26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    joasdekker

grote private map noodzakelijk?

In mijn ruim 4 jaar oude macbook zit een HD van 80GB. Naar moderne maatstaven een minimale opslagcapaciteit dus.
    Ik loop er tegen aan dat ik nog slechts 1GB vrije schijfruimte heb wat het systeem merkbaar vertraagd.

Om te kijken welke grote bestanden overal staan heb ik gebruik gemaakt van Whatsize. Hierdoor kwam ik er achter dat er een map private van 11GB op de HD staat.
    Hierin staan o.a. 6GB aan logbestanden en wat swapfiles + een sleepimage van 2GB.

Op zo’n kleine schijf is dit behoorlijk wat dus zou deze ruimte graag vrij maken.

Nu weet ik (o.a. door dit forum) dat OSX deze map gebruikt en dat de map ook verborgen is dus wil ook niet geheel de map weggooien. Maar is het niet mogelijk om de logbestanden weg te doen evenals eventueel de swapfiles en het sleepimage zonder het systeem hiermee overhoop te gooien?

Grts,

Joas

Bijdrager
    Vaio

CleanMyMac is een goed programma. Verwijdert ook ineens taalbestanden enzo… die je niet nodig hebt. 1 GB is echt te weinig. Vrije ruimte zou toch 10-15 procent en liefst meer moeten zijn. Veel ruimte gaat ook naar caches, temporary files, virtual memory, …

Moderator
    unSOUND

Swap en Sleepimage moeten blijven staan.

De logs zou je wel weg kunnen gooien. Maar als je 6 GB aan logs hebt is er meer aan de hand, dan lijkt het eerder dat je OF heel veel fouten in je systeem hebt, OF dat je een programma hebt wat door een fout immens grote logbestanden maakt.

Moderator
    unSOUND
    Vaio op 13 maart 2011

CleanMyMac is een goed programma.

Nee, dat is het niet…

Bijdrager
    Vaio

Waarom niet? Het verwijdert toch een hoop prullaria die je HD alleen maar voller maakt?

Moderator
    unSOUND

Omdat het 7 van de 10 keer veel te veel bestanden verwijderd. Hieronder wat snel gevonden topics over mensen waar hun OS X installatie om zeep zijn geholpen door CleanMyMac:

[TIP] CleanMyMac

"rare" mappen op mijn Macintosh HD, weet iemand wat dit is??

Systeem ineens van Nederlands naar Engels

Systeem wil niet opstarten van CD voor schone installatie

En dat geldt eigenlijk voor zo goed als al die tooltjes.

Bijdrager
    joasdekker

die 6GB aan logbestanden zouden al fijn zijn.
    Ik gebruik liever niet allerlei tools om in mijn systeem te rommelen,dus blijf van dat clean my mac liever af.

Het verbaasd mij ook dat die logfiles zo groot zijn. Toch heb ik geen systeem wat problematisch werkt. een blik in de console geeft eigenlijk alleen maar meldingen weer als safari incidenteel vastloopt of een enkele keer het dock. Wel loopt deze lijst terug tot mei 2009. Zou dit de grootte van de map kunnen zijn of is die in de private map een andere als waar ik via de console in kijk?

Bijdrager
    hansiedejong

Inderdaad nooit met die CleanMyMac sh*t beginnen. Levert alleen maar problemen op. Je verwijdert namelijk vaak net te veel –> doei systeem!

Moderator
    unSOUND
    joasdekker op 13 maart 2011

die 6GB aan logbestanden zouden al fijn zijn. Het verbaasd mij ook dat die logfiles zo groot zijn.

Dat zijn ze normaal ook niet, vandaar… Je zou eens met diezelfde WhatSize kunnen kijken welke submap met logs zo groot is, of zelfs of er bepaalde logs zijn die in hun eentje groot zijn. Dan kun je misschien ontdekken welk programma ( of programma’s ) buitensporig grote logs aan het maken is.

Wel sluit ik me aan bij wat Viao eerder al zei, 1 GB vrije schijfruimte is echt te weinig, dat moet eerder een GB of 8 a 10 zijn.

Bijdrager
    Vaio

Mmm… Daar zeggen jullie wel iets.
    Dan kan je het inderdaad beter manueel doen.

En 6GB aan logs, dat zijn 6442450944 karakters. Is dat niet veel te veel?:-)

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    joasdekker

Wel sluit ik me aan bij wat Viao eerder al zei, 1 GB vrije schijfruimte is echt te weinig, dat moet eerder een GB of 8 a 10 zijn.

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar vandaar ook de behoefte om die logbestanden weg te gooien.
    Bijna al mijn bestanden staan al extern, wil alleen mijn foto’s en programma’s intern houden. Overige bestanden (incl. filmbestanden) nemen nog geen 5GB in beslag.

Maar anyway: ik gooi die logbestanden wel weg en hou wel in de gaten of deze weer zo gigantisch groeien.
    Zoals ik eerder al zei heb ik geen systeem wat niet lekker draait.

Probleem waar ik dan tegen aan loop is dat ik de private map nog wel zichtbaar moet maken.
    Ik heb onderstaand draadje gevonden.
    private map weg gegooid

en onderstaand commando in terminal ingevoerd.

<br />
    sudo chflags nohidden /private<br />

Ik krijg echter de map nog steeds niet in Finder zichtbaar.

Bijdrager
    youp.c

Indien je enkel toegang tot de map wilt hebben, dan kan je in de finder ??G indrukken en /private intoetsen.

Bijdrager
    Melgior

In Finder kun je in het menu ‘Ga’ klikken op ‘Ga naar map…’. Vul daar /private in en voila :).

Bijdrager
    iep

Die private map moet je niet zichtbaar maken daar moet je met je tengels van afblijven. De dingen die hierin staan zijn systeem cruciaal en daar moet je alleen mee lopen rommelen als je weet wat je aan het doen bent. Als je al dingen probeert zichtbaar te maken in Finder ipv de bewerkingen via Terminal te doen duidt dat erop dat je dat niet weet. Kom er dan ook niet aan want je maakt meer stuk dan heel.

Als je logbestanden weg wilt gooien dan kun je dat het beste doen vanuit de applicatie Console die standaard op je Mac staat (staat onder hulpprogramma’s of utilities in het Engels). Het prullenbak icoontje staat niet voor niets op de toolbar;)

Bijdrager
    joasdekker

@youpc: dank voor de tip. Zo was het inderdaad zo gedaan.

@iep
    : Ik wil niet zomaar de map private wegkieperen of er zonder na te denken in rommelen. Vandaar de adviesvraag alvorens te handelen.

Voor alle zekerheid de inhoud van wat is weg gekieperd een kopie op een externe schijf gezet.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat ook aardig kan schelen om meer ruimte vrij te krijgen op je hd is de map “printers”. (Macintosh HD / Bibliotheek / Printers)
    Hierin staan verschillende mappen met de namen van verschillende merken printers. Deze map is al gauw ±2GB groot. Al deze mappen met uitzondering natuurlijk van het merk van je huidige printer kun je zonder meer wissen.

(Via een custom install kunnen ze later e.v.t. weer worden terug gezet als je een ander merk printer gaat gebruiken)

Moderator
    unSOUND

Maar als je op dit moment 79 van de 80 GB in gebruik hebt, kun je een GB of 8 opruimen uit de systeemmappen, maar dan nog ligt het grootste probleem bij de gebruiker, want die heeft nog het grootste gedeelte in gebruik. Nu 10 GB opruimen stelt het probleem hooguit een maandje of 3 uit…

Ik denk dat je nu dus het beste kunt overwegen om OF een keer wat grondiger te kijken naar je eigen bestanden, en het één en ander opruimen of wat meer naar een externe schijf verplaatsen. En anders een euro of 50 uitgeven aan een grotere interne schijf.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt b.v.b. zowel de iTunes bibliotheek als de iPhoto bibliotheek naar een externe schijf kopiëren, vervolgens iTunes / iPhoto starten terwijl je de alt toets indrukt. Er verschijnt dan een venster waarmee je naar de nieuwe locatie kan wijzen. Als dat er goed uit ziet, kun je vervolgens de originele bibliotheken wissen. Als ik dat zou doen, spaar ik 15 GB uit.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Meh1965 op 13 maart 2011

De meeste van die tooltjes zijn prima. Als je er maar mee om kan gaan en een beetje logisch nadenkt.

Helaas vermoed ik dat het gros van de mensen die hun systeem om zeep helpt met dit soort programma’s, van zichzelf vindt (of vond ;)) dat ze ermee om kunnen gaan en dat ze een beetje logisch nadenken …

Bijdrager
    iep

Tja, ook zonder tools rücksichtslos dingen uit verborgen mappen gooien heeft eenzelfde effect. Het probleem blijft dat je toch enige kennis van zaken nodig hebt. Zoals unSOUND al zegt kun je beter naar je eigen bestanden kijken, dus naar je eigen documenten, je muziek- en fotocollectie, etc. en daar eens opruiming in gaan houden. Daar valt overigens ook heel wat meer winst te behalen.

Bijdrager
    joasdekker

@Hendrik IJzerboot: die map heb ik al lang doorgespit en is vrijwel leeg, maar alsnog bedankt voor de tip.

De systeem mappen wil ik eigenlijk zo min mogelijk in komen. De Library, system en aplications map nemen samen zo’n 30Gb in beslag.
    Blijft dus alleen mijn gebruikersmap over.

Het probleem ligt dusook grotendeels bij de gebruiker zoals Unsound al aangeeft. Kritisch kijken naar welke bestanden ik op de interne schijf wil houden heb ik al gedaan, daaruit is onder andere gekomen dat de volledige library van iTunes niet meer intern staat evenals alle filmbestanden.
    Hierin zou ik aan losse bestanden misschien nog een paar GB kunnen opruimen, maar grootste bestand zit in de afbeeldingen map en is de Aperture library.
    Deze meet ca 22 GB.

Oplossing van een nieuwe interne schijf heb ik best wel oren naar, maar loop tegen 2 zaken aan.
    Ben een beetje huiverig om zelf aan mijn mac te sleutelen, aangezien het mijn primaire machine is.
    Bovendien doe ik er nu al ruim 4 jaar mee en moet ik van mijzelf er nog ongeveer een jaar mee doen, maar dan mag ik toch echt naar een nieuwe gaan kijken. Is het, het voor deze periode dus nog waard om een nieuwe interne schijf te plaatsen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ook Aperture biedt de mogelijkheid om de library op een andere locatie te zetten. Op de zelfde wijze dus als iTunes en iPhoto. Op dit moment is dat de snelste manier om dus in ieder geval 22GB terug te winnen.

Bijdrager
    McLoe

Via http://www.ifixit.com/Browse/Mac kan je stap voor stap zien hoe je je HD vervangt. Zelfs met 2 linkerhanden kan het bijna niet misgaan. OS-X wordt al merkbaar trager wanneer je schijf voor meer dan 75% vol zit. Voor een paar tientjes zou ik niet nog een jaar lang willen worstelen met schijfruimte;-)

Bijdrager
    joasdekker

Aparture wil ik juist als enige wel intern houden.
    ander ben ik continu met een externe schijf extra aan het slepen.
    Zoals het er nu uitziet neig ik inderdaad wel het meest naar een nieuwe interne schijf.

Bijdrager
    iep

Nieuwe schijf voor de MacBook is niet zo erg moeilijk, je moet alleen wat pielen met het terugzetten van het afdekkingsplaatje voor het geheugen/schijf. Qua harde schijf maakt het niet uit wat je neemt zolang het maar een 2,5″ sata harde schijf is. Kun je er zelfs een exemplaar van 640GB of meer erin zetten zodat je weer zat schijfruimte hebt;)

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.