12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Jpunt

Grote HD in 12″PowerBook1.33

hey iedereen,
    ik zit eraan te denken om mijn 60gb/4200-hd te vervangen door een 100gb/7200 (Hitatchi 7K100). Dankzij de hulpfunctie leek dit een van de betere opties te zijn, naast de 100gb/7200 Seagate Momentus die door Apple in de laatste G4-Pbooks kon worden gezet.
    Nu zat ik even door te zoeken en las dat er ook al 120 en zelfs 160gb-schijven voor laptops zijn! Heeft iemand hier al ervaring mee en zijn ze qua energieverbruik, warmte en snelheid te vergelijken met de 7k100?
    Alle info is welkom!:)

j.

Bijdrager
    Overstappertje

Ik raad je aan voor een grote 5400 rpm schijf te gaan. 5400 rpm schijven zijn nauwelijks minder snel dan een 7200 maar produceren wel een stuk minder warmte. En warmtehuishouding in een pbook 12″ is wel van belang.

Bijdrager
    Jpunt

ok, erg grote bestanden gebruik ik niet zo héél erg vaak en het systeem zal er toch sneller van worden (in vergelijking met mijn huidige schijf). Ik denk dat ik inderdaad voor een grotere 5400 ga. Na wat meer research kwam ik op de volgende (grote!) schijven:

Hitachi Travelstar 5K160 160GB: 125,-
    Seagate Momentus 5400.3 160GB: 179,-
    (bron)

Iemand ervaring met deze twee? En is de Seagate zijn extra 50,- waard?

Bijdrager
    Sanchez

Ik heb zelf onlangs de Seagate Momentus 5400.3 160GB in m’n powerbook 12″ gezet en ben er erg tevreden over.

Merk geen noemenswaardig verschil in verbruik op de accu en het lijkt alsof de schijf minder warm wordt dan de vorige toshiba 60GB 5400 die in mijn powerbook zat.

Ik heb ‘m gekocht voor een euro of 140 dus vind die 179 wel een beetje veel.

Bijdrager
    Jpunt

is dat dan 140 incl btw+verzending? In dat geval (eigelijk zowiezo) ben ik wel benieuwd naar de winkel waar jij hem vandaan hebt!:)

Heeft iemand anders misschien nog ervaringen? Ik ga er vanuit dat beide schijven van goede kwaliteit zijn, maar als ze ongeveer evenduur zijn is het altijd fijn als er van een van beide iets goeds/slechts te vertellen is.:)

edit: Ik zie nu dat de Hitachi een ATA133-schijf is, terwijl de Seagate een ATA100-schijf is. Aangezien mijn huidige schijf een Hitachi ATA100 lijkt te zijn (model#IC25N060ATMR04-0), moet ik nu voor de Seagate gaan? Wat is het verschil tussen de 133 en 100?

Alle info is welkom!

Bijdrager
    bommels

ATA-133 is sneller, maar je kunt een 133 schijf gewoon aansluiten op een ATA-100 plug hoor. Andersom soms niet. Het verschil zit hem in de frequentie van de bus-klok: 133MHz tegen 100MHz.

Ik heb een Hitachi 5K100 (van 80GB) in mijn iBook gebouwd, schijf is merkbaar sneller en ook merkbaar koeler. Wat batterijduur betreft blijft het verbruik van je scherm het belangrijkst, een zuinige harde schijf levert ongeveer 10 minuten extra tijd op.

De getallen voor het verbruik van de schijven (wattages) zijn wel op de site van de fabrikant te vinden, maar dan moet je wel even zoeken.

succes, Bart

Bijdrager
    Juch

is het trouwens ook niet zo dat de ‘sudden motion detector’ in je originele hard disk zit ingebouwd en dat je die dus kwijt bent na vervanging?

Bijdrager
    Jpunt

ik heb een wat oudere powerbook, die deze functie zowiezo al niet had, dus voor mij maakt dit niet zoveel uit:) Wat ik me dan wel afvraag, als ik hem toch open ga slopen… is het dan misschien zelfs mogelijk om deze functie alsnog te regelen?

Ik denk dat ik voor de Seagate ga dan, ook omdat een winkel in hilversum (waar ik op school zit) er een voor 139,- weg geeft:)

Moderator
    unSOUND
    ”Juch”

is het trouwens ook niet zo dat de ‘sudden motion detector’ in je originele hard disk zit ingebouwd en dat je die dus kwijt bent na vervanging?

Nee, dat is niet zo.

Bijdrager
    Juch

hmm, heb het net ff gegoogled… zit in je logic board. Stomme verkoper had me wijsgemaakt dat het in de Hardeschijven van Apple zat ingebouwd… Waarschijnlijk zodat ik de duurdere schijven van Apple zou kopen! :evil:

Bijdrager
    Geveke

Ik heb een Samsung Spinpoint 120GB in m’n PB 12″ gebouwd. Ik ben er erg tevreden over, en de prijs is ook erg goed: 75-85 euro. Zie:
    http://tweakers.net/pricewatch/133533/Samsung-SpinPoint-M60-120GB-(5400rpm-ATA100-8MB)-prijzen.html

Bijdrager
    PietjePuk
    ”Juch”

hmm, heb het net ff gegoogled… zit in je logic board. Stomme verkoper had me wijsgemaakt dat het in de Hardeschijven van Apple zat ingebouwd… Waarschijnlijk zodat ik de duurdere schijven van Apple zou kopen! :evil:

Veel verkopers (zelfs van authorized centers) zijn prutsers en weten veel te weinig tot soms niets over bepaalde zaken waardoor ze dan maar iets uitkramen. Redelijk triestig.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.