13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    peterwillem

Grote (video) bestanden overzetten van oude iMac naar MBP

Ik wil enkele grote bestanden (enige gigs) overzetten van mijn oude iMac naar nieuwe MBP.

Mbv Migratie Assistent vind ik te complex en te langzaam; via de cloud duurt veel te lang;

mbv externe HDD is wel snel maar ook een gedoe om die schijf uit en weer uit te pluggen ivm veilige verwijdering.

USB stick duurt ook vreselijk lang bij mij , maar dat kan komen omdat die bestanden nu nog steeds bezig zijn om in de cloud te komen en het lukt mij niet om dit proces stop te zetten of onderbreken.( hoe te doen?)

Zit te denken aan directe kabel verbinding  usb op de iMac en Thunderbolt poort op de MBP,

maar hoe dat verder moet en of dat kan weet ik niet.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ja directe verbinding, en dan de Mac opstarten met T ingedrukt (Target Disk mode)

zie https://www.howtogeek.com/214322/how-to-boot-your-mac-in-target-disk-mode-for-easy-file-transfers/

bij voorkeur met de snelste kabels, dus waarschijnlijk in dat geval ethernet denk ik

Bijdrager
    peterwillem

Wel het heeft even geduurd ,moest allerlei verloopkabels/ adaptors aanschaffen om verbinding  tussen de iMac en MBP maken.

Weet eigenlijk niet of ik wel een juiste verbinding heb want target mode opstarten van de iMac geeft geen resultaat op de MBP.

Zie alleen op de iMac een soort van Y vorig symbooltje(bestaande uit cirkel en rechthoekjes) rondzweven.

De verbinding tussen iMac en MBP bestaat uit: Firewire kabel tussen iMac en Thunderbolt to firewire adapter  en USB-C to Lightning kabel naar MBP.

Het past allemaal in elkaar ,maar of het goed is? Het doet het in iedergeval niet.

Gaarne advies.

Bijdrager
    peterwillem

Lees intussen  dat het symbooltje de doelschijf opstart modus betekent, maar geen schijfweergave in Finder of schijfhulp programma kan duiden op geen juiste verbinding tussen de Macs.

Gaarne advies svp.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier staat nog een keer hoe het moet. Dit werkt alleen met FW of TB, géén USB dus. Je hebt het over USB-C in je beschrijving dus dat is de fout in je verbinding. Je moet de twee Mac’s dus direct op elkaar aansluiten van FW op de iMac naar TB op de MBP.

Bijdrager
    peterwillem

Is Thunderbolt niet USB-C?

“Je moet de twee Mac’s dus direct op elkaar aansluiten van FW op de iMac naar TB op de MBP.”

Hoe en met welke kabels?

Ik heb nu mijn Firewire HD verbonden met de Thunderbolt to Firewire Adapter.(zat eerst in de Firewire poort van mijn iMac).

Ik kan die adapter niet zonder meer aansluiten op mijn MBP, kan ik alleen als ik mbv Lighting naar USB-C (= Thunderbolt) verloop kabel gebruik.

Als je een andere oplossing weet dan gaarne.
    <div></div>

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is verwarrend want USB-C is de naam van de stekker terwijl TB de naam van de verbinding als geheel is. USB-C is dus weliswaar het zelfde als TB maar er is een uitzondering. Als namelijk de USB-C een z.g.n. “Apple USB-C charge Cable” is dan werkt dat niet. (Komt geloof ik door het aantal pinnetjes.)

Bijdrager
    peterwillem

Ok ik heb denk ik een USB-C charge kabel. zie product info. Maar welke kabel moet ik dan gebruiken om mijn FW adapter aan te sluiten op mijn MBP?

ProductinformatieOverzicht
    Sluit je iPhone, iPad of iPod met Lightning-connector aan op je Mac met USB‑C- of Thunderbolt 3-poort (USB‑C) om je device op te laden en te synchroniseren.
    Je kunt deze kabel ook gebruiken met je Apple USB‑C-lichtnetadapter van 29 W, 30 W, 61 W of 87 W om je iOS-device op te laden. En het opladen van iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X, iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone XR en bepaalde iPad Pro-modellen gaat er zelfs extra snel mee.

Ik heb getracht wat afbeeldingen neer te zetten, maar weet niet of e.e.a.  de zaak duidelijker maakt.

Hoe sluit ik deze kabel aan op mijn MBP?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zoals gezegd: met die “charge” kabel gaat het dus niet werken. Ongeacht of je dat nu in target mode doet of via een losse HDD.

Je hebt fysiek wel de goede kabel maar technisch niet. Je moet dus wel een vergelijkbare USB-C kabel hebben maar dan de gewone ‘standaard’ versie en niet de “charge” versie.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zou gewoon voor ethernet kiezen. Dat kan tenminste niet (meer*) fout. Misschien niet zo snel, maar wel bewezen effectief.

*) vroeger had je daar nog een ‘twisted pair’ kabel voor nodig, maar dat hoeft tegenwoordig niet meer.

Bijdrager
    peterwillem

Je moet dus wel een vergelijkbare USB-C kabel hebben maar dan de gewone ‘standaard’ versie en niet de “charge” versie.”

Ok, waar vindt ik die? In de Apple Store zie ik hem niet.

Bijdrager
    peterwillem

@Night,

Bedoel je een ethernet kabel in de iMac en dan in de ethernet poort van van mijn Caldigit docking station?

Of een ethernet kabel  in iMac naar een ethernet / Thunderbolt  adapter  inde MBP?

Bijdrager
    peterwillem

Er zijn op mijn vraag enige theoretische oplossingen aan gedragen maar geen van allen werken voor mij.

Bijv: Met welke verbinding (kabel/adapers) moet ik mijn iMac aansluiten op mijn MBP.

Er wordt gezegd dat zoals ik het wilde doen niet gaat werken, maar hoe het dan wel moet en met welk materiaal en waar dat te krijgen is hoor ik niet.

Dus als iemand mij dat kan vertellen hou ik mij aanbevolen.

Zit er  op te wachten , al zijn er in de wereld natuurlijk wel veel belangrijker zaken als dit.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.