24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    wmaat

Grootte Time Machine backup beperken

Ik probeer te zoeken hoe ik de grootte van de backup kan beperken die gemaakt wordt op mijn time capsule. Ik wil een deel van deze disk van 1TB gebruiken om data op te slaan (250GB), dus zou de grootte van het sparsebundle bestand willen beperken naar iets van max 500GB. Bestand is nu 890GB groot en retserende ruimte is nog maar 40GB.

Onderstaande link geprobeerd, maar lijkt niets te doen
    http://www.appletips.nl/de-grootte-van-time-machine-backups-beperken/

Wat doe ik fout?

Bijdrager
    ControlAltDelete

Volgens mij is het niet verstandig om op de schijf waar je de TimeMachine-backup op slaat om deze ook te gebruiken voor andere data, dit gaat te kosten van de betrouwbaarheid van de TM-backup. Ik weet dit overigens niet zeker, misschien zijn er andere forum leden die dit kunnen bevestigen.
    Kun je de TimeCapsule schijf niet in 2 partities opsplitsen?

Bijdrager
    wmaat

Ja, die link citeer ik zlef ook, maar de backup blijft zo groot, of zou ik eerst het gehele backup van 890GB moeten verwijderen zou dan het nieuwe bestand niet groter worden als ik via het terminal commando invoer?

Bijdrager
    1984
    wmaat op 21 november 2010

Ik wil een deel van deze disk van 1TB gebruiken om data op te slaan (250GB), dus zou de grootte van het sparsebundle bestand willen beperken naar iets van max 500GB.

Partitioneren
    Je kunt eventueel ook de schijf virtueel in meerdere harde schijven verdelen. Zo krijg je meerdere harde schijven in beeld, terwijl je fysiek maar eentje in je machine/externe HDD hebt. Dit doe je met Schijfhulpprogramma.>Partitioneren

Bijdrager
    wmaat

Klinkt wel oké, dan zou ik waarschijnlijk eerst moeten zorgen dat ik inieder geval 500GB vrij heb; met andere woorden, de backup verwijderen?

Bijdrager
    Kidco

Sorry, bericht niet goed gelezen :sealed:

Bijdrager
    iCreatedTech

Ik heb ook zo ongeveer dit probleem.
    Ik heb een Synology NAS van 2 TB en mijn Time Machine eet alles op.
    Ik kan deze ook niet partitioneren, kan ik dan gebruik maken van die Appletips tutorial?

Bijdrager
    wmaat

Partitioneren bij mij lukt ook niet, waarschijnlijk omdat ik geen rumte vrij heb om de partitie “af te knippen”. Ik vermoed dat ik eerst dus de sparsebundle kleiner moet maken, heb alleen geen idee hoe dat gaat. Komt denk ik eer op alle kopieen verwijderen.

Bijdrager
    Oppie

1984: je kunt een TC niet partitioneren met Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    1984

but has no problem dealing with partitions on the drive. That means you’d have to remove the drive and partition it yourself. Many readers asked about partitioning, but for most users, there isn’t really any good reason to partition the disk, as it would only create artificial barriers to using the drive.

Bijdrager
    Pieterr

@iCreatedTech: Op een netwerkschijf is het relatief simpel op te lossen met “hdiutil resize”.

Time machine past zich niet aan nieuwe schijf

Bijdrager
    Oppie

but has no problem dealing with…<knip>…as it would only create artificial barriers to using the drive.

Hee, knip- en plak-koning, kun je niet in je eigen taal en woorden vertellen wat je nu wilt zeggen?!!

Bijdrager
    Vinhelper

Wie weet is het een idee om ook zinnige antwoorden te geven. No offense, maar bovenstaande heeft bijna geen waarde als antwoord.:sarcastic:

@TS: de reden waarom dat Appletipsverhaal niet werkt, is omdat er al meer dan 500GB data op staat. Je kan een trein met 600 plaatsen en 525 mensen ook niet ineens door de helft doen, want dan kan een deel niet mee.

Het makkelijkst is gewoon die sterrenhemel van Time Machine ingaan, en onder de knop met het tandwieltje de optie selecteren om back-ups te verwijderen. Ga daarvoor eerst naar de oudste, eerste back-up en selecteer de 4 mappen die op de root van de schijf staan.(bibliotheek, gebruikers, programma’s en systeem)

Let wel even op dat je de goede kiest, dus een enkele back-up verwijderen, en niet ‘alle’.

Blijf daarme doorgaan totdat je op 500GB of minder zit, en stel daarna de beperking in.

@iCreatedTech: jij kan ook bovenstaande oplossing gebruiken, of de tip van Pieterr.

Bijdrager
    gIzMo01

Beste,

Wanneer ik dit ingeef in de terminal blijkt er niets te gebeuren, is dit normaal? ik heb 500GB ingesteld en zit nog maar aan 250 dus ik kan het ook niet echt testen:-(

Bijdrager
    Pieterr

@gIzMo01: Ga nou maar lekker verder in je eigen draadje…:wink:

TC blijft maar back-ups maken

Bijdrager
    Yost

Ik weet niet of iemand nog op een mogelijk antwoord zit te wachten…

…maar ik begrijp na fors Googlen dat allerlei simpele dingen (zoals het veranderen van de MaxSize) niet (meer) werken. Ik vond wel deze manier om de omvang van een backup op een netwerkschijf (NAS) te beperken. Aangezien ik zelf nog niet zo’n netwerkschijf heb, durf ik niet te zeggen of het werkt.

http://anitechtalk.wordpress.com/2010/07/19/time-machine-dns323/

EDIT: Pieterr verwijst verderop in deze thread naar een makkelijkere manier dan waar ik hier naar verwijs!

PS. Ik overweeg de aanschaf van een QNAP NAS. Die ondersteunen wel Time Machine, maar alleen via het definiëren van één TM backup volume. Die deel je vervolgens met alle Macs die willen backuppen. Het zou fijn zijn als je meer volumes kunt maken, of als Apple extra instellingen in Time Machine mogelijk maakt waardoor o.a. eenvoudig de maximale backupomvang ingesteld kan worden…

Bijdrager
    Pieterr

@Yost: Je kunt zo veel “volumes” maken als je wilt op zo’n NAS.

EDIT: Zie volgende posting.

Bijdrager
    HiSkippy

@Pieterr: Ik heb hier een Synology DS 211+ draaien. Bij het initialiseren ben ik nergens de mogelijkheid van meerdere volumes aanmaken tegen gekomen. Komt dat omdat je dat zelf moet programmeren in Linux of is dat een mogelijkheid die ik over het hoofd heb gezien.
    Ik ga er van uit dat de link naar appletips met een beperking opgelegd aan de timemachine map vanuit de MAC zelf een goed werkend alternatief is. Hebt u andere ervaringen?

Bijdrager
    Pieterr

@Yost, @HiSkippy: Ik had mijn bewoordingen iets zorgvuldiger moeten kiezen. Wat ik eigenlijk bedoelde, is wat in de Synology handleiding (p.72) “gedeelde mappen” heten.
    Standaard zijn al een aantal van zulke “gedeelde mappen” aanwezig (photo, music, video, etc.)
    Via de beheersfunctie kun je zelf extra gedeelde mappen toevoegen.

Ik heb zelf destijds een map “backup” toegevoegd waar ik de Time Machine backups van de 3 Macs in huis op heb neergezet. De maximale grootte van de sparsebundle (= verzameling van alle TM backups per machine) is instelbaar tijdens het aanmaken of naderhand via “resize”.

Bijdrager
    iCreatedTech

@Pieterr Bij mij werkt het commando niet om de huidige grootte op te vragen, en ook niet om te wijzigen!
    Als ik dit typ:

<br />
    hdiutil resize -limits [i]naam van Time Machine bundle[/i].sparsebundle<br />

En vervolgens op return klik krijg ik dit:

<br />
    ><br />

Hoe kan ik dit oplossen?
    Wil graag mijn TM back-up beperken tot 640GB op een Synology DS710+ NAS.

Bijdrager
    Oppie

PS: Pieterr vertoeft hier niet meer…

Bijdrager
    iCreatedTech

Hmm oké jammer!

Bijdrager
    Oppie

Hij is wel actief bij de buren (MacFreak), en daar loopt soortgelijk draadje; misschien daar ff kijken?!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.