25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    kontol besar

Grote problemen met lion

Hoi allemaal,
    Ik heb een gigantisch probleem door mijn eigen stommiteit. Gedreven door nieuwsgierigheid, hebzucht en (tijdelijke) financiële nood heb ik de fout gemaakt om eens te proberen om op illigaal verkregen wijze lion op mijn MacBook te installeren.
    Ik ben zo stom geweest om het te downloaden en maar op installeren te klikken zonder te weten/beseffen waar ik aan begon, met alle gevolgen dat mijn MacBook niet verder gaat met installeren en ik niet weet hoe terug te keren naar snow leopard en ik het idee heb dat ik een nieuwe harde schijf erin moet laten zetten.
    Voor ik mijn hele probleem ga beschrijven wil ik wel eerst vragen dat ondanks mijn stommiteit ik hier wel terecht kan met dit volgens mij complexe probleem. Omdat ik verwacht dat ik opnieuw moet installeren van showleopard vanaf de DVD levert dit ook een probleem op want mijn DVD lezer is ook al kapot.
    Dus wie mij wilt helpen?

Groetjes
    Edwin

Bijdrager
    hatolex

Als je dvd kapot is heeft natuurlijk geen zin om een andere hd aan te schaffen, want dan gaat het ook niet werken.

Als je zeker weet dat de dvd kapot kun je beter direct een nieuwe dvd in laten bouwen.

Bijdrager
    SunKeeper

We zijn allemaal mensen, dus we maken ook allemaal fouten.

Het is al een goed punt dat je inziet dat je zelf fout zit, en niet Apple daar de schuld van geeft.

Welke MacBook heb je precies, hoe oud is deze?

Hoe weet je zo zeker dat je DVD-drive kapot is?

Probeer even het volgende: doe de DVD erin, zet je MacBook uit met de knop.

Zet hem daarna weer aan, en tijdens het BOIINNNGGGG-geluid druk je de Option-toets in. Die zit tussen de Control en Command in op de rij van de spatiebalk.

Wacht even geduldig af, en blijft de toets ingedrukt houden. Wat zie je na enkele minuten op je scherm?

Bijdrager
    Hansi2124

Hoe kan jij Lion hebben gedownload en dan installeren zonder dat deze op dvd staat? Volgens mij heb je dus nog niets geïnstalleerd….
    Herstart je Mac door bijv. de toetscombinatie control-cd-uitwerptoets te gebruiken, of als dat niet kan gewoon in het menu Herstarten te kiezen. Kan dat ook niet, dan op de powerbutton drukken totdat de Mac uit gaat.
    Dan weer opnieuw opstarten. Als het goed is, gaat dat vanzelf over in Snow Leopard. Zo niet, dan horen we het wel.

Bijdrager
    SMTR
    Hansi2124 op 14 oktober 2011

Hoe kan jij Lion hebben gedownload en dan installeren zonder dat deze op dvd staat? Volgens mij heb je dus nog niets geïnstalleerd….

Ik denk dat de meeste mensen op dit forum Lion hebben geïnstalleerd zonder dat deze op DVD stond…. Is erg eenvoudig, je download de installer via de App Store of via illegale bron, je dubbelklikt erop en volgt de stappen… Et voilà, Lion geïnstalleerd zonder DVD…

Moderator
    Strifer

@Hansi
    je kunt de installeer app gewoon draaien vanaf je harde schijf. dat werkt toch ook zo als je ‘m vanaf de app store download.

edit: het is overigens maar de vraag of een illegale download de oorzaak is trouwens. wellicht is er wel iets heel anders aan de hand.

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, sorry jongens. Een black out noemen ze dat toch?
    :sealed:

Bijdrager
    Buzz

Als je DVD drive echt kapot is dan heb je het volgende nodig:
    – Een USB stick van 8 GB;
    – Een DVD van Snow Leopard;
    – Iemand met een werkende Mac met een werkende DVD drive die je wil helpen;

Ik ga er van uit dat je een back-up van je bestanden hebt.

Vervolgens ga je als volgt te werk:
    – Op de werkende Mac zet je in Disk Utility de Snow Leopard DVD over op de USB stick (zie bijvoorbeeld hier voor instructies: http://maketecheasier.com/create-mac-snow-leopard-usb-installer-disk/2009/10/08).
    – Vervolgens start je van die USB stick de Snow Leopard installatie op (door bij het opstarten de Alt-toets ingedrukt te houden).
    – Voordat je aan de eigenlijke installatie begint ga je naar Disk Utility (via de menubalk van de installer) en zorg je ervoor dat je je harde schijf opnieuw partitioneert met 1 partitie. Zo krijg je een schone Snow Leopard installatie.
    – Vervolgens installeer je Snow Leopard en zet je vervolgens je bestanden terug van je back-up.

Als je een Time Machine back-up hebt van je Snow Leopard installatie dan kan je natuurlijk ook ervoor kiezen om deze meteen terug te zetten als je je computer weer hebt kunnen opstarten van de USB-stick.

Bijdrager
    kontol besar

Hoi allen,
    Ik ben al blij dat jullie nog aandacht voor mij hebben, even reageren op jullie berichten.
    De DVD speler is echt kapot. De MacBook is ooit gevallen, er zat toen nog een schijfje in die er maar niet uit kon komen. Met pijn en moeite en heel veel tijd heb ik dit schijfje er toen ( heel toevallig uit kunnen krijgen)
    Als je nu weer een schijfje erin stop gaat dat stroef, pas op het laatste moment (er steekt dan nog een halve cm van het schijfje uit) hoor je meganisme dat hij hem wilt pakken maar dan pakt hij hem nog niet. Ik durf hem dan niet verder te steken met het gevaar deze er weer niet uit te krijgen.
    Verder dacht ik over dit probleem, MacBook air heeft er ook geen dus dit moet niet zo’n te zijn.
    Dus een DVD erin gaat niet. Misschien externe schijf via USB?
    Als ik opstart opstart met de optil toets ingedrukt bij booooooing krijg ik: een scherm met een afbeelding van een harde schijf, daaronder de text: Mac os x installer met daar weer onder een pijl omhoog in een rondje.als ik in dit scherm de ctrl knop indruk veranderd het pijltje in een ronde pijl.
    Al ik in beide gevallen dit aanklikt krijg ik het appeltje op het scherm, even wachten en daarna een wit scherm op zwarte achtergrond met een grote x erin met eerst de text installeren. Even daarna veranderd dit scherm in een beginscherm om te gaan installeren. Bovenaan staat de text Mac os x installeren, dan wat text over herstellen enzo En onderaan 2 knoppen, de rechter is voor door te gaan met installeren de linker knop kom je bij hul programma’s. Als ik doorga met installeren krijg ik het scherm dat hij bezig is met installeren, dat dit nog 36 minuten gaat duren en na enig wachten veranderd het scherm in een ander wat vermeld dat de installatie is mislukt omdat de schijf Macintosh HD is beschadigd en niet kan worden hersteld. Ik kan dan op herstart drukken, maar dat heeft geen ander resultaat.
    Ik denk ook dat ik meer in schijf uk programma’s moet wezen, echter ik heb daar al van alles geklikt en gedaan zonder enig resultaat.
    Voordat het nu te onoverzichtelijken onbegrijpelijk voor jullie wordt stop ik nu even met verder te beschrijven. Wat ik nog wel graag zou willen weten is: ik zit nu met de iPad van mijn vrouw en wilde graag foto’s nu meezenden maar als ik hierboven op IMF drukt kan ik iets achter http invullen, daar kom ik dus ook niet verder mee. Kan ik wel foto’ ’s meezenden anyway?
    Nou hopelijk kunnen jullie hier al wat mee, ik hoor het wel.

groetjes,
    Edwin

Bijdrager
    kontol besar

Ben ik weer,
    Terwijl ik mijn vorige bericht aan het schrijven was zag ik dat er alweer meer gereageerd was, ik ben daar al zeer dankbaar voor, met name buzz d zijn bericht vind ik interessant, mijn buurman kan hierbij misschien helpen. (Door hem ben ik ook jaloers geworden want hij had wel Lion dus enige hulp mag ik nu wel van hem verwachten, toch?:ftim:

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, via de iPad foto’s hier zetten kan helaas niet, omdat de selectieknop op Flash werkt.

En een iPad en Flash is geen goed huwelijk volgens Dhr Steve.:lol:

Bijdrager
    kontol besar

@si keeper. Ik ga nu een beetje de indruk krijgen dat DE site voor de Apple liefhebber, oftewel “one more thing” liever heeft dat we Samsung gaan gebruiken?:slant:

Bijdrager
    SunKeeper

Ik weet het niet precies, ik heb de site niet gebouwd.

Maar volgens diegenen die zich daar wel mee bezig houden is het technisch erg lastig, en zijn er weinig stabiele alternatieven.

Bijdrager
    Hansi2124
    kontol op 14 oktober 2011

En onderaan 2 knoppen, de rechter is voor door te gaan met installeren de linker knop kom je bij hul programma\’s.

Die moet je dus hebben. In Hulpprogramma’s staat Schijfhulpprogramma. Als je dat opent, kan je je hd selecteren en op Herstel klikken. Daarmee kan je een heel eind komen.
    Probeer dat eerst maar eens uit.

Bijdrager
    kontol besar

Linkerknop aangeklikt en ik krijg het scherm Mac os x hulpprogramma’s met onderaan schijfhulpprogramma.dit aangeklikt, en in het dan volgend scherm kan ik insderdaad verschillende dingen doen.
    Ik zie aan de linkerzijde van hetscherm mijn harde schijf, eerst staat er 250GB dunkte…..
    Iets schuin daaronder “macintosh HD” (dit is een partitie als ik het goed begrijp)
    Daaronder staat superdrive (in een lichtere kleur, dit is mijn DVD speler neem ik aan)
    Dan een streep maar dan….
    Onder deze streep staat disk 1 met daar wer schuin onder “mac os x base system” hiervoor staat zo’nplaatje van een gele harde schijf, je ziet dat ook wel eens als je en externe schijf via USB aansluit.

Als ik die bovenste schijf (250 GBfutitsu……) schijf controle & herstel doe zegt hij dat de partitie indeling ok is.
    Als ik macintosh HD” schijf controle doe krijg ik en klein popup schermpje met daarin de mededeling dat het programma is gestopt met controleren omdat deze schijf moet worden hersteld. Maar de knop “herstel schijf” is niet aanklikbaar.
    Wat nu?

Bijdrager
    jobz

(met gevaar voor spuit11) Deze kan je ook kopen…
    http://store.apple.com/nl/product/MD256Z/A

Bijdrager
    kontol besar

@Buzz d
    Nog even over jou methode, je schrijft dat je een USB stick nodig hebt van minimaal 8 GB. kan dit ook gewoon een externe harde schijf zijn? en zo nee is het dan een probleem dat deze externe schijf gedeeld is in 3 partities zodat ik er dan 1 van kan gebruiken?
    Als iemand anders het antwoord op deze vraag weet mag hoj/zij natuurlijk ook van mij antwoordemn.

Groetjes,
    Edwin

Bijdrager
    iDEOwen

@Kontol Besar (Je doet je naam nu wel eer aan:razz: )
    Ook op een harde schijf moet dit werken, als je maar zorgt dat je harde schijf een GPT of APM partitietabel heeft (bij het partitioneren op opties drukken) en niet MBR

Bijdrager
    kontol besar

@peentje. Ja ik ben er nu echt een hè?

Bijdrager
    kontol besar

Ik bedoel: @ owentje ( peentje heeft de iPad er zelf van gemaakt)

Bijdrager
    iDEOwen

jij bent het Peentje he? bukan aku!;-)
    Maar is het al gelukt?

Bijdrager
    kontol besar

Nee nog niet gelukt, dat komt door mijn buurman, die heeft een werkende Mac maar die heeft voor vandaag een apparaat gehuurd om z’vloer te schuren dus die heeft morgen pas tijd. Grrrrrr!

Bijdrager
    kontol besar

Hoi allemaal,

Nou jullie zijn vast benieuwd hoe het is gegaan, wel het is gelukt (thankgod) met heel veel moeite en niet helemaal hoe het stond beschreven. Wat ik op gegeven moment heb gedaan is dat op gegeven moment ik moest kiezen op welke schijf ik wilde installeren. De HD zelf kon ik niet aanklikken ( was beveiligd ofzo stond er) dus koos ik maar voor de externe schijf. En dat lukte dus (uit)eindelijk. Ik heb toen de belangrijke bestanden op de HD veilig kunnen stellen en uiteindelijk de HD opnieuw gepattioneerd want deze was beschadigd.
    Wat nu echter het probleem is is dat de HD dan nu mooi leeg is maar het opstarten gebeurt. Nu vanaf de externe schijf. Kan ik nu gewoon die bestanden van de externe naar de HD oVerslepen of werkt dat niet zo gemakkelijk, of moet ik nu opnieuw een instalatie uitvoeren op de HD?

Groetjes,
    edwin

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je er nu weer Lion op staan? Uit de Mac App Store?

Of een andere versie van Mac OS X?

I.i.g. kun je met een app als Carbon Copy Cloner je externe schijf klonen. (dus kopiëren) Dit kan niet met de Finder, want er staan meer mappen dan je kunt zien. En CCC is er speciaal voor gebouwd.

http://www.bombich.com/

Bijdrager
    kontol besar

Nou, het draait weer allemaal. Ik heb weer gewoon show Leopard erop staan en ben nu bezig om het een en ander terug te zetten. Allemaal bedankt voor het meedenken en hopelijk is dit een goede les voor eventuele toekomstige illigale downloaders want je hebt er een hoop ellende van.
    Groetjes,
    Edwin

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.