8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Frank

Grootte lettertype bij plakken tussen notities en mail

Hoi,

Ik maak veel gebruik van de app ‘notities’ op een iPad. Vaak is het handig als ik bepaalde zinsneden uit gemaakte notities gebruik in een e-mail. Als ik via kopiëren-plakken iets van notities in een mail plak, is het lettertype van de geplakte zinsnede veel te groot. Deze grootte wordt vervolgens ook toegepast op de dan nog nieuw te typen tekst in een mail. Kan ik hier iets aan doen, bijv. zonder opmaak oid kopiëren-plakken op een iPad?

Bvd

Bijdrager
    McMeller

Voor zover ik weet is dat niet mogelijk. Wat ik wel eens doe, zolang het om korte tekst gaat, is de tekst plakken in een zoekveld en dan opnieuw kopiëren. Daarmee gaat de opmaak verloren.

Terwijl ik dit typ, realiseer ik mij dat het niet anders kan dat iemand hier al iets op heeft bedacht. En inderdaad, in de App Store staan meerdere app’s die je kunnen helpen met het omzetten van je tekst naar ‘plain text’. Als je het daarna opnieuw kopieert en in Mail plakt, wordt de gebruikte stijl aangehouden.

Bijdrager
    Frank

Ok thanks! Dan stop ik met zoeken naar een instelling en probeer ik een app.
    Wel wat omslachtig trouwens, maar het is niet anders. Groet

Bijdrager
    Dieter

Mijn workaround is om vanuit notities de mail te versturen (knop) en niet verzenden, maar de tekst te kopiëren uit de mail die dan verschijnt. Deze kun je plakken in de mail die je wilt beantwoorden.

Moderator
    Night

Het kan nog veel makkelijker. Alle tekst uit welke app dan ook, die preformatted is, kun je in Mail plakken in de text-format die Mail op dat moment gebruikt. Dus als je in Mail in gewone platte tekst de tekst plakt uit een andere app, wordt dat in ook platte tekst en zie je dus geen verschil met de rest van de tekst.

Wat je moet doen is bij het plakken niet – zoals gebruikelijk – ⌘V gebruiken, maar ⌘⌥⇧V.

Je kan dit ook in het Bewerk-menu van Mail terugvinden: In mijn Engelstalige systeem heet dat: “Paste and match style”.

[UPDATE]

OEPS, ik zie nu ineens dat het op de iPad moet. Mijn excuses.

Bijdrager
    Dieter

<p class=”cite”>Night op 27 juni 2018 om 20:49</p>

OEPS

;-)

Bijdrager
    koen

Je kunt een notitie delen via mail, dan krijg je platte tekst. Dus tekst selecteren, en dan via het menuutje delen -> mail kiezen.

Moderator
    Night

Dat is dus ongeveer hetzelfde als wat @dieter al suggereerde. Dat was ook het eerste wat mij te binnen schoot. Wel jammer dat iOS geen optie heeft om bij kopiëren in te kunnen stellen of je dat al dan niet ‘opgemaakt’ wil doen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.