4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    FunkyBro

Grootte VG

Goeiemorgen,

ik heb een korte vraag: is het normaal dat mijn virtuele geheugen zo enorm groot is?
    En wat is het effect er van op de prestaties van m’n MBP?

Bijdrager
    TheBigZ

Ja dat is normaal.
    Als je meer wilt weten:
    http://support.apple.com/kb/HT1342?viewlocale=nl_NL

Moderator
    unSOUND

Ja, dat is normaal

Effect op de prestaties: Dat ze beter zijn.

:lol:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Elk programma c.q. achtergrondproces krijgt automatisch virtueel geheugen toegekend of als het daar om vraagt. Dit betekend overigens niet dat het ook altijd daadwerkelijk gebruikt wordt. Het wordt pas gebruikt als het programma het nodig vindt of als de grootte van het fysieke RAM ontoereikend wordt. Feitelijk is het zo dat de totale grootte van het VG voor een groot deel niet bestaat! Het is slechts een reservering. Want anders zou in het geval van de TS zijn swap file nu ruim 213 GB zijn. (Bij mij staat er VG = 228 GB maar mijn swap is 34MB)

Tegenwoordig hoeft een programma zelf niet veel te doen m.b.t. geheugen beheer, dat wordt verzorgd door het OS. Ook hoeft een programma zich niet echt druk te maken over de beschikbare hoeveelheid RAM en kan het zich concentreren op zijn feitelijke taak en daar dus relatief snel in zijn. Maar sommige programma’s doen bepaalde zaken toch nog zelf en indien dit niet al te efficiënt gebeurt gaat dit ten kostte van het hele VG concept en treed er vertraging op door verhoogde swap handelingen (het schrijven dus van en naar de HD c.q. RAM).

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.