5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    SvS

Grote verschillen tussen Pantone kleurenwaaier en Pantone app iPad

Ik vergelijk een kleur van een voorwerp met papieren kleurenwaaier die ik dit jaar heb aangeschaft. Er komt een nummer uit en die mail ik naar de klant, De klant heeft app Pantone op zijn iPad en iPhone. En die verklaart dat er grote verschil is tussen mijn opgegeven kleurnummer en de voorwerp die hij zelf met de Pantone app vergelijkt. Tja, ik geloof natuurlijk dat papieren kleurenwaaier meest betrouwbaar is in tegenstelling tot de schermweergave op de mobiel. Hoe kan ik de klant uitleggen? Is de app waardeloos..? Of ligt het aan calibratie van ipad, waar we geen invloed op hebben. (ik denk ook dat de helderheid van zijn scherm ook rol speelt)

Bijdrager
    Perspective

Het punt van een pantone waaier is dat je foute calibratie uitsluit van een scherm. Een iPad heeft in veel gevallen de neiging om te geel te zijn. Dit is voor consumenten gebruik niet erg, maar is daardoor niet geschikt om te vergelijken met kleuren.

Bijdrager
    jorgdane

Kleurwaaiers verkleuren ook, zeker als je ze een langere tijd laat openliggen.
    Maar de kleuren op een iPad/iPhone/soortgelijken lijken totaal niet op de gewenste kleur.
    Het verschil is ook sterk aanwezig tussen schermen onderling.
    De kleuren tussen mijn iMac en mijn iPad wijken ook behoorlijk af.
    Dat is niet erg, zolang je niet afhankelijk bent van de absolute kleurwaarden.

In jouw geval is dat dus waarschijnlijk wel erger. Toon de klant maar eens onderstaand plaatje, zowel op de computer als op de telefoon. Hij/zij zal het kleurverschil direct zien. Dat zou duidelijk genoeg moeten zijn.

Bijdrager
    1984
    SvS op 27 september 2012

Tja, ik geloof natuurlijk dat papieren kleurenwaaier meest betrouwbaar is in tegenstelling tot de schermweergave op de mobiel. Hoe kan ik de klant uitleggen?

Maak een foto met de iPad of een andere camera van iets kleurrijks incl. de kleuren waaier en toon die aan de klant op de iPad en vergelijk die met het origineel wat je fotografeerde

Bijdrager
    AppelJuice

Ik zou sowieso de toepassing van de kleur wel eens willen horen. Je vergelijkt een waaier voor drukkleuren met een kleur van een voorwerp!? Wat voor een voorwerp is het? Papier, plastik….. Wordt het uiteindelijke product gedrukt? Een Pantone waaier is geen huis, tuin en keuken kleurenvergelijk waaiertje. Het is bedoelt voor kleurreferentie op gedrukte media. Dus de Pantone inkt uit het potje bepaald de uiteindelijk uitstraling van de kleur in druk!

En owja kleur reproductie op een degelijk scherm is al lastig genoeg, laat staan op een iPad!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.