8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    velvis

grote hoeveelheid aliassen herstellen

Onder Leopard (kan ook Tiger geweest zijn) gebruikte ik een folder genaamd “Downloads” om materiaal in te verzamelen dat afkomstig was van het internet. Duizenden beelden op het gebied van architectuur, beeldende kunst, vormgeving, fotografie etc.
    In mijn projectfolders maakte ik veelal, per project, een (soort referentie) folder met aliassen die verwezen naar willekeurige bestanden uit die “Downloads” folder.

Met de installatie van Snow Leopard (die een vaste map “Downloads) aanmaakt, heb ik mijn oorspronkelijke folder “Downloads Archief” genoemd.
    En daarmee zijn honderden aliassen in tientallen projectfolders onbruikbaar geworden. Al die aliassen herstellen is een heidense klus.
    De Snow Leopard Downloads folder laat zich niet renamen.

Wie weet hier een oplossing voor ?

Bijdrager
    fatboysmart

Kun je de bestanden uit Downloads Archief niet gewoon weer naar de nieuwe Downloads map slepen?

Bijdrager
    velvis

Ja, dat kan natuurlijk, maar dan wordt het meteen weer zo’n “zootje”. In die Snow Leopard Downloads map komt gaandeweg van alles te staan, dat ik zo nu en dan eens opruim, naar die (beter geordende) eigen Downloads map. En dat wil ik eigenlijk gaarg zo houden.

Bijdrager
    levidhuyvetter

Bijdrager
    fatboysmart

Je kunt natuurlijk een ander map aanmaken (bijvoorbeeld DownloadsvanInternet), en dan in de Safari preferences die map aanwijzen als default downloadmap. Op die manier worden al je nieuwe downloads in die map gezet, en kun je de originele download map weer gebruiken voor je eigen bestanden.

Bijdrager
    johnkeates

Nee, helaas is dat niet te doen. Jij wil verwijzingen automatisch goed laten zetten, helaas weet de computer nou eenmaal niet waar jij iets naartoe wil laten verwijzen, dus dat is niet automatisch te herstellen. Finder aliassen werken trouwens met inode numbers dacht ik.

Bijdrager
    Jack1

Volgens mij kan je met Automator die taak heel gemakkelijk uitvoeren.

selecteer alle aliassen, en laat deze hernoemen.

Bijdrager
    velvis

Heb inderdaad Safari naar een nieuwe map “Actuele Downlooads” laten wegschrijven, zodat ik de oorspronkelijke Downloadsmap weer kan gebruiken.

Toch zou ik de Automator truck van Jack 1 wel willen kennen, want het overkomt me wel vaker dat ik folders herschik of van naam verander zonder me te realiseren dat er ergens op mijn HD aliassen ondzwerven die daarmee “orphans” geworden zijn.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.