinneren met outlook express ooit een dergelijk probleem te hebben hoor….

Bijdrager
    johnkeates

Niemand zegt dat je geen Outlook Express mag gebruiken hoor.
    En niemand zegt dat je Apple Mail moet gebruiken.

Ik weet niet wat je nou wil, gewoon wat ranten of een oplossing?

Bijdrager
    Dutch_Lux

“Ranten is een gemeente in de Oostenrijkse deelstaat Stiermarken, en maakt deel uit van het district Murau. Ranten telt 1089 inwoners”

Ik begrijp even niet wat je bedoeld.

Bijdrager
    johnkeates
    Bijdrager
    Dutch_Lux

Een oplossing zou fijn zijn, en gewoon OE gaan gebruiken…ja dat kan. Ik kan ook gewoon weer een windows pc halen, maar ja het duurt nog even voordat je zo’n Mac afgeschreven hebt hé?…niet zo aangebrand svp.

Het enige punt dat ik probeer duidelijk te maken is dat het mogelijk niet aan de mailserver zou kunnen liggen maar aan het programma Mail. Immers, en zoals hierboven al aangehaald, had ik er vroeger bij OE geen last van en ik gebruik mijn hotmail account al een paar eeuwen…. Dus bij de overgang naar OSX zijn de problemen begonnen….

Verder, voor de beeldvorming, ik ben gewoon een gebruiker, zonder al te veel technische kennis. Zou ook niet hoeven, het spul moet het gewoon doen…althans dat vind ik. In ieder geval is het niet de bedoeling erop achteruit te gaan.

Maar goed, dat even als reactie op de laatste post..

OT: weet iemand of er alternatieven zijn die men kan gebruiken als mailprogramma, die dan wel weer compatibel zijn met iOS mail?

Bijdrager
    Dutch_Lux

@IGBA => die omzetting naar binhex, wordt hier dan geen rekening mee gehouden wanneer het icoontje in de mail wordt weergegeven (met de bestandsgrootte erbij?)

Dan heb je eigenlijk ook niets aan die bestandsgrootte informatie toch? Tenminste, ik neem aan dat bij een dergelijke omzetting het ene file-type een ondere omzettingsfactor kent dan de andere? (weet niet hoor, maar even hard op denkend?)

Hoe weet ik dan hoe groot zo’n foto max mag zijn?

Bijdrager
    johnkeates

Dat is nou juist het probleem, Hotmail gebruikt voor oude accounts HTTPMail, een protocol dat alleen in Outlook Express zit en in een Windows Live plugin voor Outlook t/m versie 2010. Dus ja, de software werkt anders, en zo is het ook bedoeld. Hotmail (Outlook.com tegenwoordig) is bedoeld om via de web interface gebruikt te worden.

Wat je nu hebt is Hotmail via POP en SMTP, wat andere voorwaarden met zich mee brengt.

Daarnaast kan het ook heel goed zijn dat afhankelijk van je provider alle SMTP verkeer omgeleid wordt, en het kan ook zijn dat je sowieso al geen gebruik maakt van de Hotmail SMTP servers.

Qua foto/bijlage grootte kunnen we lekker gaan gokken, en binhex erbij halen en 7-bit vs 8-bit encoding enz., maar dat helpt niemand hier, om dat we gewoon harde feiten nodig hebben.

1. Welke SMTP server gebruik je?

2. Welke internet provider heb je?

3. Wat staat er in Mail z’n activiteiten lijst als er een mail geweigerd wordt?

4. Wat is de EXACTE melding die je krijgt?

Als je wil weten hoe groot iets mag zijn, dan moet je bij de beheerder van de SMTP server zijn en de MTA van de geaddresseerde. (alle termen kan je op google uitgelegd vinden)

Hotmail zegt: You can send up to 200 attachments up to 50 MB each (9.8 GB total) per email. (web interface)

Gmail zegt: You can send messages up to 25 megabytes (MB) in size. (alle protocollen)

Stel dat je dus van je eigen Mac via Hotmail SMTP naar Gmail iets stuurt is je limiet 25MB per email.

Als je een andere SMTP server gebruikt, of je ISP je SMTP verkeer omleidt via hun eigen servers zou dat anders kunnen zijn, maar dat hangt dus van je provider af. Nederlandse providers hebben bijvoorbeeld als limiet 5MB(web)/10MB (SMTP) voor Ziggo en KPN op alle protocollen 10MB.

Ik draai zelf MTA’s met veel hogere limieten voor interne berichten en AUTHSMTP berichten zodat er gewoon berichten van 10GB kunnen passeren. Maar dat werkt dus alleen als de ontvanger dat ook aan kan.

Wat de bestandsgrootte informatie betreft: dat is het formaat van het bericht. Dus als er staat 7MB, dan is het bericht 7MB.

Het kan ook aan de ontvanger liggen of de MTA zelf, die bijvoorbeeld een volle mailbox heeft. Of een upload die geannuleerd wordt door de SMTP server waardoor mail niet verder kan en een andere SMTP server vraagt.

Kortom: als we geen informatie krijgen is er ook niks om je mee te helpen. Het kan van alles zijn, en in de praktijk werkt het voor de rest van de wereld wel goed.

Bijdrager
    Dutch_Lux

ok ok, misschien een beetje ranting dan…(nieuw woordje geleerd) maar als ik je bovenstaande uitleg lees, wees eerlijk dat kan een normale sterveling als ik toch niet bedenken. Overigens snap ik je uitleg grotendeels wel, hartelijk dank daarvoor.

Ik zal vanmiddag de gegevens er even bij zoeken, nogmaals alvast bedankt voor de uitgebreide uitleg.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.