10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    sanne

Grote dia’s met Epson 4870 Photo

Ik heb een scanner Epson 4870 Photo en ik heb een heel erg groot dia-positief: van 13 bij 18 cm. Hiervoor is geen “hulpstuk”, dus ik denk: ik kan hem toch ook gewoon op de plaat leggen?

Maar helaas: als ik dan probeer te scannen, komt er geen werkbaar beeld uit, het begint met streepjes en daarna is het alleen wit.

Een grote dia van 9 x 12 cm pas wel in een hulpstuk en scant verder prima: het apparaat werkt dus wel.

Ik gebruik scansoftware van Silverfast maar ook de gewone scansoftware van Max OS X levert hetzelfde (onbruikbare) resultaat.

Herkent iemand deze situatie en heeft iemand hiervoor een oplossing?

Bijdrager
    sedikit

Het logt nogal voor de hand zou ik,zeggen: wat er niet is, doet het ook niet. Jouw scanner is kennelijk wel geschikt om dia’s te scannen van 9×12, maar niet van 13×18. Maar dat had je gebruiksaanwijzing je ook wel kunnen vertellen. En het is niet zo slim om een dia als een soort document te scannen. Normaal schijnt het licht, bij een dia, DOOR, de dia, en bij eendocument e.d. er OP . Ook dat lijkt me tamelijk voor de hand liggen. Het openen van de scanner-deksel maakt dat al meteen duidelijk. En vergeet niet: een gebruiksaanwijzing zit er niet voor niets bij…..
    En w.b. de software: niet relevant in dit geval. Die software kwakt echt niet een extra mogelijkheid op je scanner. Software signaleert alleen maar wat er ook is(aan mogelijkheden).

Bijdrager
    sanne

Beste Sedikit: het lijkt alsof jij denkt dat ik de scanner in de normale scan-modus gebruik.

Maar de scanner wordt gebruikt in “transparant” modus: de lamp in de deksel schijnt DOOR de dia naar het scanapparaat. Dus wat dat betreft zit het wel goed.

Bijdrager
    sedikit
    ”sanne”

Beste Sedikit: het lijkt alsof jij denkt dat ik de scanner in de normale scan-modus gebruik.

Maar de scanner wordt gebruikt in “transparant” modus: de lamp in de deksel schijnt DOOR de dia naar het scanapparaat. Dus wat dat betreft zit het wel goed.

Omdat je zei dat je hem op de plaat legde, zodoende. Maar dan nog werkt dat ook niet. ik heb het wel eens geprobeerd met mijn Canoscan 8600F. Ook die werkt alleen maar met de beschikbare “mallen”.Bovendien, kijk maar naar de oppervlakte-grootte van het transparant-licht: die strook is te smal voor jouw (te) grote dia’s.

Bijdrager
    sanne

Het mooie van de 4870 is dat de scan-strook voor transparanten, zeg maar het venster in het deksel, bijna 16 cm breed is. Totaal is het mogelijk om transparant te scannen op een gebied van 16 x 28 cm!

Dus nee: de oppervlakte-grootte van het transparant-licht zou voldoende moeten zijn voor deze dia van 13 x 18 cm.

Weet iemand of het mogelijk is om van dit complete transparant-venster gebruik te maken?

Bijdrager
    KarelWillem

Zelf een passend ‘hulpstukje’ maken van zwart karton?

Bijdrager
    sanne

Een goed plan: maar … uh … de dia zit al in een passend hulpstuk van zwart karton!

Bijdrager
    sedikit
    ”sanne”

Een goed plan: maar … uh … de dia zit al in een passend hulpstuk van zwart karton!

Sanne!
    Dat heb ik indertijd ook allemaal al geprobeerd: zelf een mal snijden van dik zwart karton, de (zwart) ingeraamde dia onder de lamp leggen. Maar op de één of andere manier pikt een scanner die thuisvlijt niet op. Zit er ergens een heel slimme sensor misschien?!

Bijdrager
    Dick de Roos

Waarom doe je het niet op de houtjes-touwtjes manier?
    Zet de dia in een houder, digitale camera er achter, richt op een beetje heldere wolk en druk af.
    Een beetje kort beschreven misschien, maar als idee toch goed bruikbaar.
    In plaats van de wolk zijn er natuurlijk andere lichtbronnen mogelijk, evenals de opstelling en de camera. 8)

Bijdrager
    sanne

Klopt Dick … maar dat was toch wel plan B! Want op deze manier lever je wel erg veel kwaliteit in. Er is besloten om uiteindelijk maar geld er tegenaan te gooien en de groto dia’s door een winkel te laten digitaliseren.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.