10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Franko

Grootte Time machine Backup

Ik heb een vraag betreffende de backups van Timemachine.

Ik wil een externe HDD halen om mijn gegevens te kunnen backuppen maar ben nog niet helemaal uit over de capaciteit van de schijf :?

Als je bijvoorbeeld in je mac een HDD van 120 gig hebt en je hebt 60 gig aan data gebruikt. Hoe groot word je backup op de externe HDD dan?

word deze dan 60 gig of comprimeerd hij de backup naar een kleiner formaat?

alvast bedankt :apple:

Bijdrager
    Rolf

Hangt van jezelf af. De meest ‘veilige’ of ‘complete’ backup, is je gehele interne schijf. Dus dan moet je een externe HD hebben die groter is dan je interne HD. Je kunt ook meerdere interne HD’s hebben, en dan moet je externe HD dus groter zijn dan die interne schijven samen.

Je kunt echter ook data uitsluiten van Time Machine. Bijvoorbeeld systeemfiles (die al op je installatie DVD staan), en mogelijk nog andere data. Als je echt je data apart van je apps opslaat, kan het volstaan om alleen je user-data op te slaan, en heb je dus een kleinere externe HD nodig…..

Bijdrager
    Franko

logisch:)

maar goed, het is op zich niet “veiliger” om systeemfiles mee te nemen in je backup toch? ik bedoel gewoon even nieuwe installatie via de dvd en daarna backup terugzetten van je userfiles geef hetzelfde effect?:?

Bijdrager
    Pieterr

Time Machine comprimeert niet. Als je een harde schijf hebt van 120GB waar 60GB van in gebruik is, dan zal de eerste (complete) backup die je maakt 60GB aan data schrijven naar de backup schijf. Als je daarna een bestand (of map) wijzigt, zal er een kopie van dat bestand worden gemaakt naar de backup schijf bij de eerstvolgende backup actie. Vanaf dat moment staan er op je Time Machine schijf dus twee kopieën van dat bestand. En zo verder.

Als je besluit om backups te gaan maken met Time Machine is het wel zo verstandig om in ieder geval ook je systeem bestanden mee te laten backuppen. Dat maakt het makkelijker om iets te herstellen mocht dat nodig zijn.

Bijdrager
    Franko

Ok,

dus als ik het goed begrijp past hij niet het initiele TimeMachine bestand ( 60 gig ) aan als er naderhand wijzigingen zijn doorgevoerd op het systeem?

dus dan maakt hij er weer een extra file aan naast het al bestaande Timemachine bestand van 60 gb?

Bijdrager
    iJoost

Time Machine kopieert gewoon keihard elke keer je hele harde schijf (met een paar uitzonderingen) als losse bestanden. En daarbij gebruikt ie dan een Unix truukje waardoor bestanden en folders die niet gewijzigd zijn niet nogmaals hoeven te worden gekopieerd. In plaats daarvan wordt er verwezen naar de al aanwezige kopie van het bestand of de folder. En Time Machine verwijdert ook weer verwijzingen (en bij het verdwijnen van de laatste verwijzing ook de kopie).

Met twee keer de ruimte die je data nu beslaat kom je daardoor een al heel eind.

Bijdrager
    Franko

duidelijk,

ik heb een externe HDD liggen van 250 gig. dit moet dus ruim voldoende zijn daar mijn schijf maar 120 gig kan bevatten.

vanacht even backupje laten draaien

bedankt iedereen voor zijn reacties! :apple:

Bijdrager
    Pieterr
    ”Franko”

het initiele TimeMachine bestand ( 60 gig )

Er is niet niet één Time Machine bestand. Er is wel één plek (.sparsebundle) waarin de backup wordt weggeschreven. Time Machine voegt bestanden aan deze .sparsebundle toe als je een bestand hebt gewijzigd. De grootte van (de inhoud van) deze .sparsebundle neemt dus met de tijd toe, totdat de backup schijf vol is, of totdat de maximale grootte is bereikt die optioneel voor een .sparsebundle kan worden ingesteld.

Bijdrager
    Franko

vraagje:

Ik heb gisteren de backup gemaakt van mijn systeem, dit is allemaal prima gegaan maar het duurde wel eventjes:?

maar waar kan ik in time machine instellen dat ik 1 keer per week op een bepaalde tijd een backup wil? zodat ik nu die HDD weer kan opbergen en dan volgende week weer tevoorschijn kan halen?

Bijdrager
    Pieterr

Dat hoef je niet in te stellen. Time Machine kijkt of de backup schijf is aangesloten. Als dat zo is, wordt er een backup gemaakt (en een uur later weer etc.) Als dat niet zo is, dan wordt het maken van de backup uitgesteld.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.